Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MadsMTV
Hej Alle,
Jeg ville høre om der er nogen som vil være sød hjælpe mig med at finde et godt nyt TV. Jeg har omkring 8000 - 9000 til rådighed til at købe et nyt TV for, men syntes det er meget svært at finde det "rettet" / "rigtige" valg.

Hvad jeg har forstået skal man helst gerne kigge efter et TV med 4K og HDR. Men hvad jeg har læst herinde så er det ikke alle TV som har rigtig HDR men istedet bruger noget kaldet HDR Processeringen selv om de skriver det er HDR, hvilket gør det lidt svært at finde rundt i alle de her TV som bliver solgt. O-O

Så ville høre om der var nogen som havde lyst til at anbefale mig et godt TV? :)

Har kigget på Samsung UE49KS7005, men ville gerne høre fra eksperterne herinde om dette ville været en godt valg og om det er rigtigt at den har den form for HDR? :) :p
Af janbau
Ang. HDR synes jeg du skal læse de mange tråde igennem om dette emne.

Men det korte svar er at den UE49KS7005 vil du ikke få en særlig god HDR oplevelse med jeg har selv været igennem det og havde håbet på At KS7005 f.eks. ville kunne bruges . Så jeg har udsat HDR et par år og købte i stadet en Sony X 85 C til kun 7000 kr. og har glemt alt om HDR.

Sony XD93 "Semi" HDR læs denne tråd. Som jeg forstår det er det nok den eneste skærm hvor du vil begynde og kunne leje og smage lidt af HDR . En 55 Tommer fås til 18000 Kr.
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... cb-uhd-tv/
65 Modellen er testet her på Site

Sony XD93 "Semi" HDR tråden
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=35877

Min Egen tråd. HDR hvad skal der til og hvor starter prisen lige nu.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=35825

Som du ser Her kan du For 15000 Kr. få en 2015 model OLED 55” LG 55EG920V I Tråden Hvor Rasmus udtaler at den Kan Vise HDR i en god Kvalitet. LG 55EG90V var på tilbud til 18000 kr. mener jeg for ca 2 uger siden. Ang. 920 skal man nok være hurtig da der er ved at være solgt ud.

Ang. Samsung Topmodeller med HDR er de ved at Teste UE55KS8005 SUHD-TV som koster 14999 kr. her på sitet. Kan dog se at UE55KS9005 i 55 Tommer . koster næsten det samme 15949 kr.
De kan også HDR men her skal der noget ekspert hjælp til da jeg ikke kender til disse skærme. Men de er ca 2000 - 3000 kr. billigere end Sony X 93
UE55KS9005 15949 kr. i 55 Tommer .
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 5-suhd-tv/
Af janbau
Men da du jo selv nævner Samsung UE49KS7005 vil jeg mene at hvis du glemmer HDR vil få et godt tv
Her med 3 Års garanti og Tablet til 8888 kr.

Jeg ville dog gå op i et 55 Tommer da 49 Tommer synes for lille går ud fra at det er i stue den skal stå. Samme tilbud fås til 9999 kr.

Der findes billigere løsninger men vil mene at det er et godt valg hvis du vil have 2016 model. Der findes stadig 2015 modeller til ca 8000 kr. fra Lg Samsung Panasonic i 55 Tommer.

Se evt. denne liste over tilbud lige nu en liste som brugere og Rasmus er med til at lave løbene.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1320152757
Af KimHansenDK
Jeg vil nu mene, at KS7005 er på niveau med Sony XD93 i forhold til HDR. Selvfølgelig er det ikke i nærheden af OLED og andre skærme med flere (læs: mange) zoner i local dimming, men jeg synes nu oplevelsen af HDR er rigtig fin på KS7005. Du får stadig gavn af det udvidet farvespektrum, og det er trods alt en ret lysstærk skærm alligevel. Jeg blev i hvert fald positivt overrasket, da jeg så 4K med HDR på skærmen. At der som sagt er bedre (og dyrere) alternativer er anden snak.
Senest rettet af KimHansenDK 11 jul 2016, 18:19, rettet i alt 1 gang.
Af DKMIK
Hvis du kan få et 49" til 8000,- til 9000,- med HDR, så synes jeg du skulle findet det du synes bedst om, for hvis du tager det med HDR er det sikkert rigtigt at det ikke er optimalt, men du skal jo ikke sammenligne det med et dyre TV, det skal sammenlignes med et uden HDR, og her er det nok muligt du vil kunne se at HDR ser bedre ud end tv'et uden HDR, det kræver selvfølgelig du kan finde noget matriale der er lavet i 4k og 4k HDR.
Af Turbo
DKMIK skrev:det kræver selvfølgelig du kan finde noget matriale der er lavet i 4k og 4k HDR.
http://demo-uhd3d.com/
Der er masse af samme video i HDR og SDR :)
Af janbau
KimHansenDK skrev:Jeg vil nu mene, at KS7005 er på niveau med Sony XD93 i forhold til HDR. Selvfølgelig er det ikke i nærheden af OLED og andre skærme med flere (læs: mange) zoner i local dimming, men jeg synes nu oplevelsen af HDR er rigtig fin på KS7005. Du får stadig gavn af det udvidet farvespektrum, og det er trods alt en ret lysstærk skærm alligevel. Jeg blev i hvert fald positivt overrasket, da jeg så 4K med HDR på skærmen. At der som sagt er bedre (og dyrere) alternativer er anden snak.
Hej Har du skærmen KS7005 hjemme ved dig selv og har du set HDR i funktion , jeg har set Netflix med Marco Polo i HDR på min Sony X 8509 C og jeg kan da se et flot billede i HDR men kan også se de problemer der er i billedet ang. det at den er sidebelyst som KS7005 også er. Den har dog et 10 Bit panel og Hardware HDR10 så langt hen af vejen synes jeg du skriver de rigtigt godt. Skal man have HDR i høj kvalitet skal man op i OLED og de meget dyre Led skærme som jo ikke engang er uden problemer.
Men jeg vil stadig sige at Sony X 93 er en bedre skærm til HDR men synes da at man får en god fladskærm i KS7005.
Vil dog mene at det er forkert at vælge 49 Tommer når man kan få den til ca 9999 kr. sågar lidt mindre .

Og lige til sidst min Sony X 93 kan ikke vise HDR i en ordentlig kvalitet det er jeg godt klar over , jeg brugte megen tid og har valgt og vente og se tiden an da der jo som sagt ikke er så meget at se i HDR endnu . Jeg købte min for at få en større skærm og kan da klart se et bedre billede i 4 K . Jeg får Viasat igennem Waoo så 1080 P bliver blæst op i 4 K .
Så derfor synes jeg det ville være synd og kun og tage skærmen i 49 Tommer. Havde jeg villet ofre de langt flere penge havde jeg taget en 65 Tommer.
Af MadsMTV
Tusinde tak, til jer alle som har gidet give jer tid at svare :)
janbau skrev: Jeg ville dog gå op i et 55 Tommer da 49 Tommer synes for lille går ud fra at det er i stue den skal stå. Samme tilbud fås til 9999 kr.

Se evt. denne liste over tilbud lige nu en liste som brugere og Rasmus er med til at lave løbene.

Ja normalt ville jeg også helst gerne op i 50+, problemet er min kæreste jeg er flyttet ind i en lejlighed hvor stuen er meget lille og vi sidder meget tæt på TV'et - Godt og vel 4m fra TV'et :) Så tænker måske TV'et bliver for stort.
DKMIK skrev:Hvis du kan få et 49" til 8000,- til 9000,- med HDR, så synes jeg du skulle findet det du synes bedst om, for hvis du tager det med HDR er det sikkert rigtigt at det ikke er optimalt, men du skal jo ikke sammenligne det med et dyre TV, det skal sammenlignes med et uden HDR, og her er det nok muligt du vil kunne se at HDR ser bedre ud end tv'et uden HDR, det kræver selvfølgelig du kan finde noget matriale der er lavet i 4k og 4k HDR.
Jeg havde selv kigget på det her

Eller det her

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -49pus7101

Men hvilket TV ville være det bedste valg?

Eller er det bedre alternativer på denne side her som der blev linket til?

Af Turbo
4 meter - så kan du rolig gå op i en 55", en 65" ville være bedre til den afstand :)

EDIT: Jeg har 3-3½ meter til et 55" - får det et 4k (3840x2160) PC signal så kan jeg ikke læse teksten på iconerne på skrivebordet - for at læse det skal jeg 1-1½ meter fra det.
Af KimHansenDK
janbau skrev:
KimHansenDK skrev:Jeg vil nu mene, at KS7005 er på niveau med Sony XD93 i forhold til HDR. Selvfølgelig er det ikke i nærheden af OLED og andre skærme med flere (læs: mange) zoner i local dimming, men jeg synes nu oplevelsen af HDR er rigtig fin på KS7005. Du får stadig gavn af det udvidet farvespektrum, og det er trods alt en ret lysstærk skærm alligevel. Jeg blev i hvert fald positivt overrasket, da jeg så 4K med HDR på skærmen. At der som sagt er bedre (og dyrere) alternativer er anden snak.
Hej Har du skærmen KS7005 hjemme ved dig selv og har du set HDR i funktion , jeg har set Netflix med Marco Polo i HDR på min Sony X 8509 C og jeg kan da se et flot billede i HDR men kan også se de problemer der er i billedet ang. det at den er sidebelyst som KS7005 også er. Den har dog et 10 Bit panel og Hardware HDR10 så langt hen af vejen synes jeg du skriver de rigtigt godt. Skal man have HDR i høj kvalitet skal man op i OLED og de meget dyre Led skærme som jo ikke engang er uden problemer.
Men jeg vil stadig sige at Sony X 93 er en bedre skærm til HDR men synes da at man får en god fladskærm i KS7005.
Vil dog mene at det er forkert at vælge 49 Tommer når man kan få den til ca 9999 kr. sågar lidt mindre .

Og lige til sidst min Sony X 93 kan ikke vise HDR i en ordentlig kvalitet det er jeg godt klar over , jeg brugte megen tid og har valgt og vente og se tiden an da der jo som sagt ikke er så meget at se i HDR endnu . Jeg købte min for at få en større skærm og kan da klart se et bedre billede i 4 K . Jeg får Viasat igennem Waoo så 1080 P bliver blæst op i 4 K .
Så derfor synes jeg det ville være synd og kun og tage skærmen i 49 Tommer. Havde jeg villet ofre de langt flere penge havde jeg taget en 65 Tommer.
Ja, jeg har 49KS7005 herhjemme. Vi sidder kun lidt over to meter fra skærmen, og her synes jeg 49-tommer er behagelig. Jeg sammenligende skærmen imod KS8005 og den noget dyrere Sonys X93. I forhold til den lidt dyrere KS8005, så synes jeg, at billedkvaliteten er stort set identisk. Jeg har ikke brug for 3D, den lidt bedre lyd og twin tuner. Sony X93 viste også et rigtig godt billede, men jeg synes ikke der var nogen nævneværdig forskel imellem den og KS7005 i forhold til HDR (og generelt). Jeg synes KS7005 var lidt mere homogen og jævn i bagbelysningen (mit eksemplar har ikke problemer med light bleed, clouding, DSE eller banding). De har begge et 10 bit VA panel og er kantbelyst. Dog er KS7005 en anelse mere lysstærk end X93. Dog skulle sidstnævne håndtere bevægelser en anelse bedre, selvom jeg ikke har oplevet problemer med dette. Jeg har set et Marco Polo og diverse klip i 4K med HDR på KS7005. Og jeg var da positivt overrasket - det så virkelig godt ud. Selvfølgelig kan du få bedre HDR oplevelser på dyrere LCD og OLED skærme. Men jeg synes egentlig, at effekten var rigtig god, ikke for voldsom og unaturlig, men stadig med en wauw effekt. Det udvidet farvespektrum, den dybe sorte og den (til trods for manglende zoner i local dimming) øgede dynamik i billedet, resulterede i en rigtig god oplevelse. Når jeg igen skal købe ny skærm, så vælger jeg naturligvis en OLED eller QLED, når disse er nede i en fornuftig pris uden børnesygdomme osv. Men indtil da, så jeg jeg rigtig godt tilfreds med min KS7005 skærm :)
Af Martin Sjøstrand
MadsMTV skrev:Tusinde tak, til jer alle som har gidet give jer tid at svare :)

Ja normalt ville jeg også helst gerne op i 50+, problemet er min kæreste jeg er flyttet ind i en lejlighed hvor stuen er meget lille og vi sidder meget tæt på TV'et - Godt og vel 4m fra TV'et :) Så tænker måske TV'et bliver for stort.
Jeg er næsten lige ved at grine, hvis det ikke var fordi jeg bliver helt trist på dine vegne, hvis du køber et 49"

Det bliver på INGEN måde for stort med 50+

Vi sidder cirka 3.5 meter fra vores 63", og det virker helt perfekt.

Jeg har en fornemmelse af at der er en kæreste i baggrunden der sidder og klemmer på nogle meget ømme kropsdele ;)

Min kæreste var ret bekymret da vi flyttede sammen, og jeg skulle have min skærm med (hun havde selv et 32") men efter ganske få måneder, kunne hun aldrig drømme om at sige det var for stort, og hun er ellers på ingen måde hi-fi/tv typen, men hun kunne da klart se at det var federe at kigge på, efter noget tid

Du vil med garanti fortryde en 49". Jeg siger altid som en god regel, at vakler man mellem 2 størrelser, f.eks 49 og 55, så skal man altid tage den største. Jeg har ALDRIG hørt nogen der tog det valg sige bagefter "æv, jeg skulle nok have taget den mindre model" omvendt har jeg flere gange hørt folk sige, at de godt i bagklogskabens lys, kunne se at stuen sagtens kunne have båret en større model.

Jeg vil næsten gå så langt, så jeg vil sige du skal købe større end 49" og hvis du så ærligt kan sige i en løgnedetektortest, at du fortryder købet.... så tror jeg sgu jeg vil betale der du har givet for skærmen :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har 3.5 m til min 65". Den skal ikke være mindre. Konen er enig.
Af janbau
Jeg sider 3 meter og gik fra 47 til nu 55 og havde egentlig bestemt mig at det skulle være 65 . Lige pt. er prisen bedst på 55 tommer.
I sider 4 meter væk så er 49 Tommer småt. Som jeg skrev er prisforskellen jo kun ca 1200 kr. for Samsung KS7005. i 55 Tommer.