Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg kigger lidt på nyt tv til stuen, som bliver brugt til at streame en masse serier og film, lidt tv over Parknet og sidst, men bestemt ikke mindst, en del playstation4. playstationen bliver især brugt til fodboldspil (PES, men tænk bare FIFA som reference), hvilket bringer mig til mit spørgsmål:

Jeg har forsøgt at spille PES og fifa, på skærme der øjensynsligt har haft højere input lag en mit nuværende tv, som er et ret gammel samsung UE37D6577. Dette finder jeg nær uladesiggøreligt, og kunne derfor aldrig ønske mig at eje et tv der har højere input-lag.

Mit problem er, at jeg ingen steder kan finde noget info om, hvor mit nuværende tv ligger mht til netop input lag.
Jeg vil jo gerne købe noget er er nyt og bedre, men jeg kan forstå at tv med UHD og 4k, generelt kan risikere at have lidt mere input lag (pga. ned- eller opskalering?). Dette lyder jo ikke så smart, ift. mine ønsker. Altså - bortset fra at jeg jo rent faktisk ikke aner hvad det er jeg sammenligner med, da jeg ikke ved om mit nuværende tv ligger på f.eks. 20 eller 55 ms.

Jeg kan godt forstå at det måske virker lidt rodet, men jeg ved bare at jeg er tilfreds med den måde mit tv pt. reagerer, når jeg spiller PES og andre spil på nettet, og jeg ved at jeg ville blive ærgerlig, hvis jeg fik brugt en masse penge på noget der var dårligere. Så jeg håber at en venlig sjæl kan forbarme sig over min uvidenhed, og måske dele noget info med mig omkring mit nuværende tv, så jeg har en ide om hvad det er jeg sammenligner med, når jeg kigger på nyt.

Mvh Lasse.

Tl;dr:
Hvad er inputlag på UE37D6577 ?

Edit: Vi taler vel i alle tilfælde om inputlag i game-mode går jeg ud fra? Eller findes der tv der kan holde et fornuftigt niveau, uden for game-mode?
Angående inputlag er Samsung 2015 skærme nok dem med det laveste inputlag i Game Mode, det er opgivet til 20 ms og det er ret lavt, dog er de på ca 120 ms uden Game Mode slået til.

Flatpanels har lavet en udemærket artikel omkring det :

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1444728963
Jeg ville ikke tage OLED pga inputlag. De ligger alle i den middelmådige ende. Samsungs 2015-modeller er - som Blackspot skriver - et langt bedre bud. Og så behøver du heller ikke bekymre dig om burnin, hvilke jeg ville være hvis skærmen bruges til rent spilbrug.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Umiddelbart ville jeg ikke anbefale den skærm grundet den er kantbelyst, det kan godt give nogle problemer med lysfordelingen. Derudover så har deres Android styresystem ikke det bedste ry i øjeblikket, mange klager over at det er langsomt og fryser mm, der lader dog til at der er kommet en opdatering for nylig, som har hjulpet på problemet.

Nu ved du jo godt nok ikke hvor meget inputlag der er på din gamle skærm, men igen hvis du køber en ny skærm, eksempelvis en Samsung 2015 model, så kommer du ned på de 20 ms i Game Mode og den gamle er næppe hurtigere.

Har du kigget på Samsung JU7005 ? det er bagbelyst med VA panel, som giver et rigtig godt sort niveau men dog en anelse snæver betragtningsvinkel, den fås for 7499 kr. for en 48" og 8999 kr. for en 55"
Tak. Jeg har faktisk kigget på det tv også. jeg havde egentlig tænkt mig at skifte væk fra Samsung. Sig alene af den årsag at det var begyndt at kede mig, og at jeg gerne ville prøve noget andet.
Men det kan da være at jeg skal overveje at blive ved det så.

Hvor stort et problem, er det med kantbelysningen, ved hverdagsbrug?

Og som tillægsspørgsmål; Når nu jeg faktisk ikke har tænkt mig at gå ret meget over noget der ligner 43'', hvor står jeg så ift. UHD/4k ? Pt. er den primære grund til at jeg overhovedet kigger på det, at det umiddelbart er nyere teknologi end f.eks. Full-HD.
Men på en så lille skærm, og på almindeligt tv-signal samt streaming via chromecast, er UHD/4k så noget der vil gøre oplevelsen bedre?
Der findes en database over input lag her.
http://www.displaylag.com/display-database/

Dit UE37D6577 er fra 2011 årgangen. Desværre er der kun to plasma-tv fra 2011 i databasen, men hvis man rykker til 2012, så er der en del EH-modeller (D = 2011, E = 2012) fra Samsung, kan jeg se. De ligger generelt imellem 25 og 40 ms i input lag. De skærme er vist ikke så forskellige fra din model, så mon ikke du oplever noget á la 25-40 ms input lag i dag. Det er her de fleste vil være tilfredse og det er nok også det du oplever.
Tak for svar. Jeg bliver klogere hver gang der er er nogen der tager sig tid til at svare mig her. Det er jeg virkelig glad for!

Men det afføder jo lidt ekstra spørgsmål. Hvis jeg nu f.eks. Så finder frem til at jeg køber et full-HD tv, enten Sony eller Samsung, da i år eller sidste år. Hvordan er smart delen så i dem, ift uhd/4k udgaverne? Er de spegede?
igen, tak for svar! Jeg vil sige at jeg nu er nået der til, hvor jeg står og har tænkt mig at vælge mellem:

Sony W8C fra sidste år, som også anbefales til spil her på siden. http://www.pricerunner.dk/pl/2-3055598/ ... ign-Priser

Eller:

Sonys Full-HD model fra i år:
WD7 Også i 43'' som dog ikke ser ud til at være i handlen endnu. Det er ca 800 kr dyrere. Er der nogen med mere erfaring udi at afkode tech-sheets, som på stående fod kan fortælle mig om det er ventetiden/pengene værd, ift W8C ?

EDIT:

Sad lige og kiggede på nye modeller, (som man jo aldrig skal gøre!) og kom så til at se på dette tv også: https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... tommer):43

Samsungs 6-serie fra 2016. Det har UHD, lige som JU7005, og fåes i 43'' som jeg ønsker. Kunne det tænkes at det når ned på samme input lag-tid som JU7005 ? Og hvornår regner man med at det vil ramme hylderne?

Undskyld for alle spørgsmålene. Det er bare så djævlens lang tid siden at jeg har sat mig ind i de her ting, at jeg kan oplever at jeg farer helt vild i en jungle af produkter og informationer.