Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har Samsung Ue46D6505, og jeg bøvlet lidt frem og tilbage med 24hz afspilning fra mit XBMC mediecenter.

Ved afspilning af film i 24hz - med Motion Plus på "Standard" - så giver skærmen lige et enkelt lille ryk i ny og næ (ca hvert 15 sek.), men billedet er generelt flydende. Sat til "Tydelig" er billedet lidt mere uroligt (men dog stadig glidende) men giver stadig det lille hak/ryk indimellem.

Hvis jeg så i XBMC slår følgende fra: "Adjust display refresh rate to match video", så viser D6505 at den afspiller det i 60hz i stedet. Sat til "Tydelig", så er det mindre flydende end ved 24hz, men der er ikke det her "ryk". Det samme hvis jeg kobler noget Motion Plus på i form af "Standard" eller brugerdefineret, så kører det helt glidende og uden hak/ryk.

Nu er jeg ikke nogen hz ørn, men er det ikke mest optimalt at skærmen afspiller 24hz film i 24hz? Og kan Samsung ikke finde ud af det? Mit gamle Panasonic G20 plasma kunne da fint klare det.

Og hvorfor virker det pludselig hvis den afspiller det i 60hz med Motion Plus?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Motion Plus ophæver jo 24 Hz afspilningen uanset hvad den indstilles til. Hvis du vil afspille filmen i 24 Hz (typisk 3-doblet eller 4-doblet på TV når det rammer TV'et) og derved undgå behandling af billedet, skal du slå Motion Plus helt fra.

Hvis du til gengæld søger den meget flydende (og lidt kunstige gengivelse), så kan du lige så godt indstille dit XBMC til 60 Hz, hvis det ser bedre ud. Motion Plus ændrer alligevel på billedstrømmen, når det er slået til.