Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ReneS
Hej...
Jeg har nu været ude og kigge på flere TV i butikkerne, og synes det samme problem igen og igen, er at de hakker under panoramiske scener. Det har været problemet på Sonys 605 serie, LG's 600 serie og philips 6000 serie. Har andre også gjort denne erfaring, eller er det bare mig? Efter hvad jeg er blevet fortalt af personalet, er det ikke noget man kan ændre i indstillingerne. Så vil meget gerne vide om der findes der et fjernsyn der er helt fri for dette til max 7000 kr?
Brugeravatar
Af edinger
ReneS skrev:Efter hvad jeg er blevet fortalt af personalet, er det ikke noget man kan ændre i indstillingerne.
Nej, men personalet kan lade være med at sætte en disc på, som (på helt misvisende vis) fremprovokerer dette fænomen... O_O
Af ReneS
Kan du uddybe lidt nærmere? Det vil da kun være i deres interesse at bruge en disc hvor man ikke kunne se det? De fremprovokerer vel ikke en fejl med vilje?
Brugeravatar
Af edinger
Prøv at søge på tidligere indlæg.

Stikord: "Hz", "50 Hz", "TV i butikken", "hakken", "bruge butikken til", "Philips" "Philips-skive" m.m.
Af ReneS
Ok, har læst lidt om philips "snyde" disk :o Men hvis de bruger de metoder, hvad skal man så gå efter? Producenternes specifikationer er jo heller ikke til at regne med. Så er det bare at dreje rouletten og se om man har været heldig når man er kommet hjem??
Af Otto J
ReneS skrev:Kan du uddybe lidt nærmere? Det vil da kun være i deres interesse at bruge en disc hvor man ikke kunne se det? De fremprovokerer vel ikke en fejl med vilje?
Jo da - så længe de kan vise en anden skærm som ikke laver pågældende fejl. Det handler om købspsykologi - hvis man viser noget hvor det hele ser godt ud, så bliver det svært at vælge, og så kan det være kunden går igen. Hvis du kan vise noget hvor nogle ser dårlige ud og andre ser godt ud, så bliver det nemmere at tage beslutningen om rent faktisk at købe noget - som de så kan sælge tillægsforsikringer, afbetalingsordninger og diverse tilbehør til. Det er i det store billede ikke særligt vigtigt for dem hvad du køber, bare du køber noget.
Af Otto J
ReneS skrev:Ok, har læst lidt om philips "snyde" disk :o Men hvis de bruger de metoder, hvad skal man så gå efter? Producenternes specifikationer er jo heller ikke til at regne med. Så er det bare at dreje rouletten og se om man har været heldig når man er kommet hjem??
Jeg vil påstå at dét er lige så godt som at kigge på TV'ene i butikken, ja. Men det bedste i praksis i dag er at læne sig kraftigt op ad anmeldelserne bl.a. her på siden og andre troværdige anmeldere, og så iøvrigt sikre dig at TV'et opfylder dine krav på feature-siden.

Hver gang jeg kommer forbi TV-væggen nede i Bilka, så er jeg nødt til at kigge den anden vej. Jeg kan for min død ikke forstå at nogen på planeten kan kigge på dé billeder og tænke "sådan et kunne jeg da godt tænke mig".
Af RuneSP
Bilka er da ikke så slemme.. har lige været en tur i elgiganten og de eneste TV der kørte HD materiale var de nye Samsung UHD curve... resten var noget fnidret sd analogt signal der gjorde det fuldstændig umuligt at vurdere billedekvaliteten. Bilka kørte i det mindste med HD på de fleste.
Af ReneS
Jeg synes også der kan være stor forskel fra butik til butik, når man sammenligner samme model. Så er stadig helt forvirret må jeg sige. Men er der nogen producenter der har et bedre ry for at håndtere panoramiske scnener end andre?
Brugeravatar
Af edinger
ReneS skrev:Er der nogen producenter der har et bedre ry for at håndtere panoramiske scnener end andre?
Som OttoJ siger:

Læs nogle anmeldelser og vælg derudfra. Her bliver netop evnen til at gengive bevægelse bedømt som en af flere væsentlige parametre.
Af Supergris
Som udgangspunkt er der ikke noget tv der "hakker", hvis det bliver tilført et ordentligt signal.

De dyrere modeller har (som regel) en bedre håndtering af bevægelser, som godt kan tilføjes som en parameter under billedkvalitet, men dette kan ikke ses under specifikationer, derfor er det bedste råd, som nævnt tidligere, at stole på de anmeldelser, såvel fra fagpressen samt fra brugere, du har tiltro til.
Hvis du er tilhænger af interpolation, kan dette skabe et mere glidende billede, men på bekostning af den såkaldte "soap opera-effekt", som jeg personligt ikke kan fordrage.

Hvis du er fan af denne funktion, hedder de noget forskelligt fra mærke til mærke, og der er ret stor forskel på, hvordan de opleves.
De dyrere modellers interpolering virker som regel også noget bedre end budget-modellernes, men stadig slår jeg personligt dem fra...