Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zumzar
Hej alle,

En af mine venner har anbefalet mig denne side, da jeg netop står og søger et godt fjernsyn.

Sagen er den, at jeg ikke har forfærdeligt mange penge, men jeg vil stadigvæk gerne have et rigtig godt fjernsyn (er pt. ejer af et 28" billedrørs-TV). Jeg har ikke synderligt meget forstand på TV, men jeg skal primært bruge fjersynet til følgende:

- Se digitalt TV (DVB-C/T Tuner - hedder det ikke det?)
- Spille XBOX 360 i High Definition (FIFA10 uden HD er som at spille PlayStation 2..)
- Se film fra min bærbare computer via et HDMI-stik
- Mpeg4, så det ikke udgår i 2012

Da fjernsynet skal stå inde i stuen, og sofaen står et godt stykke væk fra fjernsynet, syntes jeg ikke at 32" er nok. Jeg tænker derfor at fjernsynet skal være mellem 37"-42". Jeg har ikke meget forstand på HD Ready, full HD, 1080p og hvad det ellers hedder, men umiddelbart vil jeg ikke tro at jeg kan få andet end HD Ready, når jeg søger et fjernsyn med de kvaliteter jeg har beskrevet ovenfor, og så til den pris der står nedenfor, men hvad ved jeg? ;)

Jeg er villig til at give: 4000 kr.

Håber der er nogle der vil hjælpe mig.

Venlig hilsen
Rasmus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonic X10Y har tidligere været på tilbud til 3.999 kr for 42" versionen, men pt. ligger den omkring de 4500 kr. Jeg ville ikke gå på kompromis blot for at spare de sidste 500 kr. Så hellere spare en måned mere sammen, og evt. holde øje med prisen. Kan du "nøjes " med 37" så fås den til ca. 4200 kr.

Den fås i både 37" og 42".
42": http://www.kelkoo.dk/p-plasmatv-127101/ ... 0-19599361
37": http://www.kelkoo.dk/p-lcdtv-100311823/ ... 0-19601670
Af Zumzar
Tak for det hurtige svar. Er vi enige om, at det er det TV, der også står inde i jeres anbefalings-guide?

Det ser super ud, jeg snakker lige med kæresten om det.
Senest rettet af Zumzar 12 feb 2010, 12:48, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er vi enige om.
Af Zumzar
Jeg har lige tre yderligere spørgsmål - håber det går! 8)

1. Lige nu har jeg et gammelt, helt normalt, antennestik - kan det betale sig at skifte det ud? Har det overhovedet den store indflydelse?

2. Burde jeg købe forsikring til TV'et? Fordi jeg kunne se at det selv samme fjernsyn ligger på eBay for ~3100 kr., hvilket selvfølgelig tiltaler mig mere.

3. Med hensyn til køb af HDMI-kabel - kan jeg godt stole på ElGiganten eller lign., hvis jeg nu går derned, og fortæller dem hvilket fjernsyn jeg har, og at jeg både skal have billede og lyd med?

Venlig hilsen
Rasmus
Af superhoenen
1. ja der er stor forskel på om det er analogt signal eller digitalt. Det er det samme som vhs og dvd (eller bedre ved HD kanaler). Men det kommer igen an på hvad du vil se af kanaler. Hvis du har stofa eller tdc kabeltv vil jeg stærkt anbefale at du køber en digital boks fra dem. Hvis du bare vil se de gratis kanaler som der er i luften nu så har tvet dvb-t med mpeg 4, så det er intet problem.
2. Det er op til dig. Det kan vel nærmest ikke betale sig.
3. Forstår ikke spørgsmål. Et HDMI kabel kan variere meget i pris (150-600kr). Et dyrt kabel har normalt bedre afskærmning end et billigt kabel, så hvis du sætter mere end et kabel i tvet kan du komme ud for at de generer hinanden. Jeg har selv det omtalte tv, og to billige hdmi kabler. Hvis de sider i de to stik nærmest hinanden kommer der støj på det ene. Ved at flytte det ene kabel til det yderste stik forsvinder støjen.
/Mats
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Hvad mener du med om det kan betale sig at udskifte antennestikket? Hvis stikket ikke fejler noget, så er der så absolut ingen grund til at rode med det. Hvordan modtager du dit TV-signal - via din egen antenne eller via kabel-TV? Mange kabel-TV udbydere tilbyder gratis digitalt TV, som du også kan hive direkte ud af samme antennestik. Hvis du ser TV via egen antenne, så er det muligt, at den ikke er gearet til at fange digitale signaler, men det må vi tage når du melder tilbage.

2. I denne prisklasse, så synes jeg ikke en tillægsforsikring kan betale sig. Du har jo 2 års reklamationsret hvis du køber et nyt og på 2 år vil dit TV være under 2000 kr. værd alligevel.

3. Køb dit HDMI-kabel hos eks. www.av-cables.dk . Hvis du blot skal bruge <5 m så vil der ikke være ret megen forskel på kablerne. Jeg ville blot tage det billigste (og det har jeg også gjort selv). Jeg har absolut ingen problemer med støj. Husk at støj på et digitalt signal ikke giver et dårligere billede - det ødelægger billedet fuldstændigt. Du er på ingen måde i tvivl om hvorvidt kablet er i orden eller ej. Uafhængige tests har vist, at der ikke er målbar forskel på HDMI-kabler i hele prislejet fra 50 kr. til 5000 kr. så længe vi taler om moderate længder.
Af Zumzar
Hej igen,

Tak for de øvrige svar.

@yakken:

1. Jeg får mit TV-signal via kabel-tv. Jeg har bare ladet mig bilde ind at antennestikket havde indflydelse på kvaliteten af billedet, men det er - som du skriver - ikke tilfældet, så jeg beholder bare det antennestik jeg har nu.

2. Tak for svaret. Lyder jo fornuftigt.

3. Tak for svaret. Jeg skal bruge ~1,5m, da jeg har i sinde at sætte en hylde op lige ved siden af fjernsynet. Jeg havde bare hørt noget om at det ikke var alle HDMI-kabler der passede til alle fjernsyn, og at de to "enheder" skulle passe sammen, men hvis det er som du skriver, bestiller jeg da bare det billigste på www.av-cables.dk

Anyways. Jeg smuttede ned i ElGiganten tidligere i dag, for at høre om de havde Panasonic X10Y på lager i 42". Det havde de ikke, de havde istedet et Panasonic C10Y 42" på lager til samme pris. Han sagde at der i princippet ikke var nogen forskel, men før jeg går ned i ElGiganten og bestiller fjernsyntet, ville jeg lige høre herinde - er der nogen nævneværdig forskel? For hvis der ikke er, så går jeg ned og køber det på 6 mnds. rentefri afbetaling i morgen :)

På forhånd tak
Rasmus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
C10Y og X10Y er ikke lige gode. C10Y mangler en coating på glasset, som giver et bedre billede. Du skal ikke tage El-Gigantens ord for gode varer - deres sælgere har gang på gang givet anledning til frustration her i forum, så de rangerer ikke specielt højt på vores venneliste.

Jeg købte selv dette kabel da den hvide farve passede mig bedst:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 91_da.html
Af Bob_the_Builder
Hej Rasmus,

Hvis du mener antenne-KABLET (ikke stikket) er der forskel.

Find et godt færdigmonteret antenne kabel på nettet (jeg brugte AV-Cables.dk) i den længde du skal bruge.

Hvis mener antenne-DÅSEN er der også forskel på antennedåserne - og en af mine kolleger havde stor glæde af at udskifte de 20 år gamle dåser. Men prøv først med kablet. Det er en lidt større opgave at skifte dåserne, og måske en opgave for en proff.
Af Zumzar
@Bob_the_Builder: Ja, jeg mener selvfølgelig antenne-KABLET. Kan du ikke anbefale et godt antenne-kabel fra AV-Cables.dk? Jeg skal bruge ~5 meter.

@yakken: Hm, okay. Problemet er bare at ElGiganten er det eneste sted (så vidt jeg ved?) der har rentefri afbetaling over 6 mnd., og det er den eneste løsning jeg kan overskue lige nu. ElGiganten har ikke X10Y mere, og får dem heller ikke igen.

Jeg har lige bestilt det HDMI-kabel du anbefalede, så jeg er efterhånden ivrig efter et fjernsyn, så jeg kan komme igang. Er forskellen så stor, at jeg burde betale 1000 kr ekstra i renter, ved at benytte mig af www.happii.dk's (billigste sted at købe X10Y) afbetaling, og så købe et X10Y istedet for C10Y i ElGiganten?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil nødigt rådgive om økonomi. Renter er jo sure at betale, og C10 er ikke et dårligt TV. X10 er bare bedre. Kan du ikke vente og spare sammen i stedet?
Af Zumzar
@yakken:

Jeg købte tidligere i dag X10Y for 4200 - KONTANT! (fik pruttet ekspedienten ned fra 5000), og jeg er allerede i fuld gang med at benytte det. Mange tak for vejledningen. Det er et super TV og LIGE hvad jeg havde brug for! :)

Jeg kan til gengæld ikke få min Xbox og fjernsynet til at arbejde sammen om at virke i High-definition. Jeg har ændret stikket på min Xbox fra TV til HDTV, og sat de grønne, blå og røde i de tilsvarende farver på TV'et, og skiftet til Component på fjernsynet, men det kommer ikke noget billede frem.

Men mon ikke jeg får løst det på et eller andet tidspunkt. Jeg har da hvertfald brugt min Xbox til at spille HD på før - bare på en kammerats fjernsyn, så jeg ved det virker.

Anyways, mange tak for vejledningen og de hurtige svar. Fjernsynet pynter eddermandme i stuen! ;)

Tak
Rasmus
Af Makaus
Hvilken Elgiganten var det og har de flere?