Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har forgæves forsøgt at finde en FVB-C tuner med CI+ CA modul jeg kan bruge til at optage og gemme på min NAS for at så bruge Plex til at streame det efterfølgende. Jeg har fundet nogle stykker uden CA modul som kunne bruges, men ville godt nok gerne have en med modulet så jeg kan optage fra alle mine kanaler (ja jeg har stadig flow TV O_O ). Er der nogen herinde der har nogle bud på en sådan tuner? :)

På forhånd tak!
Hej, det ser ikke lige umiddelbart ud til at nogen af dem kan optage på et netværks drev som jeg lige ser det. Hvad mener du med at "Optagelserne er krypterede", så de ville ikke kunne streames via Plex?
Radiomanden skrev: 16 mar 2026, 13:15 De findes.

https://www.avxperten.dk/dvbc-modtager/ ... TN225OmnS2

https://www.pricerunner.dk/pl/229-46601 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/229-33941 ... origin=ALL

Optagelserne er krypterede.
Når der optages fra krypterede kanaler, så kan de kun afspilles med brug af kort og kortlæser da de er krypterede.

Hovedudfordringer med kryptering

Kryptering: Når du optager en kodet kanal, bliver filen ofte krypteret med en nøgle, der er unik for dit TV/CAM-modul. Det betyder, at optagelsen kun kan afspilles på netop den enhed, der optog den.
Netværksdrev (NAS): De fleste TV understøtter kun direkte USB-optagelse (PVR) til en harddisk, der er fysisk tilsluttet TV'et. Optagelse direkte til en NAS er sjældent understøttet direkte af TV'ets software.

Løsningsmodeller

TV med USB-optagelse (Lokal USB -> Flyt til NAS):
Metode: Tilslut en USB-harddisk til dit TV, optag det krypterede signal.
Begrænsning: Filen er låst til TV'et. Du kan sjældent flytte filen til en NAS og afspille den derfra, da dekrypteringsnøglen mangler.
HTPC (Home Theater PC) med DVB-C Tuner:
Metode: Brug en Windows PC med et DVB-C tuner-kort og en kortlæser (CAM) til dit programkort. Brug software som MediaPortal eller NextPVR.
Fordel: Her kan du konfigurere optagelsestien direkte til en NAS.
Krav: Softwaren skal kunne håndtere dekryptering i realtid.
Linux-baseret Set-top boks (f.eks. Vu+):
Metode: En tv-boks (f.eks. med Enigma2 styresystem) kan ofte konfigureres til at optage direkte til en netværks-mappe (NAS/CIFS/NFS).
Fordel: Dette er den mest stabile løsning til at gemme på netværk.
Af fltk
Radiomanden skrev: 16 mar 2026, 14:32 Når der optages fra krypterede kanaler, så kan de kun afspilles med brug af kort og kortlæser da de er krypterede.
Der skal ikke bruges kort og kortlæser til afspilning, men kun til modtagelse/optagelse, idet dekodningen allerede sker her.
Af fltk
michael.henriksen skrev: 16 mar 2026, 13:02 Hej

Jeg har forgæves forsøgt at finde en FVB-C tuner med CI+ CA modul
Gå efter et modul uden +, idet CI+ moduler kan begrænse dine muligheder for at optage og/eller forhindre dig i at spole i allerede foretagne optagelser.
Jeg har i øvrigt 4 stk moduler uden + billigt til salg.