Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mowa
andersch skrev:Sådan et nyt tv har jo ikke de gamle stik?
Hvad skal der til for at det virker?
og hvor kan det købes henne?

her er et billede af forstærkeren:
http://imageshack.us/photo/my-images/14 ... 82902.jpg/

Her er et billede af tvet.
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... 83039.jpg/

På forhånd tak
Du kan købe en konverter, f.eks. http://www.av-cables.dk/optisk-converte ... phono.html
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er det vitterligt FRA receiveren TIL Tv'et du ønsker at føre lyden?
Af mowa
Torben Rasmussen skrev:Er det vitterligt FRA receiveren TIL Tv'et du ønsker at føre lyden?
Nåja, det havde jeg egentlig også tænkt mig at spørge om, men følte mig ret sikkert på at det var det omvendte der var ønsket. :)
Af andersch
nej jeg vil have lyden fra tv udsenddeler igennem min forstærker som er tilsluttet mine gulvhøjtalere?

Hvad skal jeg her gøre?
Af andersch
skal der ikke noget fra den der konverter og videre op i tvet? og er der virkelig ikke en billigere måde at gøre det på?
Hvad gør alle i andre når i vil have lyden fra en film, der bliver vist i tvet, ud i jeres anlæg???
Af mowa
andersch skrev:skal der ikke noget fra den der konverter og videre op i tvet? og er der virkelig ikke en billigere måde at gøre det på?
Hvad gør alle i andre når i vil have lyden fra en film, der bliver vist i tvet, ud i jeres anlæg???
Hvis fjernsynet ikke har analog lydudgang (hvilket er en sjældenhed, og ret grotesk at et så dyrt fjernsyn ikke har det), kan jeg ikke se andre muligheder end at konvertere et digitalt lydsignal til analog - med nævnte konverter. Der skal et optisk toslinkkabel fra TV til konverter, og derfra almindeligt RCA-kabel fra konverter til stereoanlæg. Du kan selvf. også købe en forstærker/receiver med digital indgang, men det bliver det jo ikke billigere af.

Fra en Panasonichjemmeside VT50 FAQ:

"How do I connect headphones or a Stereo Receiver to this TV?
Option 1) If your Stereo Receiver has a digital audio-in connector (toslink), then use an optical cable to connect it to the TV's DIGITAL AUDIO OUT. You can plug headphones into your stereo.

Option 2) Connect a generic digital-to-analog audio converter to the TV's DIGITAL AUDIO OUT."
Af flatnesdam
Du kan ikke bruge svaret fra Panasonics FAQ til noget, da den amerikanske model ikke har de samme udgange.

Den nordiske model har et hovedtelefonstik, hvor du kan få lyden ud med variabelt output. Du kan tilslutte din forstærker her med en adapter.

AV1 (scart via adapter) har også analog lyd ud med fast output. Det vil nok være smartest at tilslutte din forstærker til denne via en adapter fra scart til RCA Phono.

http://www.av-cables.dk/scart-til-2-x-p ... 1-5-m.html
Brugeravatar
Af MigSelv
mowa skrev:
andersch skrev:skal der ikke noget fra den der konverter og videre op i tvet? og er der virkelig ikke en billigere måde at gøre det på?
Hvis fjernsynet ikke har analog lydudgang (hvilket er en sjældenhed, og ret grotesk at et så dyrt fjernsyn ikke har det), kan jeg ikke se andre muligheder end at konvertere et digitalt lydsignal til analog - med nævnte konverter. Der skal et optisk toslinkkabel fra TV til konverter, og derfra almindeligt RCA-kabel fra konverter til stereoanlæg. Du kan selvf. også købe en forstærker/receiver med digital indgang, men det bliver det jo ikke billigere af.

Og hvorfor så det, stort set alt lyd i dag, sendes som digitalt signal. Hvis man gør brug af ældre enheder, hvor der kun kan håndteres analog lyd, må tiden være til opgradering.
Af mowa
MigSelv skrev:
mowa skrev:

Og hvorfor så det, stort set alt lyd i dag, sendes som digitalt signal. Hvis man gør brug af ældre enheder, hvor der kun kan håndteres analog lyd, må tiden være til opgradering.
Hvordan kan du finde på at spørge om "hvorfor så det", når du tydeligt kan se af denne tråd at funktionen er efterspurgt? Langt billigere fjernsyn tilbyder line-out, så hvorfor ikke en topmodel? Jeg har selv i sinde at tilslutte et sæt aktive højttalere (uden digital indgang) til mit nye tv når jeg finder ud af hvad jeg skal have, nu kan jeg da udelukke Panasonics topmodeller, med mindre det faktisk kan lade sig gøre som det er antydet i tidligere indlæg.