Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Enrique
Hej, da jeg ikke har verdens største stue så synes jeg 55t er for stort , går og overvejer at købe mit næste tv i 4k, så er der nogen der ved hvornår man kan få det i fx 40 el. 42 t.

Er tv udbyderen klar til 4k ?
Og hvad med i sport ? Kan det følge med ? Synes ikke der står noget om cmr, eller bruger man ik det i de nye ?
Brugeravatar
Af edinger
Da man generelt skal op i voldsomme størrelser langt over 50 tommer for overhovedet at kunne se forskel på HD og såkaldt 4K, giver det absolut ingen mening at begynde at overveje 4K i 42 tommer.

Faktisk skal man have luppen frem – eller sidde med fjæset helt oppe i skærmen – for i praksis at få noget ud af en alm. HD skærm med 1920x1080 opløsning frem for en HD-Ready skærm med 1024x768 opløsning.

Ergo har producenterne ikke nogen interesse i at fremstille 4K-skærme i så små størrelser i takt med, at interessen hos forbrugerne for skærme i størrelser under 50 tommer generelt er aftagende.

Læg dertil, at udvalget af materiale i 4K er yderst begrænset. De HD-kanaler, du kan se på dit fjernsyn, er end ikke i Full HD, men 720p/1080i.

Så kan man selv begynde at gætte sig til, hvornår 4K bliver standarden.

Hold du dig til en gennemtestet HD- eller HD Ready-skærm. Så skulle du være godt dækket ind.