Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af maronsen
Hei!

Jeg søker en god skjerm til bilderedigering til ca 5000 kr. Det er mitt budsjett.
Jeg tar masse bilder og trenger derfor en skjerm som viser gode farger. Jeg har bestemt meg for enten en av disse skjermene. Trenger skjermen ganske raskt så takker for raske svar:)

Eizo 19" LCD FlexScan L797 TCO-03 Grey
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304684

Eizo 20,1" LCD FlexScan S2000
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320367

Hvilke av disse to skjermene vil passe best til fotoredigering?

L797 skal ha IPS mens S2000 har PVA panel.
Af maronsen
Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg her? Forumet kryr jo av mennesker med erfaring om dette temaet:)

Jeg sliter veldig, jeg vet jeg kommer til å kjøpe en av skjermene men det hadde vært fantastisk å høre hvem av de to som hadde passet mitt behov(fotoredigering) best.

Takker igjen på forhånd og håper på svar!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der sidder et A-MVA panel i Eizo's S2000, ikke et PVA. MVA panelet laves i dette tilfælde af AOU, hvor PVA kun laves af Samsung. L979 har NEC's eget SA-SFT panel, hvilket er grunden til at det er så dyrt. Det er et professionelt panel, som er direkte rettet imod god farvegengivele.

Jeg tror måske du vil blive ked af størrelsen på 19" skærmen idet hver enkelt pixel er ret stor og billedet derfor hurtigt kommer til at se lidt "firkantet ud", men L979 er helt klart den model af de to som giver de mest præcise farver.
Af maronsen
Takker for svar.

Aha, jeg ser. Dette A-MVA panelet har jeg ikke hørt om før. Hvilke egenskaper har det i forhold til IPS/PVA?

Dessverre har jeg ikke mulighet til å kjøpe modellen 979, da den er utenfor mitt budsjett. Den monitoren jeg har linket til er faktisk en 797, som jeg tror er en eldre og "dårligere" modell, men som passer mitt budsjett. Denne har jeg lest har IPS.

IPS VS A-MVA blir vel det store spørsmålet her, håper noen kan svare!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan læse om alle panelteknologierne her på siden. Du finder linket i menuen på forsiden under "Skærme generelt". A-MVA er det samme som P-MVA.

L797 har et 19 tommer 20 ms SA-SFT, så den er ikke velegnet til spil eller des lige, men den har dog trods alt et bedre panel. Det er blot en videreudvikling af IPS.

Så det er stadig SA-SFT vs. A-MVA. Overall så tror jeg dog stadig du vil blive gladest for den store skærm.
Af maronsen
Greit, jeg går for den store skjermen. Tusen takk for svar og takk for en god side med god feedback og informasjon.