Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på udkig efter en ny skærm, som primært skal bruges til seriøs billedbehandling på amatør-niveau...

Jeg sidder i øjeblikket på en AOC 19" CRT skærm, som har gjort det godt i en del år, men kunne godt tænke mig noget bedre. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad jeg skal vælge, for har ikke besluttet mig for, om det skal være en LCD eller CRT skærm.

Jeg har dog visse krav, og den skærm eller skærm-type som bedst kan opfylde disse, må være vinderen.

1. Farvegengivelsen skal være så præcis som mulig.

2. Dot Pitch skal være så lille/fin som mulig.

3. Det skal være mellem 20-22". Det er underordnet om det er 4:3 eller 16:9 format. Opløsning skal på CRT og almindelig LCD være mindst 1600 x 1200 og 1680 x 1050 på LCD Widescreen.

4. Prisen skal ligge på maks. 4.000 kroner.

5. Skærmen skal være præcis, mht. at finde kanten af skærmen, så man får minimal forvrængning. Og her er LCD jo oplagt.

Jeg har kigget lidt på en Samsung 206BW eller en 226BW., som er LCD skærme. Derudover har jeg kigget på en Samsung 1100 DF, som er en CRT skærm. Jeg har kun fundet dem ud fra prisen, og har læst om dem.

Er der nogle bedre alternativer til prisen ??

Håber der er nogle som kan hjælpe mig, da jeg ikke aner hvilke skærme som kan hvad.

Med venlig hilsen
Jakob Laursen
Af NemliJa
Du skal ikke gå efter en skærm med TN panel, da de ikke viser farverne præcist. Jeg har selv en SamSung 206BW, og den giver absolut et godt billede, men den er ikke velegnet til grafik-behandling. Kig i stedet på en ægte 24bit skærm:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201658