Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af labuha
Har overvejet at købe en Samsung SyncMaster 226BW efter at have læst alt om skærme. Men hvad er forskellen på disse to 226BW skærme:

Samsung SyncMaster 226BW Pris: 2008 kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=394354

og:

Samsung SyncMaster 226BW Pris: 1978 kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=307883

Så vidt jeg kan se, er kontrastforholdet på den første 1000:1 og på den anden 700:1. Skal jeg bare tage den første? Er muligvis en nyere udgave, er i hvert fald tilføjet EDBpriser senere. Nogen bud på hvilken af de to jeg bør vælge?
Hvordan sikrer jeg mig at den er med S-panel, som jeg har læst at den bør have? Siger jeg bare at hvis den ikke er, så vil jeg have den byttet?

Eller nogen der evt. vil anbefale en anden skærm til omkring 2000 kr +/- en hund eller to? Skal bruges til spil (primært WOW), lidt video- og billedbehandling samt internet?

Skal lige siges at den i første omgang skal tilsluttes en pc med et Radeon X1650pro AGP grafikkort, som tilsyneladende ikke kan vise opløsningen 1680 x 1050, tilsluttet min CTR skræm (1600 x 1200 er vist det som kommer nærmest. Vil kortet godt kunne vise opløsningen 1680 x 1050 når der tilsluttes en TFT-skærm? Det har både DVI og VGA udgang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmene burde være de samme, men den ene model er tilføjet noget senere end den anden og produktkoden har fået tilføjet EDC bagefter. Om dette har noget at sige ved jeg ikke. Personligt ville jeg tage den nyeste.

Du behøver ikke give nogen grund hvis du returnerer en skærm inden 14 dage. Du kan dog ikke forlange at få en anden model hvis du er kommet ud over de 14 dages returret og du skal heller ikke regne med at det firma du køber skærmen hos vil sende dig en anden skærm af samme model. Dér må du så købe hos et andet firma.

Chancen er dog at du slet ikke kan se hvilken model du får, så du har reelt ingen mulighed for at til- eller fravælge S-panelet.
Af labuha
Ok. Men vil jeg overhovedet kunne bruge skærmen i dens native opløsning, når mit grafikkort (så vidt jeg kan se) ikke kan vise 1680 x 1050?

Har du et foreslag til en bedre skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit grafikkort viser kun de opløsninger som den nuværende skærm understøtter. Når du sætter den nye skærm til så vil du få adgang til 1680x1050.

HP W2207h er også et godt bud, men den har glossy overflade, hvilket nogen ikke er så vilde med.
Af labuha
Kanon, så kan jeg jo godt gå ud købe en ny fladskærm! HP skærmen bliver lige lidt for dyr, har ikke meget mere end 2000 kr. at gøre godt med. Er Samsung 226BW da bedste bud, eller andre der har et godt alternativ? Skal ud og kigge på skærme i morgen :) :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en udmærket skærm og jeg ville personligt sætte den ret højt på listen når nu HP'en ikke er med. Men kig lige en ekstra gang efter om baggrundsbelysningen er i orden! Der skal ikke være noget lys der slipper ud langs bunden og toppen.
Af labuha
Tusind tak, det vil jeg gøre. Er det det som har været hagen ved denne skærm, har læst noget flere gange om denne skærm omkring baggrundsbelysning?
Omkring det med s-, a- eller c-panel i skærmen kiggede jeg i dag på en i en forretning. Der var intet at se på mærket bagpå omkring panel-typen, sådan som jeg har læst man skal kigge efter (der stod hverken s, a eller c bagpå), så jeg kunne ikke lige se hvilket panel der var i. Men det er vel heller ikke nødvendigvis de samme i forretningen som dem de har på lager? Men det bør jeg vel stadigvæk kigge efter, ik? Skader vel ikke!!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det skader ikke at se efter, men jeg tror Samsung har fjernet panelfabrikantens index bagpå skærmen i de seneste versioner.

Ja, det er baggrundsbelysningen som folk typisk har klaget over, men også farvegengivelsen på især C-panelet har fået lidt hug. Hvis du ikke kan se noget, så er der dog ingen grund til panik - det er trods alt dine øjne der skal se på skærmen til hverdag, så hvis de ikke ser nogen fejl, så kan det vel være ligemeget hvad alle andre siger.