Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sandmann
Hej,

Jeg har to spørgsmål til et Panasonic x10y, jeg netop har fået i gave. Det har stået i et koldt bryggers på omkring 10 grader i to uger. Er det et problem at tænde det med det samme, eller skal det "akklimatiseres" først?

Fra andre indlæg på siden kan jeg se at der er uenighed om det er nødvendigt med forsigtige indstillinger de første 200 timer. Da andre nævner at netop x10 har færre problemer med retention og næsten ingen med burn-in er jeg tvivl om det kun er andre plasma-skærme det er nødvendigt ved.

På forhånd tak for hjælpen.
Af Supergris
Som al anden elektronik, der kommer fra kulden, ville jeg nok vente en god time, før jeg tændte. Så er du sikker på, al kondens er forsvundet!
Min erfaring siger mig, det IKKE er nødvendigt med de 200 timers burn - in. Det er blot spild af strøm!!!
Når du har læst dette, er tiden gået. Du tænder blot tvét og nyder de gode billeder!!!
Af BrianH
Hvis der var 10 grader der hvor tv-et har stået, dannes der ikke kondens eller andet "grimt" så tænd det bare med det samme.

Supergris skrev:Som al anden elektronik, der kommer fra kulden, ville jeg nok vente en god time, før jeg tændte. Så er du sikker på, al kondens er forsvundet!
Min erfaring siger mig, det IKKE er nødvendigt med de 200 timers burn - in. Det er blot spild af strøm!!!
Når du har læst dette, er tiden gået. Du tænder blot tvét og nyder de gode billeder!!!

Hvad mener du med at 200 timers burn - in er spild af strøm?
Af Supergris
Hvad jeg mente var, at det ikke er nødvendigt at tilkøre skærmen med speciel DVD - skive, som nogle stadig gør. Slut tvet til og se fjernsyn, som du ville normalt!
Taler med erfaring. Har indkøbt og opstillet mere end 10 plasmaskærme af flere modeller og fabrikanter ( Heriblandt flere X10 ), og har endnu " til gode ", at se burn - in...
Nogle mener, det er bedst at køre med lidt nedsat lys og kontrast de første timer, men jeg mener, så længe man ikke kører med et statisk billede og indstiller det fornuftigt, så tager skærmen ikke skade.