Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej tv kendere,

Jeg købte i sommers et LG UK7550 og jeg er rigtig godt tilfreds med købet, undtagen hvis jeg ser tv når det er mørkt og der er mørke scener.
Se gerne billeder, det ene er fra Game of Thrones s8e03 (det er ikke fordi HBO Nordic er elendigt, det sker også på netflix, amazon og alm tv.) og det andet er illustreret i paint :). Nogle scener sker det op til 6 gange pr. billede, hvor det ene er meget mørkt, og hvor det andet er lysere.

Jeg håber i kan kaste lidt lys over dette problem og om der er noget jeg kan gøre ved det. Min egen konklusion er at det skal ske grundet det er kant belyst. Men jeg ved ærlig talt ikke noget om det :).
Vedhæftede filer
Game of thrones.jpeg
Game of thrones.jpeg (1.63 MiB) Vist 1260 gange
Paint.png
Paint.png (11.2 KiB) Vist 889 gange
Hej Casniz

Du har helt ret, det skyldes at skærmen er kantbelyst og har derfor meget få zoner hvor den kan dæmpe eller øge lyset.

Prøv og se om du kan finde indstillingen "lokal styring af baggrundslys"og slå den fra hvis den ikke allerede er det.
Dit tv har et IPS - panel hvor kontrast og sortniveau ikke er på højde med et VA - panel. Du skal også være opmærksom på at indstillingen Baggrundslys skal justeres efter hvor lys / mørk stuen er. Prøv at se de anbefalede indstillinger for LG UK7700 : https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uk7700/settings. Du kan ikke bruge White Balance and Color Space Settings. Det er også godt at have lys tændt ved dit tv, gerne bag skærmen.
Blackspot4200 @ jeg kunne ikke finde den indstilling, jeg fandt dog en lokal LED dimming og legede lidt med den, sammen med rtings kalibrering, som Elox foreslog.

Alt i alt er det blevet meget bedre, det er faktisk næsten ikke til at se mere. Det er bare mega fedt :).

Tusind tak til jer begge for at hjælpe og løse problemet. Jeg overvejer kraftigt at købe LG C9 i år, men denne justering har været med til at jeg nok godt kan vente til C10.