Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Eizo ColorEdge CG222W, LaCie 324 eller helt 3. skærm?

Ingen stemmer
0%
2
100%
Ingen stemmer
0%
Hej allesammen!

Jeg sidder og kigger på hvad jeg skal kaste mig ud i af skærme, når jeg kommer tilbage fra mit længere ophold udenlands og dermed tilbage til en stationær computer.
Jeg fotografere og det er også det primære formål med skærmene.
Synes umiddelbart jeg er kommet frem til at det enten skal være et sæt Ezio ColorEdge CG222W eller LaCie 324, og faktisk mest hældende til LaCie 324 pga. følgende forskelle:
LaCie 324:
24", 1920x1200, 92% of NTSC / 95% of Adobe RGB. Pris: 6.749 kr.
Eizo CG22W:
22", 1680x1050, 97% of NTSC / 92% of Adobe RGB. Pris: 8.173 kr.

Men én ting er jo tal, noget andet er virkeligheden!
Dérfor: kan disse skærme overhovedet sammenlignes når det gælder korret gengivelse, som er målet her, og hvad er jeres syn på sagen, er der andre skærme jeg skal kigge på?

"Bonus-"spørgsmålet:
En ting der slog mig ved en læsning om de forskellige panelteknologier var, at jeg faldt over at den nye iMac (24") eftersigende gør brug af de nye H-IPS paneler, efterfølgender til S-IPS paneler som Monitor Købsguide'en beskriver som "... rigtige grafikerskærme er baseret på...", udover SA-SFT paneler.
Dérfor: vil en ny iMac 24" kunne bruges til grafisk arb.?
(Ikke at den er med i mine overvejelser, for én 24" skærm er ikke nok til mig - der skal to til.)

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen Daniel...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart ville jeg også satse på Lacie's model - ikke mindst pga. opløsningen.

Mht. Apples skærm, så skal du først og fremmest være klar over at den har en glasplade forrest, hvilket vil skabe reflektioner hvis den står i et lyst lokale. Derefter så har Apples skærm pt. kun DisplayPort og så vidt jeg ved, så er der endnu ikke lavet en adapter der kan bruges til den, så du kan tilslutte den til en DVI/HDMI port.

Der findes dog andre skærme med H-IPS panel, såsom den HP L2475 vi netop har anmeldt. Der er også en tråd her i monitor-sektionen, hvor en flittig bruger har fundet samtlige skærme med H-IPS paneler og lavet en liste. Søg efter den.
Af DanielV
yakken skrev:Umiddelbart ville jeg også satse på Lacie's model - ikke mindst pga. opløsningen.

Mht. Apples skærm, så skal du først og fremmest være klar over at den har en glasplade forrest, hvilket vil skabe reflektioner hvis den står i et lyst lokale. Derefter så har Apples skærm pt. kun DisplayPort og så vidt jeg ved, så er der endnu ikke lavet en adapter der kan bruges til den, så du kan tilslutte den til en DVI/HDMI port.

Der findes dog andre skærme med H-IPS panel, såsom den HP L2475 vi netop har anmeldt. Der er også en tråd her i monitor-sektionen, hvor en flittig bruger har fundet samtlige skærme med H-IPS paneler og lavet en liste. Søg efter den.
Eftersom de begge bruger samme panelteknologi (S-PVA) kan man jo ikke engang bruge dét som en ledetråd...! :o
Men ja, hælder som sagt også mest til LaCie'en, men vil nok bestille dem begge hjem, udnytte "nethandelsefortrydelsesretten" til at sende den retur jeg ikke bryder mig om og erstatte den med anden. :p

Som sagt er en iMac slet ikke inde i overvejelserne (no Mac's for me - vast of mony in my oppinion), det var bare et rent teoretisk spørgsmål. :)

Med venlig hilsen Daniel...