Feierskov skrev:Det er værd at overveje burn-in når man taler om plasma TV. Mange vil påstå at det ikke længere er et problem, men det er ikke tilfældet. Læs evt. denne artikel her fra siden. Permanent burn-in skal man naturligvis være uheldig for at få, men mange oplever skygger og omrids efter fx. kanal logo efter bare et par timer.
Når det så er sagt får man helt sikkert god billedkvalitet og stor skærm hvis man vælger plasma frem for LCD, men det er værd at vide at der ikke udelukkende er fordele ved de forskellige teknologier.
Personligt kommer jeg aldrig til at købe et plasma TV, men der er helt sikkert en del på dette forum der er uenige i det valg.
Mht. de to modeller (Sony EX710 og Samsung C6005) er de mere eller mindre tilsvarende. Samsung har oftest lidt skarpere og klarere billede hvor Sonys er lidt mere afdæmpet og lidt mere naturligt.
55c6005 er dog noget tyndere end 55EX710. Sidstnævnte er 7,3 cm.
Skal lige nævnes i den sammenhæng at retention forekommer på de fleste Plasma fra LG & Samsung, også på Panasonic men de har dog nærmest elimineret det problem. Og ja det sker efter et par timer de første 200-400 timer du ser på Tv'et fordi fosforet er nyt og lige skal brændes ind. Det kan undgåes ved bl.a. at calibrere sit TV korrekt, brug en disk eller THX-Optimizer (findes på de fleste THX dvd'er eller Blu-Ray) eller bruge tvets egen billedkalibrerings menu. (LG har en fantastisk Picture Wizard)
Burn-in skal du virkelig gøre dig umage for at opnå på nyere 2009 og frem modeller. De fleste tests og undersøgelser påviser også at selv i butiskdemoer hvor billedet ruller non-stop, er dette enten ikke forekommet eller så sjælendt at det altså ikke skal anses som en reel risiko. og som artiklen også siger. Hvis du blot er OBS på at det "KAN" forekomme, så er du god forberedt. Jeg har personligt aldrig oplevet Burn-in på mine skærme.
Med det sagt så er LED/LCD også gode skærme, men så absolut ikke priserne værd. Plasma giver stadig på de store tommer det bedste billede med dybere sort, bedre gråskalering og bedre farver uden dynamisk kontrast. Ud over det så er priserne i den grad imod LED/LCD, du får altså flere tommer for dine penge med en Plasma.
Og som MKT skriver så overvej lige det med tykkelse. Så tykke er det heller ikke, og det er synd at gå på Kompromis pga tykkelse hvad angår billedkvalitet. Det bliver du helt sikkert ked af...