Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en ven, som mangler indstillinger/kalibrerings-indstillinger til sit nye Samsung 6505. Jeg overvejede om man kunne bruge enten 8005's indstillinger, men så det jo lige det, at det tv er nyere og derved er der en del forbedring? så derfor vil der nok være en hvis forskel på de to ved brug af samme indstillinger.
Jeg har tjekket google og har slet ikke kunne finde en direkte liste med disse indstillinger. Jeg har også prøvet i forum, men kan det være jeg har overset det?

- Hvis du ikke har de direkte indstillinger, så kom også gerne med indstillinger til f.eks. en forgænger eller lign. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
8005 er ikke nyere. Det er bare en dyrere model - med mindre bogstavet foran tallene er et andet. Men man bliver nødt til at vide bogstavet for at kunne afgøre hvilken generation det er.

Man kan ikke direkte bruge kalibreringsindstillingerne fra 8005 på en 6505, men det kan godt bruges som en rettesnor. Slå f.eks. alle de nedern dynamiske kredsløb fra.
Af Nybegynderen
Jeg tænkte på F8005 modellen, men er den så nyere eller ældre end 6505?. Men tænkte også at den kunne bruges, som du siger, som rettesnor, jeg var bare i tvivl om hvor mange af indstillingerne der ville være de samme :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen, så er det bogstavet foran der bestemmer hvad der er nyest. Hvad står der foran 6505'eren?
Jeg har for et par måneder siden anskaffet en Samsung fladskærm model 6475, som er kalibreret og yderligere hen ad vejen visuelt fintunet, så i dag fremtræder skærmen med en perfekt farvebalance, som tydeligt kommer til udtryk ved især hudfarverne. Selvom det har været tidskrævende, har det været besværet værd og vil gerne dele mine indstillinger, hvis det kan vente nogle dage, idet jeg er på vej ud af døren til nogle møder/sammenkomster.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I bliver begge nødt til at afsløre bogstavet foran talrækken i modelnavnet - ellers kan der potentielt være tale om tv som har 4-5 år til forskel :)

F.eks. 8000-serien:
C8000 = 2010
D8000 = 2011
ES8000 = 2012
F8000 = 2013
H8000 = 2014
Af Nybegynderen
Jeg tænkte nok jeg havde glemt noget, da du skrev hvilket bogstav der var foran den skærm, hvis indstillinger jeg ville bruge. Det er en UE46F6515 - Så F. Det vil jeg skrive mig bag øret Rasmus!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Okay, jamen så kan du godt følge hovedtrækkene i vores test af F8005 :) Altså slå dynamiske indstilinger fra. Her tænker jeg på Motion Plus, MPEG støjreduktion osv. Du kan dog ikke bruge indstillingerne for RGB (rød, grøn, blå) og der mangler nok også nogle af indstillingspunkterne på din F6515.
Af Nybegynderen
Okay, mange tak for svaret, var faktisk det jeg lidt havde håbet på!. Men vil der være som sådan nogen som helst mulighed for at får indstillingerne for RGB, uden selv at skulle enten bruge et kalibrerings-instrument?
Kaare skrev:Jeg har for et par måneder siden anskaffet en Samsung fladskærm model 6475, som er kalibreret og yderligere hen ad vejen visuelt fintunet, så i dag fremtræder skærmen med en perfekt farvebalance, som tydeligt kommer til udtryk ved især hudfarverne. Selvom det har været tidskrævende, har det været besværet værd og vil gerne dele mine indstillinger, hvis det kan vente nogle dage, idet jeg er på vej ud af døren til nogle møder/sammenkomster.
Jeg har et UE65F6475, så jeg vil da meget gerne høre dine indstillinger. Det kan være dine indstillinger er bedre end mine......

Mange tak.....
Af B&W
Hej!

Brugte dem her på min kammerats ue55f6515 (samme skærm hvis det en f6505). Det gav et fornuftigt resultat! :)
http://www.avdb.no/audiovideo/3200/Sams ... stillinger

Husk at slå dynamisk kontrast og mpeg støjfilter fra. Afgør selv med motion plus (Som regel er fra bedst, men hvis du føler billedet "hakker", kan du roligt aktivere standard). Det kan ofte være en smagssag.

God fornøjelse!
Jeg har et UE65F6475, så jeg vil da meget gerne høre dine indstillinger. Det kan være dine indstillinger er bedre end mine......

Mange tak.....[/quote]

Her er mine foretrukne indstillinger for Samsung model UE46F6475XXE. Jeg blev i starten tudet ørene fulde af, at jeg skulle anvende "Movie", men den har jeg fraveget til fordel for "Standard"

Billed:
Baggrundslys: 18
Kontrast: 75
Lysstyrke:30
Skarphed: 50
Farve: 28
Tone G/R: G48/R52

Avancerede indstillinger:
Dyn. kontrast: Lav
Sort tone: Fra
Hudfarve: 0
Kun RGB-tilstand: Fra
Farverum: Auto
Gamma: 0

Billedindstillinger:
Farvetone: Standard
Digital ren visning: Fra
MPEG-støjfilter: Fra

Ved visse film anvender jeg "Naturlig" med følgende parametre:

Baggrundslys: 18
Kontrast: 80
Lysstyrke:40
Skarphed: 50
Farve: 24
Tone G/R: G48/R52

Jeg påstår ikke, at ovenstående er de vise sten, men for mig er skærmbilledet nærmest optimalt med en perfekt gengivelse af hudfarverne, som jeg primært vægter, idet jeg hele mit liv har arbejdet i fotobranchen. Held og lykke med jeres indstillinger :-)
sebastianchristensen skrev:Vil denne instilling kunne bruges på UE55F6655?
Det kan man ikke svare entydigt på, men det tager under fem minutter at afprøve indstillingerne, og hvis det ikke svarer til det ønskede resultat, kan du jo bare gå tilbage til din nuværende opsætning. Husk i så fald at affotografere eller nedskrive dine egne indstillinger, inden du går i gang. Opsætningen skal udføres og vurderes i aftentimerne; dagslyset er alt for generende til en præcisionsindstilling. Meld gerne tilbage om du har held med mine foretrukne indstillinger :-)