Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa!

Jeg står foran køb af min første fladskærm og kunne godt bruge nogle inputs til hvad jeg skal kigge efter.

Det jeg søger efter er en all-round skærm, - dvs en som er behagelig at se på længere tid ad gangen når jeg skriver opgaver og surfer, men som også kan bruges til spil og film uden at falde igennem. Sidstnævnte er især vigtigt da jeg regner med at skrotte mit tv snart. Men hvilke parametre er især vigtige når vi taler tv og filmvisning? 1:1 pixelmapping skal helst være understøttet så jeg undgår ovale ansigter etc når jeg ser DVD eller kobler en spillekonsol til.

Jeg vægrede mig i første omgang ved at skulle købe 24" WS pga prisen, men 1920x1200 SER fedt ud, så jeg er blevet lun på ideen igen. Hvilke skærme kan anbefales til mit formål? Altså en all-round skærm som ikke falder totalt igennem når det kommer til spil/film/langtidsbrug.

--
Mads
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er pixelmapping som regel ikke noget du kan få når du kører fra DVD-afspiller til skærm. Hvis du skal se DVD fra din afpiller i computeren, så sørger softwaren i windows for at formatet er korrekt.

Det er ikke skærmen der skal undersøtte det rette input, det er din kilde der skal understøtte det rette output for at tingene vises korrekt.

Har du kigget på vores liste over anbefalede skærme, eller susede du bare herind i forum?
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af Trap26

Nu er pixelmapping som regel ikke noget du kan få når du kører fra DVD-afspiller til skærm. Hvis du skal se DVD fra din afpiller i computeren, så sørger softwaren i windows for at formatet er korrekt.

Det er ikke skærmen der skal undersøtte det rette input, det er din kilde der skal understøtte det rette output for at tingene vises korrekt.
Okay. Jeg tåger muligvis lidt rundt i begreberne. Det jeg mener er at jeg gerne vil kunne se det "oprindelige" aspect ratio hvad enten det er fra en DVD (afspillet på computerens drev, tv-signal eller en Xbox360. Jeg har læst mig til at det, fsva. tv-fladskærme, ikke er alle der har den mulighed, og derfor bare strækker billedet så det passer med skærmen. Men det er måske ikke noget man taler om til computer monitors?
Har du kigget på vores liste over anbefalede skærme, eller susede du bare herind i forum?
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... &id=116984 4738&archive=&start_from=&
Jeg har godt set listen. Men jeg synes ikke der står meget om monitors til TV og filmbrug? Så vidt jeg kan se sondres der mest mellem gamer- og grafikerbrug?

--
Mads
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis der skal sidde flere om skærmen og se film, så er det et must at skærmen ikke har TN panel. Betragtningsvinklerne er for små til at man kan få glæde af det.

Du kan få den meget roste Dell 2407WFP til 5700 kr. her:
http://accessories.euro.dell.com/sna/Pr ... &sku=59197

Det er er ret godt bud idet skærmen har en masse indgange ud over DVI og VGA, som du kan bruge til andre enheder.