Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jetal
Efter at have kigget på adskillige fladskærme, er jeg nået frem til, at et Phillips 9731d har det bedste billede. Det jeg nu er i tvivl om er, om jeg skal købe et 42" eller et 37".

Er der nogle, der kan svare på de røde Spørgsmål: :)

Min dvd-optager er en Panasonic DMR-EH65, og når jeg læser specifikaionerne står der, at den kan opkonverteres til 720p eller 1080i.
Hvad betyder det i praksis i forhold til hvilken skærm, jeg skal vælge, når jeg selvfølgelig vil have den bedst mulige billedkvalitet?

Har jeg forstået det ret, at pixelstalene ikke har betydning for almindeligt tv, idet de vil sende i 1366 x 768, når det bliver digitaliseret?

Hvornår har men brug for 1920 x 1080?

Bliver kun mere forvirret, jo mere jeg finder ud af! :s :s
Af Talryn
Når nu engang vi her i danmark tager os sammen og kommer med på bølgen om HDTV, så blir det med den Europæiske standard (Som kommer til at være 1080p) men som jeg ser det er der lange udsigter til det, da det kun for nyligt er at vi som standart er begyndt at sende i 16x9.....og det er enda kun DR hvor det er standart nu efter de er flyttet til nyt udstyr...

Men med de nye HD-DvD / Blue Ray vil jeg klart foretrække en fjernsyn der kan klare 1080p og ikke interlased (1080i), med mindre man kan leve med at billeded hakker mere under panoreringer og i sener med megen fart..

Men den høje 1080p/i opløsning har du som sådan ikke noget at bruge til med mindre du har tænkt dig at anskaffe en Blur Ray / HD-DvD eller en PS3....

MVH Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... OG vel om mærke køber film der er lavet i dette format.
Af Bronto
Talryn skrev:Når nu engang vi her i danmark tager os sammen og kommer med på bølgen om HDTV, så blir det med den Europæiske standard (Som kommer til at være 1080p) men som jeg ser det er der lange udsigter til det, da det kun for nyligt er at vi som standart er begyndt at sende i 16x9.....og det er enda kun DR hvor det er standart nu efter de er flyttet til nyt udstyr...
Hej Tomas

At der skulle være en "ny" særlig europæisk standard for HD i 1080p, tror jeg ikke rigtigt på, af flere grunde. Hvad er din kilde til den oplysning / opløsning ?

16:9 formatet har intet som helst at gøre med opløsningen på TV signalet. Alt DVB-T signal bliver sendt i 16:9 og mange alm. udsendelser (PAL standard opløsning) bliver idag lavet i 16:9, også for det analoge TV signal. Se link i seneste tråd om Aldi TV, hvor Jørn Tuxen fra DR udtaler sig om DR's HD planer. Dem tror jeg ærlig talt ikke der er ændrede på. (DR kommer til at sende i 720p, ikke mere!)

Se endvidere Rasmus' artikel om fremtidens HDMI og TV. Kun meget få TV idag kan klare at behandle en 1080p opløsning, så selvom det er det de fleste i dette forum går og drømmer om, er det altså ikke nok at det er et 2 MP TV de har købt. (1920 x 1080 = 2 Mio Pixels)
Af Talryn
At der skulle være en "ny" særlig europæisk standard for HD i 1080p, tror jeg ikke rigtigt på, af flere grunde. Hvad er din kilde til den oplysning / opløsning ?
I 2004 lavede EBU en afhandling om hvilken HDTV standard der var passende for Europa, den pegede meget hen på en 720/p standard, men EBU har dog ikke fastlagt noget endnu og den afhandling de lavede i Oktober efter IBC messen peger meget i retning af at de er ved at skifte holdning og hælder mere til en 1080/p standard...Link til Oktober 2006 EBU afhandling..

http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_308-hdtv.pdf
Jørn Tuxen fra DR udtaler sig om DR's HD planer
Det er lidt lige meget hvad Tuxen mener hvis hans holdning ikke stemmer overens med EBU's beslutning, men EBU har dog ikke fastsat en standart endnu, men jeg tror nu på at det blir 1080/p, men det er bare mit gæt...
Kun meget få TV idag kan klare at behandle en 1080p opløsning, så selvom det er det de fleste i dette forum går og drømmer om, er det altså ikke nok at det er et 2 MP TV de har købt. (1920 x 1080 = 2 Mio Pixels)
Man skal ikke regne med at der kommer HDTV i Danmark før om 4-5 år og på det tidspunkt kan man ikke købe andet end FULL HD Fjernsyn, da ikke hvis udviklingen går i samme fart som de sidste 3 år....

Men hvis i spørg mig skal man ikke købe et FULL HD fjernsyn i dag hvis man vil have det skal holde til der kommer Dansk HD fjernsyn....Hvis man køber i dag skal det som jeg har skrevet oven over være fordi man anskaffe sig en HD-DvD / Blue Ray Eller en PS3 / Xbox360....

MVH Thomas
Af Bronto
Hej Tomas

Tak for kilden. Interessant læsning. Tror vi er meget enige om at uanset hvad man køber idag, kan det ikke måle sig med en 1080p/50 og at en sådan standard, selvom den er på "tegnebrædtet" ligger nogle år ude i fremtiden.

Vil her lige fremhæve nogle af de væsentligste punkter fra artiklen vedrørende udbredelsen af reelle Full HD kilder (altså kilder der er optaget i Full HD eller højere)
We can clearly recommend the use of 720p/50 as a television production format today. The fact that the 1080p/50 format (or higher resolutions) is used inside many of today’s cameras raises the question of whether this would be a suitable HDTV production format in the future.

We believe that 1080p/50 in fact would be an ideal high-quality production format for the future – as soon as the following three fundamental issues are solved:
�� 1080p/50 studio infrastructure;
�� highly-efficient studio compression systems become available that can handle 1080p/50 whilst maintaining high quality (i.e. 7th generation transparency criteria) and without overloading the network and storage systems;
�� availability at reasonable prices and with industry-wide support.
1080p/50 ligger altså et stykke ud i fremtiden. Dog skriver EBU videre
The EBU is working via its HDTV project groups on a number of issues (...)These include (...) a route map to a fully-progressive chain including 1080p/50, standardization matters and the definitions for new flat-panel professional monitors.
Så du har ganske ret (i forhold til artiklen) i at man tænker på 1080p, men at det kræver anden dekodning i kraft af MPEG4 samt nogle helt nye skærme, som markedet endnu har til gode - og når de kommer vil de givetvis være væsentligt billigere end dagens "high end" 1080p skærme.