Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lunde79
Hej.

Jeg er på udkig efter en ny skærm.
Opløsning: 1920*1200
Pris: ca. 2.000,00

Har set herinde at Samsung 2233rz er "kongen" af gamer skærme. Gælder det stadigt?

Lige et spørgsmål mht. 120Hz. Kræver det ikke at pc`en kan levere 120 fps? og hvad hvis man køre med 60- eller 200 fps?

På forhånd tak
Af Lunde79
....glemte lige at skrive det gerne må være en 24" skærm...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit grafikkort kan køre på 2 måder: Med eller uden V-sync. Forskellen er som følger:

Med V-sync: Din PC leverer altid et fast antal frames/s som skal passe til skærmens opdateringsfrekvens. Kan den ikke levere dette, så cuttes antallet af frames i grafikkortet til først halvdelen af skærmens frekvens og dernæst til 1/4 osv. indtil det kan følge med (der er afvigelser i disse multipliers afhængigt af buffertype). Fordelen ved denne teknik er, at du altid får ét helt billede vist på skærmen - det bliver mere klart når du læser videre. Skærmens frekvens er altid den samme, så hvis den opdaterer ved 120 Hz, og dit grafikkort leverer 60 fps, så vises hver frame 2 gange og du vinder intet ved de 120 Hz.

Uden V-sync: Din PC spytter billeder videre så snart skærmen er klar til at modtage dem. Dette uagtet om hele skærmbilledet er renderet færdigt. Dette vil oftest resultere i "tearing" hvor billedet klippes over i det vandrette plan (billedet tegnes oppefra og ned). Til gengæld, så vil du ikke have samme begrænsning på multipliers, så du godt kan rendere 100 fps i grafikkortet og sende dem videre, hvor det så kun er 20 af disse billeder, der skal vises 2 gange - dvs. ikke noget med at der cuttes til 60 fps så snart du er under 120.

Eksempel på tearing herunder :
[img]http://www.tweakguides.com/images/GGDSG_19.jpg[/img]

Dvs. det kommer nok an på hvor mange muskler din PC/grafikkort har. Hvis du VED at du kan levere mere end 120 fps i et spil, så slå V-sync til. Hvis det i stedet ligger og svinger, så du kan risikere at ryge under 120 fps, så slå V-sync fra. Så må du dog leve med tearing.
Af Lunde79
Hej og tak for dit svar.

Det var dog slet ikke v-sync mit spørgsmål gik på :)
Jeg ville bare vide om man overhovedet fik noget ud af skærmen hvis ikke pc`en kunne levere de 120fps, og det gør man altså ikke.

De fleste pc`ere ville nok gispe en del hvis der skulle leveres 120fps i en opløsning på 1920*1200 med alt maxed ud.

Så dit svar har hjulpet mig til at vælge...det bliver en 60Hz slærm, men hvilken ??

Nogle forslag?

Og hvad med den jeg spørger til?
Af Lunde79
...jeg prøver lige at puste lidt liv i tråden/siden igen.

kan Dell U2410 bruges som gamer skærm??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer an på hvad du spiller. Til World of Warcraft er den fin. Til hardcore Call of Duty skal du nok holde dig til skærme med lavere responstid og evt. 120 Hz.
Af Lunde79
....og kan du anbefale en sådan ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en hel liste med sådanne anbefalinger. Linket sidder i menuen ude til højre.
Af Lunde79
Hej igen...

De har alle dårlige betragtningsvinkler pånær den fra Dell, der så til gengæld har en responstid på "typisk, hvad det så end dækker over, 6ms.

Er det hvad vi gamere har at gøre godt med??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmene med lav responstid har et TN-panel og disse har dårlige betragtningsvinkler. Skærme med god betragtningsvinkel og gode farver har højere responstid. Sådan er det desværre. Så ja - det er hvad "I gamere" har at gøre med.

Du skal gerne ned på 2 ms for at få adgang til det hurtigste, men denne specifikation er lidt tricky, idet den ikke entydigt angiver hvor hurtig skærmen reelt er.
Af Lunde79
Ok.

Er det ikke kun i 2D der er ned til 2ms?
Hvilken af de anbefalede skærme er bedst?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
2D? Responstiden og 2D/3D har ikke noget med hinanden at gøre.
Af Lunde79
Ok, er da bare godt at høre. Havde jeg hørt i min øresnegl. Men man lære jo hele tiden :)

Men tror bare tråden skal lukkes her.
Jeg står og skal bruge skærmen, så må selv ud og kigge så.

Men tak for respons.
Af JonasM
@Yakken: Det gør vel egentlig 120Hz lidt ubrugelig medmindre man har kører med 480/580/6970/sli/crossfire? Da man ellers ikke kan komme op over 120 FPS med alt på max?
Jeg går bare og overvejer om jeg skal have 120Hz på min skærm, jeg har bare ikke lyst til at skulle til at købe et 470GTX mere lige med det samme.