Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af doctender
Jeg har et problem med at billedet hakker meget ved panorering af stillestående ting (eks. bygninger, bjerge, træer osv.). Er dette normalt for LCD generelt eller er det kun denne model, eller måske kun mit TV som har dette problem? Kønt er det ikke!!!

Jeg har også stillet ovestående spørgsmål i forbindelse med en anden tråd (blot til info så der ikke kommer nogle kommentar) http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=5341
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre ret normalt. De fleste filmformater er ikke optaget ved en framerate der passer med de 50 Hz som TVet kører med (eller 100 Hz hvis det er 32" modellen). TVets elektronik skal da omdanne den framerate som filmen har til den opdateringsfrekvens som TVet har og det skaber ofte problemer, som er tydeligst ved panoreringer.
Senest rettet af Torben Rasmussen 03 jan 2008, 12:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Andromedia
60 hz? Er det ikke 50 hz i Europa og 60 hz i USA. Eller blander jeg noget sammen?
Af jado
Det er opdaterings hastigheden på billedet Yakken skriver om, den er tilfældigvis den samme som frekvensen på elnettet.

mvh. Jado
Brugeravatar
Af Andromedia
jado skrev:Det er opdaterings hastigheden på billedet Yakken skriver om, den er tilfældigvis den samme som frekvensen på elnettet.
mvh. Jado
????? Opdateringsfrekvensen på elnettet er jo netop 50 hz! ? !?

Hvor kommer de 60 hz ind i billedet (bogstavelig talt :) )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rolig nu. Jeg tænkte såmen blot i NTSC og ikke PAL. Det er rettet.
Opdateringsfrekvensen på en alm. fladskærm er ikke bestemt af elnettets frekvens! Når skærmen opdaterer sine pixels kan det ske ved andre frekvenser, såsom 100 Hz, 120 Hz eller 60 Hz. Hvis din skærm ikke har 100 Hz, så opdaterer den højest sandsynligt ved 60 Hz.

Problemet opstår når det materiale du forsøger at vise ikke er skudt med samme frekvens som opdateringen af skærmpanelet. Du har muligvis hørt det omtalt som judder.

Det er muligt at du kan rette op på noget af den hakken der er i billedet ved at slå de "hjælpe"-funktioner fra der er i TVet. Dvs. al den ekstra billedbehandling, som kan slås fra i menuen på TV'et.
Af doctender
yakken skrev:Det er desværre ret normalt. De fleste filmformater er ikke optaget ved en framerate der passer med de 50 Hz som TVet kører med (eller 100 Hz hvis det er 32" modellen). TVets elektronik skal da omdanne den framerate som filmen har til den opdateringsfrekvens som TVet har og det skaber ofte problemer, som er tydeligst ved panoreringer.
Er dette så et større problem med Fuld HD end "alm." opløsning, da der er flere linjer at opdatere?

Jeg har minimeret problemet en smule ved at slå alt auto billedforbedring fra (som du nævner) så ser det bedre ud ved panoreringer. Men det må man åbenbart leve med indtil der kommer en bedre teknik :-( eller gå tilbage til de gamle billederør.... NOT :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det burde ikke have noget med opløsningen at gøre. Det er dog typisk ved HD-kilder der er optaget i 24 fps at man ser disse problemer, men med det sagt, så ER der en frygtelig masse billedbehandling til stede uanset hvilken kilde der bliver vist. Og som du måske har gættet, så er det ikke altid at denne billedbehandling er helt optimal ift. hvad du viser på skærmen.

Uden at skulle kritisere dit valg af TV, så er der også forskel på kvaliteten af både deinterlace-, skalar- og tunerchipsæt i disse TV og netop et analogt signal kræver en del behandling for at blive oversat perfekt til brug ved progressive displays såsom fladskærme.
Af doctender
Tak for din feedback, det gør en klogere :-)

Jeg har lige returneret mit 40" og skal på udkig efter et nyt... det skal max være 37" da fruen ikke vil have et der er større :-) Det er en af fordelene ved at handle på internettet.... 14 dages fortrydelsesret.