Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jatodk
Hejsa

Jeg har lige købt et Philips 21:9 tv med ambilight spectra 3. Nu er mit store spørgsmål, spiller farven på bagvæggen ind i hvordan ambilighten tager sig ud. Vi er ved at købe et tv møbel, som tv skal hænge på, og den fås i flere farver. Vi overvejer en i valnød og en i hvid, men vi ved jo ikke om farven hvid eller brun har nogen virkning på ambilighten og om vi skal have det med i vores vurdering inden køb. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja meget. Ideelt set skal baggrunden være hvid.

Problemet med farvede baggrunde er dels, at Ambilight mister en del effekt (lys), dels at farverne kan blive skæve og anderledes (fordi der blandes lys med væggens farve).
Af jatodk
tak for dit hurtige svar. Jeg havde det godt selv lidt på fornemmeren, da læredet i biffen jo også er hvid og ikke valnød farvet :) men det er det første tv jeg får med ambilight. Mit nuværende tv, har jeg bare limet et par lys fast på, og det virker fint, men forventer mig mere af ambilight med alle farverne, håber ikke jeg bliver skuffet, har du nogen erfaringer med ambilight selv?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jatodk skrev:tak for dit hurtige svar. Jeg havde det godt selv lidt på fornemmeren, da læredet i biffen jo også er hvid og ikke valnød farvet :) men det er det første tv jeg får med ambilight. Mit nuværende tv, har jeg bare limet et par lys fast på, og det virker fint, men forventer mig mere af ambilight med alle farverne, håber ikke jeg bliver skuffet, har du nogen erfaringer med ambilight selv?
Ja, men ikke over længere perioder. Det har mest været i forbindelse med de tests som jeg har lavet her på siden af Philips Tv :)

Mine oplevelser kan læses i nogle af de tidligere Philips anmeldelser, hvis du er nysgerrig. F.eks. Aurea anmeldelsen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1195460869
Af jatodk
tusind tak. Nu hvor du har lavet så mange test, kan du så komme med din egen personlige anmeldelse af mit nye tv philips 21:9 . Tror du jeg bliver glad for det, eller tror du jeg bliver skuffet, jeg kan læse en del indlæg her inde der nedgør tv-et. Så har jo fået mine tvivl omkring købet. Jeg har givet 20000,- for det, og syntes da at jeg får en del tv for pengene, 200 htz, ambilight, 21:9 og meget mere.
Af Simonlynge
På Philips 2010 modeller med ambilight, kan man vælge væggens farve, også tilpasses ambilight, så det yder optimalt i forhold til farven på væggen.
Af jatodk
ved du om det også er tilfældet med mit 21:9 jeg får det først i morgen, så kan ikke selv se det på den. Men ved dog at det er ambilight spectra 3. Men uanset hvad, vil bagvæg i farven hvid, vil det vel være at foretrække ik?
Af selliah
Teoretisk kan dit tv godt få funktionen med en opdatering i softwaren da der ingen forskel er på selve teknologien da det ikke er sensor styret men det er manuelt :) Spørgsmålet er bare om Philips vil holde det ekslusivt for 2010 modellerne, men når du får tv'et vil det ikke have muligheden, men kan jo være du er heldig og de har frigivet en update :)
Af JA
For at denne skærm skal performe optimalt, skal den indstilles rigtigt - flatpanels test giver et godt udganspunkt mht indstilning:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1246861800

Med hensyn til billedekvalitet kan du læse disse tre reviews i melletiden, den generelle opfattelse er "excellent" , men ikke perfekt:

http://www.trustedreviews.com/tvs/revie ... -LCD-TV/p1

http://www.televisions.com/tvs/philips- ... 9954-H.php

http://area-dvd.de/hardware/2009/philip ... cd_1.shtml

Jeg foretog en google translate af side to, her et lille uddrag idet den fulde text er ganske lang.

Visuelle indtryk i 21:09 mode:

* Skalering prøvebilledet (se skalering af 1920 x 1080 på 2560 x 1080 pixels): Philips imponeret os dybt: En fejlfri på Skalering i det horisontale liggende på Full HD native panel opløsning - fremragende.
* Test billede (se rengøring overgange mellem de enkelte niveauer): Fremragende overgange, ingen skarphed tab - igen skinner Philips.
* Faces prøvebilledet (se skarphed af reproduktion af detaljer): Fremragende stabilitet for igen meget lille tab af skarphed, flot arbejde af detaljer (kæde af den blonde dame, hud overflade af de to smukke damer)
* Lines, Squares, Letters (gennemgang af detaljer og læsbarheden af de skrifttyper): Små tab skarphed og minimal artefakter kan identificeres ved skaleringen, men kun i meget lille omfang.

Konklusion: En performance af eliten Philips - han inspirerer med praktiske anvendelser og en verdensklasse billede repræsentation af alle prøve Prøvebilledet signaler i det oprindelige Full HD 16:9 - og i skaleres 21:09 CinemaScope præsentation.
Senest rettet af JA 13 jul 2010, 12:17, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jatodk skrev: Men uanset hvad, vil bagvæg i farven hvid, vil det vel være at foretrække ik?
Hvis du vil være på den sikre side, så jo. Hvis TV'et ikke kan kompensere for farven på væggen bagved, så vil du ikke få dét Philips har tænkt ud af Ambilight med en farvet væg.
Af selliah
Ja: Jeg tror slet ikke han får tid til at kigge det igennem, han skrev igår at han fik tv'et idag, jeg glæder mig personligt meget til at høre hvad han har at sige om det, da mine forældre selv overvejer at købe det :D