Kun 35% af visningerne finder nu sted på klassiske tv-kanaler i Danmark – det laveste nogensinde. Streamingtjenester buldrer stadig frem.
Store sporsbegivenheder holdt hånden under flow-tv sidste år, men 2025 har været et hårdt år for kanalpakken hos YouSee, Norlys, Waoo m.fl.
Mere end 10 minutter i daglig seertid per dansker er forsvundet fra de klassiske tv-kanaler i år. Det skriver Mediavision i sin efterårsanalyse af det danske marked.
Læs også: Kulturministeren vil have mere sport på DR og TV 2
Rykker til digitale platforme
Danskerne er i stor stil rykket til streamingtjenester, men også videoer på sociale medier. Tilsammen udgår disse to nu 65% af alle video-visninger i Danmark.
- "Både sociale medier og andre former for onlinevideoer fortsætter med at vokse på bekostning af traditionelt TV. Skiftet på det danske marked går hurtigt. Blandt yngre er dette skift allerede sket, hvor videoer på sociale medier allerede har overgået traditionelt TV," siger Fredrik Liljeqvist, chefanalytiker hos Mediavision.
Der blev i efteråret 2025 registreret et rekordhøjt antal abonnementer på streamingtjenester, så der nu er 5,3 millioner betalte videoabonnementer i Danmark i alt.
Mere globaliseret marked
Størstedelen af væksten kommer fra amerikanske tjenester som Disney+, HBO Max og Netflix, fremgår det. Udviklingen presser de danske og nordiske tjenester.
- "Det danske marked bliver mere og mere globaliseret for hver dag. Vinderne er dem, der formår at tiltrække målgrupper online og tilpasse sig den nye forbrugeradfærd. Det påvirker både indholdsstrategier og annonceinvesteringer," siger Liljeqvist.
TV 2 Play og DRTV er de største streamingtjenester i Danmark, ifølge Nielsen, når gratistjenesten YouTube ikke medregnes.
DRTV overhalede Netflix i 2023 i takt med at seere rykkede fra kabel-, antenne- og parabol-tv til DRTV, men Netflix holder trit. I uge 48 lå Netflix eksempelvis over DRTV målt på tidsforbrug i Danmark, ifølge Nielsen.
Læs også: Danske tv-stationer forsøger at holde trit med internationale streamere