Tv-seere over 60 år overhaler nu flere af de yngre aldersgrupper målt på dagligt streamingforbrug, konstaterer TV 2 i nyeste streamingrapport.
Danskernes streamingforbrug var 68 minutter dagligt i andet kvartal, hvilket er 12% højere end samme periode sidste år, konstaterer TV 2 Data & Insight, der er selskabets analyseenhed.
Det er seere over 50 år, der driver fremgangen, særligt blandt de 61-70 årige og de 71+ årige, hvor forbruget stiger markant med henholdsvis 39% og 65%.
Nanna Maria Bock Jeppesen, TV 2
- "Vi har tidligere talt om, at de 51-60-årige er de nye superstreamere, fordi netop denne aldersgruppe har et særligt højt streamingforbrug sammenlignet med øvrige aldersgrupper. Nu ser vi, at de 61+-årige virkelig er kommet med ombord, og at de overhaler flere af de yngre aldersgrupper målt på dagligt streamingforbrug," siger analysekonsulent Nanna Maria Bock Jeppesen, TV 2 Data & Insight.
For seere i alderen 3-50 år ligger forbruget i andet kvartal 2023 på stort set på niveau med samme periode sidste år.
Streamer gennem distributørerne
TV 2s analytikere tager dog et lille forhold for ændringerne blandt de 61+-årige: Det tekniske set-up hos distributørerne, hvor en større andel af seningen nu er internetbaseret og derfor klassificeres som streaming i stedet for broadcast. Det er en faktor, når der måles sening, for seere over 50 år benytter i høj grad distributørernes tjenester, når de skal streame.
Der er fortsat store forskelle på, hvorledes de forskellige aldersgrupper spreder deres streamingtid.
- "Mens de yngre streamere er i front i forhold til streaming på de internationale tjenester, streamer 51+’erne især gennem distributørerne. Her kan vi se, at de ældre seere i højere grad tager deres adfærd med sig fra den traditionelle broadcast-distribution med en stor andel af forbruget gennem de lineære kanaler," siger Nanna Maria Bock Jeppesen.