Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TheisF
Hej Flatpanels.dk

Jeg skal finde et 37" til ca de 4000.- som næsten max pris.
Hun vil godt have indten 3D eller bagrundbelysning.

Hvad skal man gå efter?

Jeg har hørt noget med at LCD skulle kunne give skygger og kun holder i ca 5 år. Det samme som Plasma, så hun helder mest til et LED tv.

Hvad er forskellænd endelig på LCD og Plasma?

Mvh Theis.
Af Mysen
Du kan finde artikler herinde om panelteknologi, så det vil jeg ikke bruge en masse tid på at forklare dig.

Plasma kræver ikke bagbelysning, men laver selv lyset i hver pixel. Intet LCD-tv virker uden bagbelysning, så kravet til baggrundsbelysning er nemt at opfylde ;). Hvis det er ambilight fra Philips I tænker på, så må I være lidt mere præcise.

LED er et LCD tv med LED-belysning. Der er ikke noget tv, der giver skygger uden det er en fejl, men hvis du tænker på ujævnt lys/ skjolder, så er LED mest tilbøjelig til den slags, mens plasma helt undgår det.

37" er en skæv og ikke særligt ofte fremkommen størrelse. Hun bør overveje 40-42" såfremt hun har plads. Find lige ud af, om det er tilfældet, og find ud af, hvad den skal bruges til. Et tv kan sagtens gå i stykker inden der er gået et år eller to, men alle tv bør kunne holde i mere end 5 år. Man kan bare aldrig være sikker, når det handler om elektronik.