Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BlackJack
Tja så er jeg i tvivl igen igen. men måske i kan hjælpe igen.

Kvickly har en Acer 22" (X223W) tilsalg til 1795,- nu vil jeg så høre om det er nogen der kender til Acer og deres skærme, er det gode skærme eller hva?
Jeg har egentligt set mig lun på en Samsung 2032BW, skal jeg holde mig til den?

De umildelbare foreskel jeg kan se er at Samsungen er på 20" i modsætning til Acers 22", Samsung har 2ms response og Acerén har 5ms response, Synes selv at samsungen er flottere end Acerén.

Jeg er meget i tvivl, det skal siges at jeg i dag sidder med en 17" Dell trinitron og det er første gang jeg skal købe en flad. Den skal dybest set bruges som allround, dvs til lidt billedebehandling, spil, surf på nettet og måske en film

Skriv Skriv hvis i har nogen ider, foreslag eller andet, glæder mig til at høre fra jer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Visse af Acers billige modeller har ikke DVI indgang. Hold øje med det!
Af BlackJack
Denne Acer har DVI indgang.

Acer skriver på deres hjemmeside at den hører til under deres X-serie, men kan intet finde om hvad det betyder, er der nogen der ved hvad deres forskellige Serier står for???
Af Noel
Jeg var en tur i Kvickly og så den omtalte Acer den har model no: X223Ws og den havde kun VGA den var sat op på kasserne så der var ikke mulighed for at få den tændt

Hvad jeg kan se så er forskelen

P-serie med højtaller

X-serie uden højtaller

MVH
Af BlackJack
jeg har også været en tur i Kvickly, for at se skærmen, og ja den har kun VGA.

Men på Acers hjemmeside står der at den skulle være udstyret med DVI, det viser sig nu efter megen gennem gang på siden at der altså findes to forskellige modeller, en med en uden, men det står ikke særligt tydeligt. Jeg må nok sige, deres hjemmeside er ikke særlig gennemskuelig. :s

Jeg er igen hoppet fra Aceren og tilbage til Samsung.

Tak for hjælpen, skulle du lige inde med erfaring eller et lille input til denne tråd http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=4539 så kom endelig med den, tak :)

Mvh Bjarne
Af khm
Jeg har købt skærmen i Århus i dag. Man kan få skærmen med hjem i 7 dage og prøve den, og stadig bytte den selvom emballagen er brudt ( kun særaftale i Århus vel at mærke).

Jeg vil sige den er absolut ikke til gamere, da den trækker spor. Intet DVI kabel !

Jeg skal selv bruge den til tekstbehandling mange timer om dagen og er derfor særlig kritisk overfor om bogstaverne er grove og slørede, hvilket de er, det ser man også under monitor testen.

Ingen pixelfejl, ingen bleeding, er helt homogen og gode farver. Har flere brugerindstillinger i menuen alt efter om man vil se film, grafik, tekst etc.

Har sat opløsningen i windows desktop properties til et 16:10 format (1280:800) der matcher skærmens opløsning, men min pc kan desværre ikke indstilles til skærmens høje opløsning på 1680:1050.

Jeg har prøvet monitor testen her på flatpanels, men kan virkelig ikke finde de CIE diagrammer !!?? Er det et software program man skal downloade ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores CIE diagrammer er ikke lavet med monitortest-programmet. De kan kun fabrikeres ved at sætte noget fysisk måleudstyr udenpå skærmen og derved måle farverne. Den kalibrator vi benytter til formålet koster ca. 3000 kr. og er venligst stillet til rådighed af Lacie.

Du kan dog købe dem billigere, men når du kommer under 1000 kr. så begynder de også at blive noget sparsomme i den medfølgende software og umiddelbart ville jeg ikke selv investere i sådan en kalibrator.

Du kan læse mere om den model vi har her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&'

Din tekst er naturligvis sløret fordi du ikke kører i skærmen native opløsning på 1680x1050. Forsøg at opgradere driveren til dit grafikkort og hvis dette ikke afhjælper problemet bør du enten overveje at opgradere grafikkortet eller få fat i en mindre skærm.

Det kan ikke anbefales at benytte en fladskærm til andre opløsninger end den som skærmen fysisk er fabrikeret til. En fladskærm kan ikke vise skarpe billeder i andre opløsninger end den native opløsning da der jo er et fysisk antal pixels i skærmen. Det kan du læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#7
Af TYBO
khm: Ja ingen DVI kabel...men har den DVI port ?

Normalt er de helt billige skærme kun med VGA da skærmen bliver betragtet som et TV hvis den har DVI port og så kommer der ekstra afgifter på og derfor er de dyre.
Af BlackJack
Der er helt sikkert ikke DVI stik på skærmen, det er ikke tilfældet ved den man køber i Kvickly. Den kan ifølge Acers egen hjemmeside fåes med DVI, dog synes jeg ikke deres hjemmeside er særlig informativ, den er noget rod.
Af khm
Nej, heller intet DVI stik.

Så lige en film på den i går, den er fin prisen taget i betragtning. Der er selvføgelig lidt grove områder enkelte steder i billedet.