Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære alle.

Jeg leder efter et fullHD TV i 46-50 tommers størrelsen, som skal bruges til almindelige TV programmer (så som TV-avisen og bonderøven mv), film(action, thriller, gys, musik) på blue ray og dvd, samt noget mediecomputer + på sigt netflix eller lign.

Det er mit første flade tv, og jeg vil gerne have noget der holder i så lang tid som muligt, og i forbindelse med fremtidssikringen af det, er jeg i tvivl om, hvilke tunere der skal være indbygget. Jeg gider ikke om 3 år skulle have en fesen boks ved siden af.

Følgende prioriteres højt:

-Godt billede/ god billedkvalitet
-Skal kunne vise hurtige bevægelser uden at man tænker: Det er da et ringe flat-tv.
-Gode sorte farver
-godt billede, hvis man ser fra siden.
Der må ikke være nogen brummen og summen!
-Hurtig menu / responsiv fjernbetjening (kan man skifte hurtigt fra kanal til kanal når man zapper, vil det også være godt)
-gerne hurtig opstart (ved ikke hvor hurtigt fladskærme normal starter op.)
At jeg aldrig får brug for ekstra tuner box.

Hvad der ikke prioriteres:
-3D
-Udseende. Alt er flot sammenlignen med min nuværende firkantede klods.
-"smart" indhold (udover netflix)
-den lille forskel der er i tykkelse på nogle tv'er

Jeg håber i kan hjælpe mig - for jeg ved vitterligt intet, og gider ikke købe et tv jeg fortryder om 6mdr. :)

Her er et tv jeg selv har set på, men aner ikke om de problemer nogle udenlandske anmeldelser nævner, er et problem for mit brug.
http://www.sony.dk/product/tv-117-46-lcd/kdl-46hx753
Eller med ekstra C2 tuner:
http://www.sony.dk/product/tv-117-46-lcd/kdl-46hx755
Den lidt billigere fra Samsung:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... led-tv.htm

Mange hilsner
Bisser/Christian
Af 2 T ´er Uden H
Jeg ville umildbart sige at Plasma teknologien er den teknologi der lyder til bedst at kunne opfylde dine kriterier, især for bredeste betragtnings vinkler og relativt dybt sort niveau samtidig.
Det er desværre en af LCD teknologiens arkileseler.

De modeller du kigger på anvender alle LCD VA paneler der har et pænt sort niveau, men betragnings vinklerne er ikke særlig brede, og hvis du ligeledes kigger efter eksempelvis et LG/Panasonic tv så vil disse ofte havde LCD IPS paneler der har fordel af brede betragtnings vinkler, men relativt ringe sort niveau.

Buzz/summen er dog en ting ved plasma tv der kan være lidt svært at undgå, det kan variere markant fra model til model. Jeg er dog selv af den overbevisning at Buzz på plasma tv generelt ikke bør være hør bart fra alm sidde afstand og med alm volume niveau, og mit indtryk er at det oftest heller ikke er tilfældet at folk oplever problemet så meget mere (ret mig hvis jeg tager fejl) :)

Det kan så godt være hvis man har et meget oplyst billede uden noget reel lyd kørende at der måske kan høres buzz, men spørgsmålet er selvfølgelig om det er noget du oplever som et markant problem eller kan se igennem fingre med :)

Hvis du kan det syntes jeg du bør kigge i retning af plasma tv, men du bør selvfølgelig stadig være opmærksom på Plasma teknologiens andre ulemper såsom risikoen for burn in, retention og ofte mindre lystærk kontra LCD tv i stærkt oplyste stuemiljøer.

Dette skal du naturligvis vurdere på om du kan leve med, der findes somsagt ikke det perfekte tv endnu og det handler om at opveje fordele og ulemper :)
Af PeterD
Det tv med det bedste billede i klassen (Frem for alt Sortnivau/ og god til at klare "de hurtige bevægelser" samt fremragende farvegengivelse af hudtoner) til -måske- den bedste pris.....

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749391

Beklager jeg ikke viser et Sony, Samsung, Philips eller LG, men kunne ikke lige finde en skærm der er på højde med denne.... (B
bisser skrev: Det er mit første flade tv, og jeg vil gerne have noget der holder i så lang tid som muligt, og i forbindelse med fremtidssikringen af det, er jeg i tvivl om, hvilke tunere der skal være indbygget. Jeg gider ikke om 3 år skulle have en fesen boks ved siden af.
Som udviklingen går i dag, så er der ikke nogen som kan garantere dig at du ikke får brug for en ekstern boks om 3 år. Det er faktisk lige før jeg vil garantere dig at du får brug for enten et nyt TV eller en ekstern boks om 3 år. Hvis du f.eks. kigger på en af de seneste artikler her på siden "H.265 GODKENDT".

Denne std. er der ikke nogen nuværende TV som understøtter og går det som det plejer, kommer der heller ikke bare en software opgradering som løser det. Så når diverse indholdsudbyderer (Netflix, Stofa, Yousee, Boxer, Viasat, osv..) begynder at bruge det nye "format", ja så skal du have enten nyt TV eller en ekstern boks...."sad but true"
Af bisser
Tak for jeres svar.

Jeg har med vilje kun postet LED skærme, da der går rygter om, at Plasmaer (incl den meget fede og billige Panasonic) godt kan brumme/hyle/buzze. Det er netop det jeg oplever på mit nuværende TV - og jeg vil aldrig, aldrig høre på det igen :)

Hvad er jeres erfaringer med det? Mit krav er ingen hørbar støj overhovedet.. Ligemeget om jeg ser JPG billeder på det fra fotoalbummet, eller en stille og rolig tv-avis på lav volumen. Jeg har spillet en del høj musik i min tid og har lidt følsomme ører.
Hvad er jeres erfaringer med dette?

Har i ellers nogle gode anbefalinger udover Panasonic'en. Hvad vil være det LCD/LED tv i min prisklasse, der kan matche det bedst, hvis vi taler billedkvalitet, gengivelse af hurtige bevægelser mv.?

Til slut, har man brug for en C2 tuner i sit apparat, eller er man nogenlunde dækket ind, blot med en T2 + C kombination?

Mange hilsner
Bisser/Christian
bisser skrev:Kære alle.

Jeg leder efter et fullHD TV i 46-50 tommers størrelsen, som skal bruges til almindelige TV programmer (så som TV-avisen og bonderøven mv), film(action, thriller, gys, musik) på blue ray og dvd, samt noget mediecomputer + på sigt netflix eller lign.

Det er mit første flade tv, og jeg vil gerne have noget der holder i så lang tid som muligt, og i forbindelse med fremtidssikringen af det, er jeg i tvivl om, hvilke tunere der skal være indbygget. Jeg gider ikke om 3 år skulle have en fesen boks ved siden af.

Følgende prioriteres højt:

-Godt billede/ god billedkvalitet
-Skal kunne vise hurtige bevægelser uden at man tænker: Det er da et ringe flat-tv.
-Gode sorte farver
-godt billede, hvis man ser fra siden.
Der må ikke være nogen brummen og summen!
-Hurtig menu / responsiv fjernbetjening (kan man skifte hurtigt fra kanal til kanal når man zapper, vil det også være godt)
-gerne hurtig opstart (ved ikke hvor hurtigt fladskærme normal starter op.)
At jeg aldrig får brug for ekstra tuner box.

Hvad der ikke prioriteres:
-3D
-Udseende. Alt er flot sammenlignen med min nuværende firkantede klods.
-"smart" indhold (udover netflix)
-den lille forskel der er i tykkelse på nogle tv'er

Jeg håber i kan hjælpe mig - for jeg ved vitterligt intet, og gider ikke købe et tv jeg fortryder om 6mdr. :)

Her er et tv jeg selv har set på, men aner ikke om de problemer nogle udenlandske anmeldelser nævner, er et problem for mit brug.
http://www.sony.dk/product/tv-117-46-lcd/kdl-46hx753
Eller med ekstra C2 tuner:
http://www.sony.dk/product/tv-117-46-lcd/kdl-46hx755
Den lidt billigere fra Samsung:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... led-tv.htm

Mange hilsner
Bisser/Christian
Brummen og summen = plasma teknologi, så hvis du gerne vil være fri for det skal du vælge et led fjernsyn. Så sparer du også lige på strøm regningen og kan sikre dig et RIGTIGT tyndt tv med tynde rammer.
Af zappedronningen
Jeg har også indtil i sommers haft billedrørstv, og har haft svært ved at vænne mig til farver og bevægelseshåndtering på fladskærme. Og manglende billedkvalitet på SD kanaler, især sportsudsendelser.
Som dig var jeg bange for buzzing, men jeg oplevede det ikke som det store problem på mit VT50. Jeg hørte det kun, når jeg spolede over (hvide)reklamer. Eller stak hovedet om bag skærmen. Ikke ved normal tv-kigning. Men måske var det bare blæserstøjen (ingen blæsere på ST50), der overdøvede det. Synes dog jeg har set flere klage over buzzing på ST50 end på VT50.
Jeg har dog byttet til et WT50, da jeg ikke kunne leve med VT50s overfølsomhed overfor logoer. Og det klarer bevægelse ganske udmærket (har ikke testet fodbold endnu, men tennis klarer det fint), og uden at give ansigter og andre hudpartier grønne el lilla striber ved bevægelse/panorering som mit VT50 gjorde. Det sidste er det dog efter sigende ikke alle, der ser, men det irriterede mig grusomt. Så vidt jeg ved, er det et problem på alle Panasonic plasma-tv. Kunne dog have levet med det, hvis altså der ikke havde været så store retentionproblemer. Nu skal jeg så vænne mig til at have lys tændt om aftenen, da sortniveauet ellers er temmelig ringe. Desværre kan man åbenbart ikke få det hele, heller ikke selvom man hæver budgettet som jeg gjorde. Og desværre spiller held også ind mht om man får et tv, der buzzer, kan tåle logoer eller har mere eller mindre clouding og andre skavanker.
Panasonic er lidt hurtigere end Sony. Philips er vildt langsomt i menuer. Samsung og LG har jeg ikke erfaring med. Og alt er langsomt ifht det gode gamle billedrørstv. :p
Af Bent odense
Risikoen for clouding eller bleeding,På LCD/LED tv.Kan forekomme i større eller mindre omfang.Så må man vudere,Hvad vil man døje med.
Af PeterD
Jeg siger ikke at en plasmaskærm er fejlfri....

men forvent bestemt heller ikke at en LCD/LED skærm er det....

Du sparer rigtignok på strømregningen ved et LED skærm, men så får du også et billede der er knap så godt som på, en rigtigt indstillet, plasmaskærm.

Selvfølgelig hvis du er RIGTIG GLAD for at spare strøm skal du købe et LED, men hvis du kun ser tv 4 timer i døgnet, bør det ikke være plasmaens lidt større elforbrug der er tungen på vægtskålen..

Du har vel også smartphones, printer, pc'er, div. køkkenmaskiner som kører på strøm?
Af bisser
Tak for jeres svar

Jeg er bekendt med, at man må gives afkald på det ene når man vælger det andet. Det er jeg helt indforstået med. Dog er det vigtigt for mig at jeg aldrig kommer til at høre en lyd fra et tv uanset hvad. Det har jeg simpelthen været så træt af på mit nuværende tv.

Kan i anbefale et godt LCD eller LED tv, som har nogle af de egenskaber jeg anførte for oven og også holder sig inden for mit budget? Det må gerne være en 2012 tilbuds/udsalgsmodel. Jeg ved at nogle af Sonys tv gør det godt, og synes ikke jeg har set så mange andre vinde i diverse obskure tv-prisuddelinger, men dette burde da være stedet, hvor nørderne lige ved hvor man skal lede og hvad man skal vælge ;)

Husk, tv-et skal gerne være lidt tjept i menuerne, og design/tykkelse er stort set ligemeget.

Deruover kunne jeg godt tænke mig at vide, om det giver nogen mening at købe et tv med C2 dekoder indbygget, som nogle sonyer har det. Er det en god måde at fremtidssikre sig lidt?

Hvis der er noget som ermeget federe til en smule ekstra på budgetet, kan det nok godt udvides lidt, men så skal det også være en sej skærm der holder længe :)

Tak for jeres hjælp!

Venlig hilsen Christian/Bisser
Af PeterD
...Så må du spørge BudZa om hjælp. Det ser ud til at han foretrækker LCD skærme, så det må være hans speciale...

Men så går du jo på kompromis med dine i hvert fald 2 af dine prioriteringer: Gode sorte farver, Godt billede hvis man ser fra siden og God billedekvalitet.

Bevares det findes i LCD skærme, men så koster det en smule mere.

Fremtidssikre sit tv..Tja. Det er vel svært, men efter digital tunerne er kommet, er der vel ikke så meget nyt..eller...??? (Hvor er I kloge hoveder?)

Selvfølgelig er 7500 kr for en god 50" med 3D mange penge, men det er vel trods alt noget man kan spare sammen til på et års tid eller halvandet, hvis man lægger 650 kr. til side hver måned..Det er selvfølgelig også en pæn slat penge, men hvis man antager man har fuldtidsarbejde og VIRKELIG ØNSKER SIG EN SKÆRM..Må man spise rugbrødsmadder i et par måneder eller tage cyklen med i toget og spare på benzinen..Så må konen bare brokke sig :)