Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tossefar
JEg har lige erhvervet mig en samsung m87 32".

Er uendelig glad for dette tv, men jeg vil gerne opnå 1:1 pixelmapping på skærmen, i øjeblikket kører jeg bare 720p opløsningen. men vil gerne ramme den optimale på opløsning på 1366 x 768..

Problemet er imidlertidig at mit grafikkort ikke er videre villig til at spytte denne opløsning ud.

så derfor; nogle der kender et program der kan manipulere med hardwaren, så man kan få smidt den opløsning ud man ønsker?

Mvh. Lasse.
Af Cluq
Jeg ved at man kan lave direkte om i grafikdriveren med PowerStrip: http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm

Du må ikke spørge mig hvordan, men en af mine venner fik sin bærbar til at køre HD, selvom den ikke kunne ud af boksen...
Brugeravatar
Af azrael
Du vil ikke kunne finde nogen måde at tvinge dit grafikkort til at spytte en opløsning på 1366x768 pixels ud. Opløsningen i begge retninger skal være deleligt med 8, dvs. at du i bedste fald kan tvinge kortet til at vise en opløsning der hedder 1360x768 pixels.

Det er også det man som regel altid gør i din situation og det vil typisk resultere i enten 3 slukkede pixel rækker i hver side eller 6 slukkede pixelrækker i én side. En opløsning på 1368x768 virker såvidt jeg ved ikke, så det er ikke et alternativ.

Både ATi (AMD) og nVidia har for øvrigt nogle særlige indstillinger i deres drivere til fladskærme. Jeg mener at funktionen hos nVidia hedder noget i stil med "Treat as HDTV". ATis variant kan jeg ikke lige huske.