Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Findes disse?

Jeg synes der er lidt begrebs-forvirring i de artikler jeg finder rundt omkring, Skal man bare over en hvis HDMI-standard for at kunne omsætte et 100/120 fps input til panelet?

Ifølge databasen her på siden, kan INGEN nuværende TV håndtere mere end 60hz via HDMI. Dog kan jeg se en nyhed fra sommer, at Samsungs Q-modeller (Q7-Q9) plus NU8000 kan køre Freesync. Har de virkelig Freesync-support i modeller der kun kan trække 60hz via et fysisk input?

Ultimativ leder jeg efter et 65" der primært skal bruges til fremvisning af spil (coop/casual/hyggespil) samt fremvisning af serier/film via PC/HDMI.
OLED er ingen krav, jeg kommer fra et projektor-setup der krævede komplet mørklægning i alle dagtimer. (Pga. elendigt lysniveau)
Det kommer lidt an på hvor høj en opløsning du vil smide ind i skærmen. 1080p ved 120 Hz er faktisk understøttet på de fleste skærme i dag, hvorimod 4K ved 120 Hz ikke er.
Tak for svar Torben

Opløsning er selvfølgelig afgørende.

Jeg snakker primært om 1920x1080 (1080p 16:9) @120Hz

Såvidt jeg har forstået er der ikke nogle TV-processorer der kan køre mere end 60Hz i 4K.
Det slog mig blot at de heller ikke kunne i FullHD/1080p. Det er nok her jeg er gået fejl af noget der er almen viden for en entusiast :)