Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har besluttet mig for at købe et nyt 42" TV, og så vidt jeg kan forstå på de fleste tests/fora, så laver Pioneer det til dato bedste TV mht. billedet - så derfor skal det være et Pioneer.

Mit dilemma er derfor begrænset til hvilken model jeg skal vælge.

TV'et skal primært bruges til DVD og TV via parabol (CanalDigital), da jeg pt. ikke kan modtage kabel-TV. Jeg ved endnu ikke om jeg får brug for foden, for ellers havde valget været noget enklere, da det så bare blev 428XD.

Hvad med PiP, PaP og digital tuner - kan det overhovedet bruges til noget, når man modtager signalet via parabol?

Og så kan jeg ikke rigtig finde ud af om der er fysisk forskel på de tre modeller mht. materialer, kvalitet m.m.

Please help...
Af wpredw
Jeg er med på en lytter her. Har selv bestilt 428XD'eren vil ikke undvære den digitale tuner, men har intet at bruge drejefoden til. Jeg mener ikke iøvrigt der er nogen forskelle :)

Jeg ved dog at 50"+erne er FullHD, hvor "min" kun er HD-ready, men who cares. Har haft et Sony KDL40X3500 på prøve og uanset hvordan du vender og drejer det (ikke fjernsynet) så ér Pioneeren væsentlig bedre. Billedet er så meget mere naturligt og har bedre dybde. Eneste argument for Sony var FullHD itilfælde af Xbox360/PS3

Ved ikke om du kan bruge mit input til noget Nevil, ellers beklager jeg misbrug af din tråd :)
Af nevil
Jeg er kommet frem til samme konklusion mht. Full-HD, for da jeg kommer til at sidde 3,5m fra skærmen, kan man altså ikke se forskel.

Mit spørgsmål går mest på om man kan bruge PiP, PaP samt den digitale tuner til noget når man modtager TV signalet via parabol, som jo hverken kan bruge den analoge eller digitale tuner der måtte være i fjernsynet. !?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, der ER forskel på 4280 og 428. 4280 er en neddroslet version der eksempelvis ikke har en ISF kalibreringsmenu. Hvis I planlægger at få kalibreret TV'et af en professionel, så er det dumt ikke at have denne menu.
Af cralle
yakken skrev:Jo, der ER forskel på 4280 og 428. 4280 er en neddroslet version der eksempelvis ikke har en ISF kalibreringsmenu. Hvis I planlægger at få kalibreret TV'et af en professionel, så er det dumt ikke at have denne menu.
Er det den eneste forskel mellem 428XD og 4280XD - at 4280'eren ikke kan kalibreres af en professionel?

Hvis jeg nu ikke havde tænkt mig at få TV'et kalibreret af en professionel er det så hip som hap om det er den ene eller anden model?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Designet er ikke det samme på det to. Der løber en grå plastickant rundt om 4280 modellen. Ydermere mangler lyssensoren i 4280, men om det så er et tab er en anden sag.
Af cralle
Jeg har haft lidt svært ved at finde ud af hvad forskellen er på de 2 modeller (ikke engang Pioneer's hjemmeside kan hjælpe), men hvis der kun er de "småting" du her beskriver, så er 4280'eren vel (billedmæssigt) lige så god som 428'ere?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, med undtagelse af manglen på ISF menuen, som jo også potentielt har indflydelse på billedkvaliteten.
Af cralle
Men som kun en professionel kan bruge?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, oftest vil det være en professionel der benytter menuen, men hvis du vil have det maksimale ud af en skærm så er det også en god ide at få nogen til at kalibrere den. Pengene er givet godt ud.
Af hroarholm
Hmm hvad er så forskellen på 4280XA og XD modellerne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
XA har ingen DVB-T tuner.
Brugeravatar
Af melen
Det er også forskel på fjernbetjeningen. Den til 4280'ern er kun af plastic, hvor den til 428 er delvis alu. Der er desuden sparet en del knapper væk.
Af Ziggy Starman
428XD har da vidst også ovennævnte pip og pap samt USB port skulle jeg mene. :)