Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af molix
Kære jer

Jeg får et Panasonic P50ST50 på mandag, og jeg glæder mig!

Jeg kan dog forstå, at man skal være grundig med indstillingerne for at få det optimale billede - og har fundet nogle amerikanske sider, der skriver deres indstillinger. Men så vidt jeg kan forstå, er der både forskel på selve skalaen i indstillingerne (US: 0-100; EU: 0-60) og forskel i elektronikken.

Derfor: er der nogen P50ST50 ejere (eller PXXST50 ejere; størrelsen er vel ikke af betydning), der vil dele deres indstillinger her?

Det ville være en kæmpe hjælp!
Af Plasman1978
Medmindre du har adgang til måleudstyr vil dit bedste bud være at bruge default-indstillingerne i True-cinema profilen med undtagelse af skarpheden som bør sættes til 0. Ligeledes bør du ifølge flere udenlandske sites sætte GAMMA til 2.4 istedet for 2.2,da 2.2 indstillingen ligger omkring 2.0-2.1 og altså dermed gør billedet en tand for lyst. 2.4 indstillingen ligger omkring 2.2-2.3 og er dermed bedre egnet til allround-brug så billedet får den rette "dybte" :) . 50"-versionen som har været på testbænken på føromtalte sites har også vist sig at have mere præcis farvetemperatur (mindre grønt skær) end 42" versionen.

Håber det hjælper.
Af molix
Mange tak for det gode svar.

Så jeg skal bare lade colour, contrast osv være på default indstillinger og blot pille ved Gamma og skarphed?

Undskyld hvis det lyder dumt, men jeg er temmelig n00b til det her!
Af Plasman1978
Lige præcis.
TX-P50ST50 har en ganske fornuftig out-of-the-box-indstilling med undtagelse af GAMMA som nævnt er en tand for lys.
VT50 og GT50 er en tand bedre ud af boxen men de er jo så også væsentlig dyrere. Men jeg er sikker på at ST50 vil begejstre dig. Synes virkelig man får noget for sine penge. ;)
Af molix
Cool! Du har det selv, går jeg ud fra?

Jeg glæder mig virkelig til at modtage det. Jeg har i tre år haft et P42X10 og har været glad for det - men det er uden den danske tuner, så jeg tænkte at det var på tide at opgradere.

Nu hvor jeg har mødt en ST50-ejer - er der så andre indstillinger og/eller tips du kan give?

Har eksempelvis hørt noget om at man skal være særlig opmærksom de første 100 timer, fjernsynet er tændt.

Og jeg er bestemt også at den overbevisning (læst ud fra anmeldelser osv) at ST50 giver value for money - et GT50 er ca 50% dyrere, men jeg er ikke sikker på, at billedkvaliteten også er 50% bedre.
Af Gombert
Hej,

Jeg fandt disse indstillinger i en tidligere tråd og har benyttet dem siden jeg fik min P50ST50 i onsdags. Jeg synes disse indstillinger giver et nydeligt billede:

2D Settings for Panasonic TX-P42ST50
hdtvtest.co.uk

Viewing Mode: True Cinema
Contrast: set to max then reduce by 14
Brightness: default
Colour: reduce by 2 from default
Sharpness: 0 or 1 click from the left
Vivid Colour: Off
CATS: Off
P-NR: Off

Advanced Settings
White Balance: 3 -2 4 0 -5 -4
Colour Mgmt: -9 -2 0 11 -6 3 0 0 5
Gamma: 2.4
24p Smooth Film: Off (for Blu-ray)
Intelligent Frame Creation: Off, Min if you have trouble with double images on 50hz
16:9 Overscan: Off
Pixel Orbiter: Auto

3D Calibrated Settings
HDTVtest.co.uk 3D Calibration Settings for Panasonic TX-P42ST50
Contrast: set to FULL and then reduce by 8 clicks
Brightness: set to ZERO and then increase by 30 clicks
Colour: set to ZERO and then increase by 24 clicks
Sharpness: 0

Advanced:
White Balance: -12 3 4 16 7 -25
Colour Management: -11 -5 0 14 1 0 6 0 0
Intelligent Frame Creation: Off
3D Refresh Rate: Auto (see the notes in our review regarding this for bright rooms)

Held og lykke med det :)
Af molix
1.000 tak - og der er gamma også på 2,4, præcis som Plasman foreslog.

Så er der bare at komme i gang.

BTW, er der noget med at man skal være særligt opmærksom på noget de første 100 timer, eller er det en skrøne?
Af Plasman1978
Ja jeg har selv skærmen og i forhold til min skærm i stuen (PS64D8005) så vil jeg sige at den klarer sig rigtig godt.Jeg bruger den til gaming og jeg kan kun sige det er en KONGE gamer-skærm. Input-lag er utroligt lavt og langt bedre end ovennævnte Samsung og det er endda helt uden brug af GAME-mode. Når Samsung´en står i GAME-mode så får den stadig seriøst baghjul af ST50 i TRUE-CINEMA-mode. Og jeg er ekstremt sensitiv overfor input-lag som er både irriterende og ødelæggende for gameplayet.

Har selv prøvet med de indstillinger fra hdtvtest.co.uk og de virker også umiddelbart til at give en fornuftigt billede men jeg synes at en KONTRAST-værdi på 46 som svarer til max-14 clicks er ALT for voldsom,især i de første 100-200 timer af TVets levetid hvor skærmen er særligt sensinitiv overfor burn-in/image-retention.Der er tilsyneladende ingen nummeriske værdier på ST50 i Storbritanien. :((. Jeg ville lade den stå på 36(default),især de første 100-200 timer. Selvom skærmen er meget resistent overfor image-retention så skader det ikke at være lidt forsigtig

Da der jo også er forskel fra panel til panel så er det ikke givet at ovennævnte kalibrerede indstillinger vil forbedre billedet på andre ST50. Der vil også altid være forskel på en 50" og en 42" skærm men prøv og se om du synes det ser bedre ud,det er jo kun dig som kan vurdere det ;).
Af kennethm
Måske lidt offtopic her.
Men jeg er selv på jagt efter ny skærm som nok bliver til en st50.
Jeg talte med en sælger i expert som fortalte at Panasonic nu levere garanti på deres skærme op til 100.000 timer, hvilket er 50.000 timer mere end led skærme gør, og med det gennemsnitlige forbrug af 6 timers tv om dagen ville skærmen holde i omtrent 25 år.
Udover det, så udover Panasonic nu "burn-in-garanti" hvor de siger at såfremt du får burn-in, så kan du få din skærm byttet til en ny.

Nogle der ved om der er hold i dette?
Sælgeren sagde at det blev sagt på en messe fra Panasonic da de spurgte omkring burn-in på skærmen.

For i såfald, så vil jeg ikke bekymre mig om at skulle holde kontrasten nede osv de første 100 timer :-)
Af danielvago
Jeg har lige fået P42ST50 og ville indstille det hele som anbefalet oven over, men når jeg kommer til "advanced settings" så har jeg simpelthen ikke de fire første punkter.
De efterfølgende er der, men ikke de fire førstnævnte.
Systemsprog er sat til dansk og det er blot 2D jeg kigger på.

Nogen der kan hjælpe?
Af kbaggen
Gombert skrev:Hej,

Jeg fandt disse indstillinger i en tidligere tråd og har benyttet dem siden jeg fik min P50ST50 i onsdags. Jeg synes disse indstillinger giver et nydeligt billede:

2D Settings for Panasonic TX-P42ST50
hdtvtest.co.uk

Contrast: set to max then reduce by 14
Brightness: default
Colour: reduce by 2 from default
Sharpness: 0 or 1 click from the left

Advanced Settings
24p Smooth Film: Off (for Blu-ray)
Intelligent Frame Creation: Off, Min if you have trouble with double images on 50hz

3D Calibrated Settings
HDTVtest.co.uk 3D Calibration Settings for Panasonic TX-P42ST50
Contrast: set to FULL and then reduce by 8 clicks
Brightness: set to ZERO and then increase by 30 clicks
Colour: set to ZERO and then increase by 24 clicks
Sharpness: 0

Advanced:
White Balance: -12 3 4 16 7 -25
Colour Management: -11 -5 0 14 1 0 6 0 0
Intelligent Frame Creation: Off
3D Refresh Rate: Auto (see the notes in our review regarding this for bright rooms)

Held og lykke med det :)
PS......glem alt om advance indstillingerne for:

Det kan du ikke selve indstille uden udstyr og det er slet ikke sikkert dit TV matcher dise indstillinger helt generelt! Når det er sagt så bruger jeg selv næsten disse indstillinger (igen uden Whit balanxe og color mgmt) på min ST og det giver et godt resultat. Bruger lidt mere lys (contrast) især under meget daglys.

Og ja, det er et fint TV....held og lykke!
Af Jfk70
Under indstilling klikker du på knappen fortsæt, som du aktiverer.
Af Nick_S
kennethm skrev:Måske lidt offtopic her.
Men jeg er selv på jagt efter ny skærm som nok bliver til en st50.
Jeg talte med en sælger i expert som fortalte at Panasonic nu levere garanti på deres skærme op til 100.000 timer, hvilket er 50.000 timer mere end led skærme gør, og med det gennemsnitlige forbrug af 6 timers tv om dagen ville skærmen holde i omtrent 25 år.
Udover det, så udover Panasonic nu "burn-in-garanti" hvor de siger at såfremt du får burn-in, så kan du få din skærm byttet til en ny.

Nogle der ved om der er hold i dette?
Sælgeren sagde at det blev sagt på en messe fra Panasonic da de spurgte omkring burn-in på skærmen.

For i såfald, så vil jeg ikke bekymre mig om at skulle holde kontrasten nede osv de første 100 timer :-)
I hvilken Expert fik du disse oplysninger??
Af danielvago
Hvorfor er det egentlig at det altid bliver foreslået at man sætter "sharpness" helt ned?