Flatpanels bad DR Medieforskning gå dybere ned i data, der afslører, at det er de voksne og ældre streamere, der i særdeleshed løfter det daglige forbrug på DRTV.
Der bruges blandt danskere generelt lidt mere tid på DRs streamingunivers, DRTV, der fra 2022 og til dato har oplevet en pæn vækst i seertid. Fra første halvår 2022 til første halvår 2023 er tiden vokset med lidt over to minutter pr. dansker. Det svarer til en stigning på 11%, viser ny status fra DR Medieforskning.

Benjamin Michael Molsing, DR Analyse
- "Særligt de voksne (32-46-årige) og modne voksne (46-64-årige) og ældre (65+ årige) bruger i højere grad DRTV," siger medieanalytiker Benjamin Michael Molsing, DR Analyse, til Flatpanels.
Fra første halvår 2022 til første halvår 2023 har de tre voksne målgrupper øget deres daglige tidsforbrug på DRTV med henholdsvis 3% (0,4 min.), 15% (1,7 min.) og 20% (1,8 min.).
Læs også: Baby boomers er de nye super-streamere
DRTV vs. Netflix
DRTV og Netflix er begge i konkurrence om danskernes tidsforbrug. Seernes daglige engagement er vigtigt for begge aktører af forskellige årsager.
DRTV har længe ligget lige med Netflix målt på dagligt minutforbrug, og det fortsætter. Netflix lå stabilt i 2022, men oplever nu et lille fald fra andet halvår 2022 til første halvår 2023 på lidt over et halvt minut pr. dansker pr. dag.
Netflix’s tab er beskedent, men kan muligvis ses i forlængelse af nye data fra Wilke, som viser, at Netflix i mindre grad end tidligere ses som den helt nødvendige tjeneste. Før var Netflix uundværlig. For to år siden sagde 40%, at Netflix var den tjeneste, de meget nødigt ville undvære. Nu er det 27%, ifølge Wilke.
Daglig minutter | Netflix |
H1 2022 | 11,7 |
H2 2022 | 11,7 |
H1 2023 | 11,1 |
Flatpanels
Flow: TV 2-familien klart størst
Mere sening på DRTV blandt de modne aldersgrupper skyldes ikke, at de målgrupper generelt svigter flow-tv; de modne voksne og ældre øger også deres forbrug på DRs flow-kanaler, understreger DR Medieforskning.
På traditionelt flow-tv har DR-kanalerne i første halvår 2023 haft en mindre fremgang målt som seerandel. DR-kanalerne øger den samlede seerandel med ét seerandelspoint fra andet halvår 2022 til første halvår 2023.
TV 2-familien er klart den dominerende tv-aktør i Danmark, men gik dog tilbage med 1,3 seerandelspoint i perioden.
Det er DR1, der driver væksten for DR mellem de to halvår (+0,9 seerandelspoint), mens det for TV 2 familien er et fald i seerandel hos hovedkanalen TV 2 (-4,0 seerandelspoint), der trækker ned. De to øvrige kanalfamilier, Viaplay Group og Warner Bros. Discovery, ligger mere stabilt fra 2022 til 2023.
| DR-kanaler | TV 2-kanaler | Viaplay Group | Warner Bros. Discovery |
---|
H1 2022 | 28,4 | 53,2 | 10,4 | 4,2 |
H2 2022 | 28,3 | 53,2 | 10,3 | 4,0 |
H1 2023 | 29,3 | 51,9 | 10,4 | 4,2 |
Live + VOSDAL (Viewing On Same Day As Live) + tidsforskudt 1-7 dage Flatpanels - Kilde: Nielsen seerdata