Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har netop købt et Samsung UE40EH5005 og ønsker nu at kunne se billede fra min gamle bærbare på denne.

Problemstillingen er at fladskærmen ikke har VGA udgang ud fra hvad jeg kan se. Samtidig har den bærbare som er en Lenovo T60 ikke andet end en VGA udgang.

Har i nogen ideer til hvad der ville være den nemmeste måde at få billede og lyd over på min fladskærm?

Mvh Kasper
Af donoester
Er din T60 med Intel GMA950 on-board grafik, eller dedikeret ATi X1300 eller X1400 ?
Hvis det er ATi, og du har en smule plads på sofabordet, vil anbefale dig en Thinkpad advanced mini dock som både har DVI-D, SPDIF og analog lydudgang. Der 2 (ny og næsten ny) på dba.dk til 275 kr stykket. Find dig et DVI-D->HDMI kabel i passende længde og så har du billede.

Hvis du også skal bruge lyd, kan man enten købe en DVI-D+SPDIF->HDMI combiner, benytte Spdif indgangen i din eksterne forstærker hvis du har sådan en, eller sætte nogle højttalere direkte til combuteren.
Af hvad jeg lige kunne se, har dit TV ingen analog eller digitale lydindgange - kun via HDMI.

Hvis din T60 har GMA950, er DVI ikke kørt ud igennem dock-stikket - fordi Intel har valgt ikke at implementere det på lige præcis GMA950. Til gengæld koster et brugt x1300 mainboard på ebay i Tyskland €48 med fragt. Så mangler der kun en ny blæser + køleplade, som vil koste ca. €25. En bund bestående af bundkort+blæser+bund+rollcage kan vist fås til €70.