Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af vistrup
Hej :)

Jeg er ved at kigge på et nyt tv til stuen, da mit gamle er ved at stå af :((

Her har jeg været ved at kigge efter et 32" lcd tv til ca. 4.000kr.

Dette er blandt andet blevet til følgende modeller der kunne være interessante.
Samsung LE32C655 - http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... returnurl=
Philips 32PFL5605H - http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1279023009

Tænker fordelen ved Samsungen er at der er internet i denne, mens Philipsen er det billigere.

Hvad er jeres erfaring og hvilken vil i anbefale?
Brugeravatar
Af Princesslea
jeg ved ikke så meget om lige de modeller, men vil dog lige gøre opmærksom på at samsung tv'et altså ikke har en internetbrowser og kan derfor ikke gå rigtig på nettet. Du kan kun vælge nogle forskellige apps (fx vejret og i den dur)
Og de dur så kun hvis du tilslutter kabel, eller køber ved siden af en samsung dongle (mener den koster ca 600 kr)
Af vistrup
Ja det er jeg godt klar over ;)

Men hvilket tv vil du da ellers forslå?
Af Mysen
Et større et...?
Nej, du skal bare være klar over at de fleste, der er lidt bange for at købe et stort tv, ikke har nogen grund til at passe sådan på. Jeg vil anbefale et 32" stuetv til folk, der sidder 1,5 meter fra skærmen. Det er der ikke ret mange der gør. Størrelsen passer ofte bedre i et børneværelse eller et køkken

Man kan få udmærkede 40-42" modeller til under 4k
Af vistrup
Har også været ved at kigge på et større tv (40-42") problemet er bare at det ikke kan være der :s Så hjælper det jo ikke så meget.

Men tror næsten jeg holder mig til philipsen, da denne kan kom helt tæt på vægen, grundet tilslutningerne vender ned af, samtidig med at det er et anbefalet tv her på siden :)

Lader desuden til at det har en tilfredsstillende responstid (lag-tid?) ved benyttelse af en konsol.

Har været ved at kigge på en x20 (37"), men kommer til at benytte min ps3 i forbindelse med move, og derfor vil jeg gerne have en tilfredsstillende opløsning (HD)
Af vistrup
Men I er velkommende med et bedre bud, hvis I har nogen :)
Af Mysen
PS3 bruger maks 720x1280 opløsning til deres spil pt. så det er ikke ligefrem meget du mangler på et X20. Og jeg tror ikke du får et bedre tv til prisen. Du skal meget tæt på, for at få glæde af Full-HD på et 37" tv, hvilket kræver en Bluray.
Til langt det største brug vil X20 være det bedste køb under 4000. Den kan også komme op på væggen. Det kræver bare et vinklet HDMI og et vinklet antennestik.
Dermed ikke sagt at 5605H er et dårligt tv. X20 er bare bedre.
Af vistrup
Også når der er tale om et plasma til en stue på max 20 m^2 hvor der er et vindue og en dør mod syd på henholdsvis 168x234cm og 81x234cm. Tænker her på at det eventuelt vil blive for lyst? Ellers et godt valg som du selv skriver ;) x20 bliver rost meget her inde, sammen med G20.

Har desuden kigget på http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hlight=ps3 hvor han har haft problemer med rentention, ved benyttelse i forbindelse med hans ps3. Men går ud fra dette ikke sker ofte?
Af Mysen
Panasonics modeller skulle være meget hårdføre i forhold til retention. De er dog stadig i riskogruppen for Burn-in, som sker selv på den noget dyrere VT20, men kan sagtens undgås, hvis man forholder sig til forholdsreglerne såsom nænsom tilkøring og begrænset antal stillbilleder. Størrelsen af din stue har ikke så meget betydning. Jeg har et 42" tv på mit soveværelse på 10m2. Det er skam en fin størrelse til de godt 2 meter, vores hoveder ligger derfra.

Til gengæld er lysfaldet et problem. X20 klarer ikke lys særlig godt og har mange reflektioner. Her er Philips klart bedre. Men hvis I sidder mere end 2 meter væk, kan I godt gå en størrelse op. Philips har en tvillingesøster med CCFL belysning i stedet for LED. Den hedder 37PFL5405H. Her kan du få 37" for ca 4000 eller 42" for yderligere 300kr.

Hvis I har en meget lys stue som du nævner, tror jeg Philips er et bedre valg.
Af vistrup
Vil kigge nærmere på den anden Philips du nævner (37PFL5405H) men angående størrelsen, så kan den bare ikke blive større end de 37" som max, grundet placeringen.

men tænker at LED er bedre, hvilket ses på prisen blandt andet? har en ide om at cd/m2 er bedre ved xxPFL5605H-modellen grundet LED? men om det har en reel effekt i forhold til mit forbrug ved jeg dog ikke.
Af Mysen
Som regel betyder LED et tyndere tv, men bare ikke i dette tilfælde. Desuden bruger LED mindre strøm en CCFL. Til sidst kan nævnes, at de dyrere LED-modeller åbner op for dæmpning af dioderne i forskellige zoner. Det giver en lidt skæv gråtoneskala og en form for glorieeffekt, men til gengæld fuldstændig fantastisk dyb sort. Som sagt kun i de dyrere modeller.

Umiddelbart er den eneste væsentlige forskel på 5605H og 5405H det lavere strømforbrug. Det flotte sortniveau på 5605H skyldes panelet, og ikke dioderne. Samme panel sidder jo på 5405h.
Af vistrup
Så er der vist ikke så meget at diskutter :) bliver stensikkert et 37PFL5405H, når der ikke er større forskel på de to modeller :p burde næsten være det der blev anbefalet her på siden i stedet for 32PFL5605H.

Går ikke udfra du kan anbefale andre i samme størrelse og pris.

Men du skal have tak for hjælpen. Har været til stor hjælp angående afklaringen :)
Af Mysen
Det er mere troværdigt at anbefale fjernsyn, der rent faktisk har været under testbænken, hvilket jo er 5605H. Det ´kan også være at indstillingerne er lidt anderledes især ifht baggrundsbelysning.
Der er dog nogle undtagelser, hvor der faktisk er anbefalet fjernsyn, der ikke er testet. F.eks. er UE46c7705 anbefalet, selv om det var UE46C8705, der blev testet. Sikkert fordi man kunne spare en del, uden at miste billedkvalitet.

Det samme er tilfældet her ;)
Af vistrup
Så fik man købt det :P

Men tænker på at skulle have det op og hænge og har i den forbindelse kigget på et Vogels Thin 305 eller et vægbeslag fra Harald Nyborg http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10 er dog ikke sikker på at disse kan benyttes, da de er angivet til LED??

Har dog læst andre steder det godt kan lade sig gøre med Vogels.

Har i nogle erfaringer med ultra silm vægophæng til LCD tv?