Det forlyder i dag, at en række kinesiske producenter af OLED-paneler er gået sammen i en alliance. Målet er at kunne konkurrere med de sydkoreanske, japanske og taiwanske skærmproducenter, i kampen om den næste dominerende skærmteknologi.
Kinesiske OLED-alliance
Samsung og LG var de to første skærmproducenter til at lancere et stort OLED-TV, og de har stadig planer om at lancere deres 55-tommer skærme senere på året. Senest gik japanske Sony og Panasonic sammen i en OLED-alliance og LG fik for ganske kort tid siden statsstøtte til OLED-udvikling. Taiwanske AUO har også store planer for OLED.

LG og Samsung bliver udfordret af en kinesisk OLED-alliance
Kineserne former nu en OLED-alliance for at kunne konkurrere. Der er ikke sat navne på alle partnerne, med både Visionox og Changhong nævnes. Ingen af de to ringer mange klokker for forbrugerne, men begge har aktiv OLED-forskning og produktion. Af andre kinesiske OLED-producenter findes Tianma, Irico og BOE. Foxconn, der producerer elektronikprodukter for mange af verdens største elektronikbrands, har også senest købt sig ind i Sharp for at starte skærmproduktion.
Kineserne er stadig ikke førende på skærmproduktion, men i forbindelse med overgangen til OLED-teknologi kan magtbalancen blive forskudt, ligesom den blev i sin tid da LCD-skærme vandt frem og LG og Samsung red på bølgen direkte ind i forbrugernes stuer.
I rapporten nævnes også, at de kinesiske skærmproducenter har stor tiltro til at OLED-skærme bliver standarden indenfor både mobile enheder, digitalkameraer, spilenheder, tv og tablets i fremtiden. Samtidig håber kineserne også på at erobre en del af belysningsmarkedet, hvor OLED-teknologi også har potentiale.
-Kilde: Digitimes