Globalt DVD/Blu-ray salg nsten halveret p 5 r

11 Apr 2019 | Rasmus Larsen |

Markedet for filmskiver tog sig endnu et dyk sidste r, mens online-segmentet fortstter sin astronomiske vkst, anfrt af streamingtjenester som Amazon og Netflix.

De fysiske mediers fald

Den rlige 'Theme Report' fra MPAA (Motion Picture Association of America), der henviser til globale salgstal fra IHS Markit og amerikanske tal fra DEG, dokumenterer, hvordan fysiske medier er get fra at vre branchens guldg til en afviklingsforretning.

Det globale salg af DVD/Blu-ray-skiver er styrtdykket fra $25.2 mia. i 2014 til $13.1 mia. i 2018. Det svarer til nsten en halvering. Omstningen falder rligt mellem 13-19% og UHD Blu-ray-formatet har ikke formet at ndre p sagen.

Senest har toneangivende elektronikproducenter trukket sig fra markedet. I april 2018 kom Oppo med den overraskende udmelding, at det var "tid til at sige farvel" og trkke sig fra produktion af DVD, Blu-ray og UHD Blu-ray. I februar 2019 bekrftede Samsung, at de ligeledes trkker stikket til Blu-ray-afspillere.



Rykket fra skiver til online

I samme 5-rige periode er det "digitale" segment for videounderholdning (online transaktioner og abonnementer) vokset astronomiske 170% fra $15.7 mia. i 2014 til $42.6 mia. i 2018. Sidste r steg markedet 29%.

- "Siden 2014 er det digitale forbrug steget med 170 procent globalt set, mens forbruget p fysiske formater er faldet med 48 procent i samme periode. Det vidner om rykket mod digitale prferencer blandt seerne," str der i rapporten fra MPAA.

Som helhed udgjorde markedet for home entertainment (video) sidste r $55.7 mia. Vksten kommer primrt fra streamingtjenester og det er forventningen, at det fortstter, nr giganter som Apple, Disney og WarnerMedia slutter sig til feltet af spillere som Amazon, HBO og Netflix.

MPAA er da ogs optimistiske, hvad angr fremtiden.

- "Vi lever i en gylden alder for historier," sagde Charles H. Rivkin, formand og direktr for MPAA. "I dag vkkes historier til live for publikum i biografer, hjemmet og p farten. Det er et dynamisk marked, der leverer kreativt indhold hvor, hvornr og p den mde, som publikum nsker det."

Salget af filmskiver reprsenterer stadig en god portion af kagen, men decimeres r for r. Der er intet, der tyder p, at UHD Blu-ray bliver mere end en niche for entusiaster, og salget viser svaghedstegn. Har branchen mod p at skabe et fysisk filmformat til 8K? Det m tiden vise.



- Kilde: MPAA, IHS Markit, DEG



Flere nyheder

Waoo

Waoo udvider satsning p streamingpakker

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Raspberry Pi 4 Model B

Ny Raspberry Pi 4 har 4K60 videodekodning, to HDMI-udgange

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Sony X800M2

Sony lancerer X800M2 UHD Blu-ray med Dolby Vision

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Philips 2019 TV

Oversigt: Philips 2019 TV

21 Jun 2019 | Flatpanels |
Waoo

Waoo introducerer 'Mit Waoo TV' & ny arkiv-funktion

21 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
HDT Tracker 2019

Det fulde HDR-kosystem (medio 2019)

20 Jun 2019 | Yoeri Geutskens |
YouSee

Rapport: Traditionelt tv i Danmark vil miste 1/3 omstning nste 4 r

20 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Netflix Recommended 2019

Kun TV der er "always fresh" fr Netflix's anbefalings-stempel

20 Jun 2019 | Rasmus Larsen |