Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason'Home entertainment' voksede hastigt i 2018, biografer holdt stand - FlatpanelsDK

'Home entertainment' voksede hastigt i 2018, biografer holdt stand

02 Apr 2019 | Rasmus Larsen |

'Home entertainment' udgjorde sidste år 58% af den globale omsætning for videounderholdning, mens biografer stod for 42%. ’Home entertainment’ oplevede 16% vækst, mens biografer holdt stand.

Det globale marked for video

Nye film udgives som regel først i biografen (det såkaldte biograf-vindue) og kan senere nydes i hjemlige omgivelser på tv-skærmen. Sådan har branchen fungeret i årtier.

Vi ser i disse år tegn på, at magtbalancen måske er ved at tippe. ’Home entertainment’, der sidste år stod for 58% af omsætningen (fysiske skiver + streaming/download, men eksklusiv sport), har på få år vokset sig markant større end biografsegmentet (42% af omsætningen).

I 2018 omsatte home entertainment for $55.7 mia, hvilket er en stigning på 16% ift. 2017, mens omsætningen fra biografer var $41.1 mia. (+1% ift. 2017). Med andre ord; home entertainment omsatte for 35% mere end biograferne – og skellet vokser. Hvis man tilføjer den globale omsætning på kabel-, parabol-, og IP-tv ($230 mia. som dog dækker over mange typer underholdning) til ligningen, så er home entertainment langt større.

Tendensen er endnu mere udpræget i USA, hvor omsætningsfordelingen mellem home entertainment og biografer sidste år var hhv. 66% og 34%.



Tallene fremgår af den årlige rapport fra MPPA (Motion Pictures Association of America), baseret på globale markedsdata fra IHS Markit samt data fra Comscore og DEG.

- “I 2018 var historien for markedet – vækst,” sagde Charles H. Rivkin, formand og direktør for MPAA. “Sidste år nåede det kombinerede marked for biograf og home entertainment $96.8 milliarder. Det repræsenterer vækst på ni procent ift. 2017, og 25 procent ift. for fem år siden.”


Apple TV+


Nye spillere melder sig på banen

Mange forventer, at tendensen mod et styrket home entertainment-segment fortsætter. Særligt en spiller har udfordret status quo. Ud over tv-serier, er Netflix begyndt at hælde milliarder af dollars i produktion af spillefilm, som får premiere samtidig verden over.

I andet halvår 2018 begyndte Netflix at give udvalgte film premiere i visse biografer en uge eller tre før premieren online, men eksklusivperioden til biograferne er dog stadig markant kortere end hvad andre studier opererer med.

I andet halvår 2019 melder Apple, Disney og WarnerMedia sig på banen. Apple løftede i sidste uge sløret for sin streamingtjeneste Apple TV+, der fra efteråret vil byde på bl.a. egenproducerede film og tv-serier. Disney forventes at give et smugkig på sin streamingtjeneste senere på måneden.

På trods af seneste års udvikling understreger MPAA, at biografer fortsat vil være afgørende for branchens fremtidige succes.

- “Den globale biografomsætning for alle film udgivet i alle klodens lande nåede $41,1 milliarder i 2018, en stigning på en procent ift. totalen for 2017,” sagde Charles H. Rivkin. “Der er ingen tvivl om, at biografer i denne komplekse medieverden er afgørende for den samlede underholdningsbranches succes.”

- Kilde: MPAA, IHS Markit, DEG, Comscore

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |