Globalt DVD/Blu-ray salg næsten halveret på 5 år

11 Apr 2019 | Rasmus Larsen |

Markedet for filmskiver tog sig endnu et dyk sidste år, mens online-segmentet fortsætter sin astronomiske vækst, anført af streamingtjenester som Amazon og Netflix.

De fysiske mediers fald

Den årlige 'Theme Report' fra MPAA (Motion Picture Association of America), der henviser til globale salgstal fra IHS Markit og amerikanske tal fra DEG, dokumenterer, hvordan fysiske medier er gået fra at være branchens guldæg til en afviklingsforretning.

Det globale salg af DVD/Blu-ray-skiver er styrtdykket fra $25.2 mia. i 2014 til $13.1 mia. i 2018. Det svarer til næsten en halvering. Omsætningen falder årligt mellem 13-19% og UHD Blu-ray-formatet har ikke formået at ændre på sagen.

Senest har toneangivende elektronikproducenter trukket sig fra markedet. I april 2018 kom Oppo med den overraskende udmelding, at det var "tid til at sige farvel" og trække sig fra produktion af DVD, Blu-ray og UHD Blu-ray. I februar 2019 bekræftede Samsung, at de ligeledes trækker stikket til Blu-ray-afspillere.



Rykket fra skiver til online

I samme 5-årige periode er det "digitale" segment for videounderholdning (online transaktioner og abonnementer) vokset astronomiske 170% fra $15.7 mia. i 2014 til $42.6 mia. i 2018. Sidste år steg markedet 29%.

- "Siden 2014 er det digitale forbrug steget med 170 procent globalt set, mens forbruget på fysiske formater er faldet med 48 procent i samme periode. Det vidner om rykket mod digitale præferencer blandt seerne," står der i rapporten fra MPAA.

Som helhed udgjorde markedet for ‘home entertainment’ (video) sidste år $55.7 mia. Væksten kommer primært fra streamingtjenester og det er forventningen, at det fortsætter, når giganter som Apple, Disney og WarnerMedia slutter sig til feltet af spillere som Amazon, HBO og Netflix.

MPAA er da også optimistiske, hvad angår fremtiden.

- "Vi lever i en gylden alder for historier," sagde Charles H. Rivkin, formand og direktør for MPAA. "I dag vækkes historier til live for publikum i biografer, hjemmet og på farten. Det er et dynamisk marked, der leverer kreativt indhold hvor, hvornår og på den måde, som publikum ønsker det."

Salget af filmskiver repræsenterer stadig en god portion af kagen, men decimeres år for år. Der er intet, der tyder på, at UHD Blu-ray bliver mere end en niche for entusiaster, og salget viser svaghedstegn. Har branchen mod på at skabe et fysisk filmformat til 8K? Det må tiden vise.



- Kilde: MPAA, IHS Markit, DEG



Flere nyheder

Samsung Q90R

Oversigt: Samsung 2019 TV

23 Apr 2019 | Flatpanels |
Sony AG8 OLED

Sony 2019 OLED starter på 19.000 kroner

23 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Formation soundbar

B&W lancerer Formation soundbar med AirPlay 2

22 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
TDC

Streaming-abonnementer overgår nu kabel-tv globalt

22 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Disney+

Oversigt: Disney+ film, tv-serier, dokumentarer, originals & bagkatalog

19 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Bose Soundbar 700

Bose frigiver AirPlay 2 opdatering til soundbarer & home speaker

19 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
The Grand Tour

Amazon & Google begraver stridsøksen; Amazon Video på vej til Chromecast

19 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung Q90R

Samsung Q90R modtaget

18 Apr 2019 | Torben Rasmussen |