Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvis jeg nu bestiller et nyt tv online men sætter kryds ved "afhentning i butik" har jeg så samme fortrydelsesret som ved "sendes med PostDanmark til privatadresse"???

Mvh. Hattori
Af Jørgensen73
Desværre nej.

Fortrydelsesretten gælder efter forbrugeraftaleloven kun ved fjernsalg og ved aftaler indgået uden for fast forretningssted. Handler indgået over internettet er ikke omfattet af formuleringen "aftaler indgået uden for fast forretningssted", og når du afhenter tv´et i butikken er der heller ikke tale om fjernsalg.

Du kan godt forsøge at aftale fortrydelsesret med virksomheden i dit eksempel, men så skal du sikre dig skriftligt bevis for sådan en aftale.
Af Knolf
Jo, du har returret.
Hvis handlen indgås over nettet er det at betragte som fjernsalg, og selvom du henter og betaler varen i butikken. At så butikken sikkert vil påstå noget andet... og sikkert prøve at kræve 10% nedslag i returbeløbet eller lignende.

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051209121555.htm#hent

fra teksten
"Her skal du huske, at det er ligegyldigt, hvordan du modtager varen. Så længe bestillingen er afgivet via telefon, internet eller postordre - så er der tale om fjernsalg. At du evt. selv henter og betaler varen hos sælgeren, ændrer ikke ved at der stadig er tale fjernsalg."
Af tosa
hmmm, så vidt jeg ved skal alle butikker (også fysiske) yde 14 dages returret - jeg ved så ikke om der er forskelle i fortrydelsesret og returret.
Af Munch
tosa skrev:hmmm, så vidt jeg ved skal alle butikker (også fysiske) yde 14 dages returret - jeg ved så ikke om der er forskelle i fortrydelsesret og returret.
Nix, det skal de ikke. At der så er mange varehuse, der har den service, er vel for at kapre kunder ;)
Af tosa
træmanden skrev:
tosa skrev:hmmm, så vidt jeg ved skal alle butikker (også fysiske) yde 14 dages returret - jeg ved så ikke om der er forskelle i fortrydelsesret og returret.
Nix, det skal de ikke. At der så er mange varehuse, der har den service, er vel for at kapre kunder ;)
Ved nærmere undersøgelse må jeg give dig ret. Der er mange butikker der lover 14 dages returret, men det er ikke et lovkrav.

Endvidere er det heller ikke et decideret lovkrav med 14 dages returret ved internethandel.
For køb uden for fast forretningssted, postordre, internethandel o.l. har du som hovedregel fortrydelsesret. Dvs at hvis det udtrykkeligt står at du ikke har returret, så har du ikke.
Af Jørgensen73
Jeg skal beklage mit indlæg, jeg havde vist været for hurtig på aftrækkerren. Når handlen er indgået på nettet inden har man som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven.

Det kan jeg godt læse, at Hattori havde. Jeg havde fået den galt i halsen, og læst det som om han var ved at indgå handlen, og ville hente i butikken.

Tænk, tast, tal :)
Hattori skrev:Hvis jeg nu bestiller et nyt tv online men sætter kryds ved "afhentning i butik" har jeg så samme fortrydelsesret som ved "sendes med PostDanmark til privatadresse"???
Jeg vil af mere eller mindre bitter erfaring anbefale at stole mere på hvad butikken siger der er, og hvorvidt butikken har ry for at overholde dét de siger, end på hvad lovgivningen siger. Det gælder ikke mindst hvis du har fat i en typisk PC-forretning.