Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej derude!

Jeg står og skal til at investere i et nyt TV til mindst mulig penge, mine krav er bare det skal være et 42'' og det skal køre 100hz ikke noget med CMR100.

Jeg var idag ude og kigge på nogle forskellige i el giganten og må konstatere at 50hz er no go når jeg vil se en masse sport i HD.

Jeg er ikke en high tech nørd så om der 3D i tv'et smart TV eller netflix adgang osv osv er jeg sådan set ligeglad med, jeg vil bare kunne se HD TV.

http://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto- ... Elektronik

Jeg har haft kigget på dette LG tv da det til prisen virker som et super fint køb og det er 100hz? Men ville lige høre nogle af "eksperterne" herinde til råds.
edinger skrev:Hvad vil du bruge "100 Hz" til?

Signalet, du modtager, er i 50 Hz, og HD-kanalerne sendes i enten 720p eller 1080i.

Der kan du bare se, jeg har ikke en skid forstand og er bare blevet bildt noget ind som jeg hæfter mig ved! 50hz er sikkert HELT fint så? Jeg skal bare have et TV der står godt helst samsung hvis det er muligt og som ikke hakker i billedet når jeg ser HD kanaler under en fodboldkamp feks.
Du har sikkert set Elgigantens "demovideo", hvor de lige viser, hvorfor du skal ofre de sidste par tusinde kr., men som er blevet konstrueret til formålet, og ikke viser, hvordan et almindeligt tv-signal vil se ud hjemme i stuen...
Supergris skrev:Du har sikkert set Elgigantens "demovideo", hvor de lige viser, hvorfor du skal ofre de sidste par tusinde kr., men som er blevet konstrueret til formålet, og ikke viser, hvordan et almindeligt tv-signal vil se ud hjemme i stuen...
Det er meget muligt, men altså et 50hz samsung TV eller et 100hz CMR som de kalder det, ville det fungere fint i HD når man ser bold feks? uden at billede hakker? jeg skal ikke spille spil eller noget på tv'et.
Ja, en ordentlig 50 Hz skærm burde ikke hakke ved visning af 50 Hz materiale. Det kan dog ikke afvises, at du vil kunne opleve (overdrive) slør. Altså en "hale" efter bolden, hvilket er den typiske årsag til irritation hos folk med LCD-skærme af knap så fantastisk kvalitet.

Det er måske i virkeligheden det, du tænker på, når du taler om "hakkeri" (?)
edinger skrev:Hvad vil du bruge "100 Hz" til?

Signalet, du modtager, er i 50 Hz, og HD-kanalerne sendes i enten 720p eller 1080i.
Jeg har begrænset erfaring med LCD skærme, men LCD skærme der "kun" er 50hz, flimrer de lige så meget som panasonic plasma gør, når man sætter dem til at køre 50hz? For det er bestemt en irritation for mine øjne.
kronholm skrev:Jeg har begrænset erfaring med LCD skærme, men LCD skærme der "kun" er 50hz, flimrer de lige så meget som panasonic plasma gør, når man sætter dem til at køre 50hz? For det er bestemt en irritation for mine øjne.
FlatpanelsDK skrev: 100 Hz
100 Hz begrebet kan genkendes fra de nu aldrende kasse-Tv (CRT teknologien), og er dukket op igen i forbindelse med fladskærms-Tv.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå at 100 Hz på et LCD TV og på et plasma TV ikke er det samme. Godt nok angiver begrebet stadig at skærmen opdateres ved 100 Hz, men effekten er meget forskellig fra den ene teknologi til den anden. På et plasma TV genereres billedet af gasceller der eksiterer fosforlaget i hver celle så der udsendes lys. Disse lyskvant er forholdsvis korte og for at sørge for at du, som bruger, ikke opdager at billedet reelt er sort en del af tiden, kan man øge frekvensen af disse lyskvanter, så billedet bliver mere roligt - fuldstændigt som man gjorde med 100 Hz teknologi på CRT TV i sin tid. Dvs. på plasma TV bruges teknologien til at forhindre flimren.

Formålet med 100 Hz på et LCD TV er dels at sænke slør og gøre billedet mere flydende, dels at skabe en større detaljegrad i bevægende scener.

Ligesom med Full HD og høj kontrast, er 100 Hz på et LCD TV dog ikke blot positivt, det kommer igen meget an på, hvem producenten er og hvordan teknologien er integreret i Tv'et. På mange LCD skærme arbejder 100 Hz teknologien imod selve hensigten, og giver godt nok en forbedring på visse punkter, men introducerer samtidig den negative effekt, at billedet synes kunstigt og bevægelse unaturligt.

100 Hz på et LCD TV kan dog være en positiv ting, hvis den er konstrueret korrekt, men man bør ikke specifikt fokusere på 100 Hz, da det ofte har negative effekter for billedet.
100 Hz bør i øvrigt kun anvendes på Tv signaler og DVD og ikke HD signaler fra f.eks. en Blu-Ray afspiller.
edinger skrev:
kronholm skrev:Jeg har begrænset erfaring med LCD skærme, men LCD skærme der "kun" er 50hz, flimrer de lige så meget som panasonic plasma gør, når man sætter dem til at køre 50hz? For det er bestemt en irritation for mine øjne.
FlatpanelsDK skrev: 100 Hz
100 Hz begrebet kan genkendes fra de nu aldrende kasse-Tv (CRT teknologien), og er dukket op igen i forbindelse med fladskærms-Tv.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå at 100 Hz på et LCD TV og på et plasma TV ikke er det samme. Godt nok angiver begrebet stadig at skærmen opdateres ved 100 Hz, men effekten er meget forskellig fra den ene teknologi til den anden. På et plasma TV genereres billedet af gasceller der eksiterer fosforlaget i hver celle så der udsendes lys. Disse lyskvant er forholdsvis korte og for at sørge for at du, som bruger, ikke opdager at billedet reelt er sort en del af tiden, kan man øge frekvensen af disse lyskvanter, så billedet bliver mere roligt - fuldstændigt som man gjorde med 100 Hz teknologi på CRT TV i sin tid. Dvs. på plasma TV bruges teknologien til at forhindre flimren.

Formålet med 100 Hz på et LCD TV er dels at sænke slør og gøre billedet mere flydende, dels at skabe en større detaljegrad i bevægende scener.

Ligesom med Full HD og høj kontrast, er 100 Hz på et LCD TV dog ikke blot positivt, det kommer igen meget an på, hvem producenten er og hvordan teknologien er integreret i Tv'et. På mange LCD skærme arbejder 100 Hz teknologien imod selve hensigten, og giver godt nok en forbedring på visse punkter, men introducerer samtidig den negative effekt, at billedet synes kunstigt og bevægelse unaturligt.

100 Hz på et LCD TV kan dog være en positiv ting, hvis den er konstrueret korrekt, men man bør ikke specifikt fokusere på 100 Hz, da det ofte har negative effekter for billedet.
100 Hz bør i øvrigt kun anvendes på Tv signaler og DVD og ikke HD signaler fra f.eks. en Blu-Ray afspiller.
Jeg prøver lige igen.

Flimrer 50hz på et lcd-tv lige så meget som 50hz på et plasma?
kronholm skrev:
Mikkelsen91 skrev:Jeg havde ikke set det var et LCG TV.

Jeg kommer ikke til at købe det LG jeg vil gerne have et LED tv.

Tror jeg ender med at købe dette; http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=777051#extra
LCG? = LCD?

LCD og LED er det samme. LED er meget kort fortalt bare en tyndere udgave af et LCD tv. Begge tv du har kigget på anvender LCD teknologi.
Ja okay, jeg er godt nok rookie... Men som jeg har forstået på dem jeg kender går jeg aldrig galt i byen med et samsung 6 serie TV som det jeg har linket til.
edinger skrev:
kronholm skrev:Jeg prøver lige igen.

Flimrer 50hz på et lcd-tv lige så meget som 50hz på et plasma?
Nej, jf. ovenstående ;)
Synes ikke det forholder sig til mit spørgsmål. Det eneste 50hz lcd som jeg har set er et 32" toshiba og det synes jeg flimrer. Men det er jo så også noget af det billigste man kan finde.

Forstår bare ikke hvorfor 50hz på et lcd ikke skulle flimre, når det gør det på et plasma. hakkeri og flimmer er ikke det samme. Jeg er helt med på at det ikke bør hakke, når inputtet ikke er mere end 50hz.

... Men når jeg ser film på min 60hz bærbar flimrer det jo heller ikke. O_O Lidt blond er man vel altid.
Senest rettet af kronholm 22 jul 2013, 20:19, rettet i alt 1 gang.