Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har netop erhvervet mig et LG 50PK950N. En af de væsentligste årsager til valget af en plasmaskærm var, at der ikke var slør ved panoreringer, som jeg syntes der var på mere eller mindre samtlige LCD tv jeg så i butikker mm. Plasma var i stand til at lave et helt roligt og klart billede ved panoreringer og lignende.

Men efter at have fået et PK950N i min egen stue, syntes jeg nu at billedet hakker ved nogle panoreringer??
Spørgsmålet er så, om det er skærmen der mod min forventning ikke kan levere de helt rolige billeder jeg forventede? Eller er det kilden (Digital kabeltv) der er årsagen? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget sted at ændre indstillinger for opdateringsfrekvenser mm. hvis det overhovedet har noget med det at gøre??
Det skal bemærkes, at jeg kun har oplevet de hakkende billeder på Digitalt kabeltv. Jeg har ikke lagt mærke til det på DVD kilder, men det er også meget begrænset hvad jeg har set af film endnu....

En anden ting: Kan det virkeligt passe, at ved udsendelser i 4:3 kan skærmen kun lave grå kanter i siderne, og ikke sorte??? Hvorfor vil nogen have grå kanter i siderne??
På G20 som jeg havde før (røg retur pga støj) kunne man vælge om kanterne skulle være grå eller sorte.

Glæder mig til at høre forklaringer og forhåbenlgt løsninger fra jer!
Af THM
uden at være ekspert vil jeg mene det er kildematerialet, der er årsagen. du siger også at der ikke er problemer ved dvd, hvilket jo viser at tv'et godt kan panorere glidende :)
Af RogueAgent
LG har som standard grå "gardiner" ved visning af 4:3 materiale. Det skyldes formentlig at risikoen for image retention er mindre end hvis de er sorte, men det ville klart være rart at have valget.

Hvis det man ser kommer fra en kilde med hdmi (DVD, BD, satbox osv), så er det i øvrigt kilden der bestemmer farven, ikke TV'et (sådan er det i al fald på mit PS8000).
Af chrols
Jeg tænkte nok at der var en eller anden teknisk grund til de grå gardiner. Tænkte bare at sort vel er lig med intet lys, dermed ingen retention...? Men det kan måske give retention alligevel??

Vedrørende de hakkende billeder.
Jeg har nu oså set det ved enkelte lejligheder på DR HD, som jeg egentligt ikke før havde set det ved...øv..
Jeg er ikke sikker på at det ikke også kan forekomme ved DVD, jeg har bare ikke lagt mærke til det. Men igen er mit grundlaget endnu meget begrænset!
Jeg må prøve at teste med nogle flere DVD'er, for at afklare om der kan opstå hakkeri her også? Desværre bliver det tidligst i næste uge...

Håber ikke det er skærmen der er problemet, jeg er nemlig ude over mine 14 dages fortrydelsesret....

Er der andre LG ejere der har observeret hakkeri svarende til det jeg ser??
Senest rettet af chrols 27 aug 2010, 15:24, rettet i alt 1 gang.
Af RogueAgent
chrols skrev:Jeg tænkte nok at der var en eller anden teknisk grund til de grå gardiner. Tænkte bare at sort vel er lig med intet lys, dermed ingen retention...? Men det kan måske give retention alligevel??
Problemet med retention handler om hvor meget lys/kontrast forskel der er på forskellige områder i panelet.

Det mest kendte eksempel er naturligvis kanallogoer, men de fleste kanaler er efterhånden begyndt at gøre deres logoer semi-transparente, og mindre lyskraftige, så det ikke længere er noget større issue (med TV2 News som en af undtagelserne).

Men er der bjælker (ved 2.35:1 film) eller gardiner (ved 4:3), så er det den aktive billeddel der udgør det lys/kontrastrige område, hvilket nogen gange kan resultere i at man kan se "skyggen" af bjælkerne/gardinerne, eller reelt mere af det billede der har været midt på skærmen.

Ved at gøre gardinerne grå gør man i "gennemsnit" forskellen mellem gardinet og billedets lys/kontrast mindre, så dette issue minimeres.
Af bantam
Når man læser på diverser fora, er det tydeligvist helt almindeligt, at man blander begreberne retention og burn-in sammen. Begge fænomener er omfattet af begrebet image sticking - men burn-in kaldes også permanent image sticking (ses på lys baggrund/områder), hvor retention blot benævnes (temporary) image sticking (ses på mørk baggrund/områder).

Ud fra dette mere generelle ordvalg, giver det mening, at burn-in er (mere eller mindre) permanent og retention er et fænomen, som er af kortere varighed.

Der er skrevet om retention og burn-in i bl.a. disse tråde:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... forklaring

og

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9482

De grå sidegardiner har til formål at mindske sandsynligheden for burn-in, da man forsøger at opnår samme gennemsnitlige ældning af de fosforceller, der ellers ikke ville blive brugt ved en 4:3-udsendelse.

Kort sagt stammer burn-in fra uens ældning af fosforcellerne, mens retention skyldes en midlertidig ophobning af elektrisk ladning ("elektroner") på cellevæggene.

Iflg. publicerede resultater fra koreanske forskere skyldes fænomenerne bl.a. forurening med ilt og organiske materialer under produktionsprocessen. Balancen mellem mængden af retention og burn-in har en afhængighed til gastrykket i panelet. Mængden af retention er der ud over afhængig af panel-driver-algoritmen (reset-cyklus), hvor burn-in (eller lokal ældning) skyldes ophobning af forurening på forforen.

Forureningen stammer fra en effekt/proces, der kaldes "sputtering", hvorved lysudsendelsen fra forforen sænkes. Typisk er den blå forfor mere udsat for ældning end rød og grøn. Jeg har ikke undersøgt, hvorfor lige netop blå ældes hurtigere.

Jeg kan ikke umiddelbart se, at break-in har nogen effekt mht. nedsættelse af retention (der går dog historier om, at man kan kan påvirke cellernes "villighed" til at tænde og slukke - men jeg har ikke kunnet finde beviser i form af forskningsresultater - men det er da muligt).

Break-in kan derimod have en ret afgørende effekt mht. ældningen, da ældningskurven (altså hvor meget af evnen til at udsende lys, som den enkelte forforcelle taber) er ret stejl i starten af panelets drifttid (nogle hundrede timer).