Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rapzak
Hej,
Flere dages research på TV og LG C4 Oled var bestilt til afhentning ved media markt i Flensborg, 18.625kr for et 83" - traileren spændt for bilen, ungerne i bilen og afsted det gik...
Vi kom til Mediamarkt, og ville da lige tjekke det ud i butikken... Alt så fint ud som sådan... men så gik det op for mig.. reflektion... det tv var jo nærmest som et spejl.... Det kan vi ikke leve med - så jeg måtte i kundeservice og bruge fortydelsesretten inden tv'et var udleveret... ØV... Sjovt nok er der ikke nogle steder i hverken review eller youtube som har fortalt en masse om dette... er det blot normalt eller?
Jeg tjekkede G4 ud som efter sælgeren skulle have en reflektions behandning, og var også bedre - jeg ville vurderer at det er på niveua med vores 2009 panasonic PZ700E... Jeg vil ikke sige de er gode men de har da nogen grad a reflektions dæmpning. Tilgengæld så jeg samsung 95D - og det var en super lækker overflade de havde på det og nærmest ikke noget reflektion...
Men der er måske andre ting ved 95D som jeg lige skal overveje, bla. bruger interface...
Nogle der ved hvordan LG G5 bliver med hensyn til reflektioner?

Nå men - øv blev ikke idag med et nyt tv... men ville ærge mig over de reflektioner....

/Kasper
Af PeterD
Lysstyrken i TVet overdøver vel refleksionerne når TVet er i brug ?

Det perfekte tv findes ikke endnu.
Samsung 95D er skam lækker men hvis alt var rosenrødt mht. antirefleksbehandling, hvorfor er der så ikke flere der har det på deres skærme i topmodellerne ?

Det kan vel ikke koste alverden at lave antireflektion på en tvskærm, så det må også have nogle ulempler, siden ALLE producenter ikke laver det (eller køber knowhow af andre firmaer og implementerer det), når de alligevel udvikler og forbedrer modellerne hvert år ?

Både klare farver og evnen til at vise farven sort, må man give afkald på med "anti-glare protection" ..
Af rapzak
>>Lysstyrken i TVet overdøver vel refleksionerne når TVet er i brug ?<<
Jeg mener jo lysstyrken er dynamisk, ser man primært ishockey, ja så der der knald på lyset og formentlig et mindre problem - men tv med mærke scener vil give reflektioner, specielt hvor det er mørkt/sort... jeg så det i butikken i dag, hvor der var en scene hvor den ene halvdel var lys og den anden mørk, og så har man ½ reflektion der forstyrer billedet.

>>Samsung 95D er skam lækker men hvis alt var rosenrødt mht. antirefleksbehandling, hvorfor er der så ikke flere der har det på deres skærme i topmodellerne ?<<
Jeg må også sige jeg var dybt overasket over hvor få der havde det i butikkerne...
Vores gamle plasma fra 2009 har en delvis anti-glare, noget som jeg mener ligner det som vi så på G4 i dag... ligeledes har den 27" pc skærm jeg sidder med lige nu også rimelig anti-glare...

>>Både klare farver og evnen til at vise farven sort, må man give afkald på med "anti-glare protection" ..<<
Der virker det underligt at G4 og S95D begge har en bedre anti-reflektions coating og også en total bedre rating end C4. Jeg syntes umidelbart også den mere matte overflade på S95D gav en roligere og mere dyb sort end på C4.. men formentlig pga. genskin fra belysningen i butikken...

Efterfølgende har jeg set denne tråd...:
Af Supergris
Det hedder altså "refleksioner"!
Med lidt tanke for placering af TV, lamper samt gardiner eller lign., er det sjældent et problem, med mindre man ser meget TV om dagen, hvor lysstyrken dog burde kunne gøre TVet brugbart, også i dagtimerne.
At det så ligner et spejl om dagen, når det er slukket, er en anden sag.

Alle skærme har en form for "Anti Glare", dog er den specifikke betegnelse normalt anvendt, når man omtaler Samsungs overfladebehandling, der benytter en teknologi inspireret af øjnene på et møl, men som der er beskrevet, så er det ikke udelukkende positivt.

Har man et meget besværligt rum, og ser TV fortrinsvis om dagen, vil det sikkert være at foretrække.
Ved den matte overflade, som Samsung benytter i deres topmodeller, er der også negative ting at bemærke, som sortniveauet (der ikke er en farve) ikke opleves kulsort, farver der ikke popper som forventet, så det er et spørgsmål om, hvor skærmen skal benyttes, samt hvad man foretrækker...
Af Beckham
Man skal nok passe på med at konkludere for meget på baggrund af hvad man ser i butikken. Der er jo typisk en meget unaturlig lyssætning kontra det private hjem. Jeg selv har en Bravia 8 og den så også forfærdelig ud i butikken på den front, men har aldrig haft problemer med den efter jeg fik den hjem i privaten.
Af rapzak
@Beckham
Jeg mindes også vi så Bravia 8 i butikken og den var heller ikke så slem som C4.
Butikkens lys var faktisk ikke vildt oplyst i den afdeling, så tænker det var fornuftigt - samtidigt sammenlignede jeg dem jo relativt...
Vi har også set andre TV i andre hjem af forskellig og tilfældig herkomst med denne blanke overflade, og det har for os bare en gøj prioritet ikke at have det.... ser man primært i mørke lokaler, så har det jo meget mindre indflydelse, men vi har vinduer i vores hus/stue, og dem vil man gerne have store :)...
Efter jeg kom hjem sammenlignede jeg som skrevet med vores gamle panasonic, som efter min mening har væsentlig mindre genskin end C4, og var specielt opmærksom på mørke områder, og lige så snart det var tæt på sort, så kunne jeg se noget på vores nuværende tv.
Det betyder også at lysstyrken på tv'et ikke kan redde dette problem.
Det var i normal lys... men det gav mig blot konklusionen at vi skal vente med at købe nyt til der enten kommer et godt tilbud, eller flere modeller der er bedre på dette punkt og gerne i 83-85"...
Af Ocelot
rapzak skrev: 07 jun 2025, 17:22
Ud over diverse ævl med at man kan slibe skærmen med sandpapir og mursten (vel forventeligt fra Reddit…), anbefales det mest at skabe en form for skærmning af udefrakommende lys; primært i form af mørklægningsgardiner.

Det vil da også hjælpe, men hvis man skal have en nogenlunde “normal” stue, vil det se mærkligt ud. Har man et dedikeret rum til sit tv, er der nærmest ingen grænser for hvor meget man kan dække af for solen.

I den virkelige verden er det nok de færreste der ønsker at have mørklægningsgardiner hængende i stuen. Jeg kender absolut ingen der har, eller ønsker den slags, og der er ellers en del af dem der går meget op i deres udstyr.
Af Beckham
rapzak skrev: 08 jun 2025, 20:06 @Beckham
Jeg mindes også vi så Bravia 8 i butikken og den var heller ikke så slem som C4.
Butikkens lys var faktisk ikke vildt oplyst i den afdeling, så tænker det var fornuftigt - samtidigt sammenlignede jeg dem jo relativt...
Vi har også set andre TV i andre hjem af forskellig og tilfældig herkomst med denne blanke overflade, og det har for os bare en gøj prioritet ikke at have det.... ser man primært i mørke lokaler, så har det jo meget mindre indflydelse, men vi har vinduer i vores hus/stue, og dem vil man gerne have store :)...
Efter jeg kom hjem sammenlignede jeg som skrevet med vores gamle panasonic, som efter min mening har væsentlig mindre genskin end C4, og var specielt opmærksom på mørke områder, og lige så snart det var tæt på sort, så kunne jeg se noget på vores nuværende tv.
Det betyder også at lysstyrken på tv'et ikke kan redde dette problem.
Det var i normal lys... men det gav mig blot konklusionen at vi skal vente med at købe nyt til der enten kommer et godt tilbud, eller flere modeller der er bedre på dette punkt og gerne i 83-85"...
Helt fair. Har ikke set C4 live. Måske den er dårligere på dette punkt end Bravia 8. Kan bare sige at jeg synes Bravia 8 så pænt dårlig ud på den her front, men har ikke haft nogle problemer efter jeg fik den hjem i stuen.
Brugeravatar
Af KMC
Der er helt klart flere refleksioner på LG C4 i forhold til tidligere modeller. Jeg gik fra et C9 (2019) til et C4 (ikke frivilligt, men der var nogle pixels der tog til Narnia tidligere end ventet). Men det er overall et bedre TV end den gamle model. Sørger for at få dæmpet lyskilderne og så vil jeg have et hue strip sat op bag TV'et på "TV-bordet", så lyset forstyrrer mindre :)
Af steadi
Ocelot skrev: 09 jun 2025, 11:01
rapzak skrev: 07 jun 2025, 17:22
Ud over diverse ævl med at man kan slibe skærmen med sandpapir og mursten (vel forventeligt fra Reddit…), anbefales det mest at skabe en form for skærmning af udefrakommende lys; primært i form af mørklægningsgardiner.

Det vil da også hjælpe, men hvis man skal have en nogenlunde “normal” stue, vil det se mærkligt ud. Har man et dedikeret rum til sit tv, er der nærmest ingen grænser for hvor meget man kan dække af for solen.

I den virkelige verden er det nok de færreste der ønsker at have mørklægningsgardiner hængende i stuen. Jeg kender absolut ingen der har, eller ønsker den slags, og der er ellers en del af dem der går meget op i deres udstyr.
Jeg mener selv, at vi har en pænt almindelig stue, og der havde tidligere ejere selv mørklægningsgardiner ophængt. Dem har vi bare beholdt, men alternativt havde jeg selv hængt noget op.

I dagstimerne bruger vi så alligevel ikke rigtig dæmpningen, vores LG C2 er stadig fint brugbart. Børnetv er heldigvis ret farverigt :-)