Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af madsmg
Hej,

Jeg vil gerne have et tv som er godt til digitale TV signaler (parabol og forhåbentligt snart digital tv via en settop box fra ProFiber). Derudover ser jeg en del DVD film, har en XBOX-360 og har store planer om at tilslutte en HTPC snart. Vi har dog stadig fælles antenne som er analog.

Jeg har bla. kigget på følgende:

Sharp 37XD1
Samsung LE37R72B
Panasonic TH37PV60EH
andre forslag?

Så vidt jeg kan læse er folk meget forelskede i Panasonic Plasma Tv'et, men da jeg gerne vil have XBOX og en HTPC tilsluttet er jeg lidt bekymret/uvidende? om 1024x768 er en god nok opløsning? Vil jeg med mine behov ikke have mere glæde af en LCD skærm med 1366x768 eller endda 1920x1080???

Mvh

Mads
Af Yonzie
Panasonic'en vil tæve de andre fra sans og samling i billedkvalitet uanset hvilken kilde du bruger.
Der er dog stadig grunde til at vælge en af de to andre, eksempelvis kan din Xbox blive et problem hvis du spiller meget, eller i meget lange stræk. Jeg har endnu ikke haft problemer med min Wii på mit helt nye 42pv60, men der er potentiale til problemer alt efter hvordan du bruger den.
Jeg ved ikke hvordan du bruger din HTPC, men jeg tvivler på der er et problem. Du ser vel TV og film på den, ikke? Og der er vel en screensaver hvis den bare står på desktoppen?
Ang. opløsning så er det eneste potentielle problem hvis du skal bruge HTPC'en til at læse på. TV, film, spil og lignende HTPC-agtige ting vil der ingen problemer være med.
Af madsmg
Men man kan vel stadig godt læse lidt på den, såsom svare emails, være lidt på MSN osv ikke? Vi er ikke ovre i noget ala en pc tilsluttet et almindeligt CRT tv vel?

- Mads
Af Talryn
Det jeg tror Yonzie mener er at Plasma har en tendens til Burn in, hvis nu du kommer til at gå fra din plasma skærm med et PC desktop billede og der ikke er screensaver, så risikere du at ligemeget hvad så vil din desktop være for evigt brændt ind i din skærm.....
Af Yonzie
Hvad Talryn skrev.
Problemet handler dog også om Start-menu-linien og menubaren på maksimerede vinduer. Luk-knappen vil altid være samme sted på et maksimeret vindue, ligesom start-knappen og start-linien. Hvis disse får lov at være på skærmen i længere tid (flere timer) eller du bruger den som computerskærm, så vil du med sikkerhed få burn-in.

Burn-in handler ikke om at billedet bliver brændt fast, men om at skærmen slides uens. På svigermekanikkens Alfaview plasma kan man se at de altid ser i 4:3 mode og at de sorte streger i siden derved er slidt mindre.
Hvis du primært bruger dit plasma til almindelig computerbrug på din HTPC kan du være sikker på at din start-linie kommer til at lave skygger på dine film.

Du kan sagtens spille det samme spil i et par timer uden burn-in. Selv hvis der skulle komme burn-in efter en lang spille- eller chat-session kan du med rimelighed forvente at den går væk - hvis du vel at mærke afholder dig fra samme brug indtil det ikke kan ses mere.

Summa summarum: Det handler om at slide skærmen ens over hele panelet og altså ikke nøjes med at se 4:3 eller bruge den som computerskærm. Du kan sagtens bruge TV'et til alt, så længe du blander tingene lidt sammen og ikke bruger eks. halvdelen af tiden i Windows.