Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

LG 50PS8000 vs Samsung PS50B650

13
57%
10
43%
Hvilken af disse to modeller ville i vælge? Begge opfylder teknisk de krav jeg har til en 50" skærm, men jeg kan ikke finde noget sted hvor man kan sammenligne de to. Jeg har allerede et Pana G10, så der er ingen grund til at forslå det istedet ;)

I må meget gerne begrunde jeres valg :)
Af therunemeister
Hvis der nogle flere der har holdninger til dette må de gerne råbe op. Er 99% sikker på at PS8000 er løsningen. Er dog lidt bange for mængden af retention. Sammenlignet med f.eks. sidste års, eller forige års Panasonic plasmas, hvor slem er retention så? Det er det eneste vigtige klagepunkt jeg umiddelbart kan finde.
Har hørt en lille fugl synge om at bjælkerne ved 4:3 er grå...kan det virkeligt passe?
Af bleze
Bjælkerne er grå fordi det giver en mere ensartet ældning af panelet så man undgår med tiden at kunne se 4:3 "boxen". Ofte kan man stille på dette grå niveau fra sort til lysgrå.
Af therunemeister
bleze skrev:Bjælkerne er grå fordi det giver en mere ensartet ældning af panelet så man undgår med tiden at kunne se 4:3 "boxen". Ofte kan man stille på dette grå niveau fra sort til lysgrå.
Det kan man i hvert fald på mit G10, men jeg så bare en kommentar om at man ikke kunne ændre det på PS8000. Lidt fjollet hvis det er rigtigt synes jeg.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
De er grå på et LG 50PS8000, og man kan ikke ændre farven. Image retention er storslem.
Af therunemeister
Det var da 'træls'. PS8000 virker ellers som den perfekte løsning, og jeg har set flere rundt omkring der ikke synes at IR er så slemt. Desværre findes der ikke én eneste butik i Århus området hvor de har plasma tv fra den serie, så jeg kan ikke se det ved selvsyn. Lyder mærkeligt at man kan have et top-of-the-line product med den slags problemer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er et problem LG og Samsung generelt har, og det kræver videreudvikling af deres plasma-teknologi af fjerne det. Panasonic er længere fremme på den front. Man kan ikke udrydde alle problemer på én gang, og reduktion af retention er ikke bare et håndtag man skruer på.
Brugeravatar
Af truehorses
Filip_kbh skrev:De er grå på et LG 50PS8000, og man kan ikke ændre farven. Image retention er storslem.
At sige at retention er storslem...på en PS8000 Hmmmmm

Det afhænger jo bestemt af 2 grundlæggende ting...

1) De brugte indstillinger

2) Den grad af hvormed der ses efter retention sådan lidt målbevidst...

Jeg og 4 andre der har dette panel, kan kun i få sekunder se retention, og det kun ved sort skærm = Kanalskift.

Efter 6 timers HD Eurosport tennis kan logoet i væstefald 1 min efter man har skiftet....Det ses specielt på sort skærm/under kanalskift eller hvis der lokalt er et mørkt parti der hvor logoet var.....MEN altså kun i max et minuts penge...( min egen skærm 30 sekunder )

MEN! må jo indrømme at andre også har meldt om problemmet...
Derfor kunne det måske ligge i produktionsserierne....måske...en tanke...

Har hørt/set logoer på en PS8000 både 3 og 4 timer efter kanalskift
og det fatter jeg simpelthen ikke, set udfra egne positive erfaringer....
Kender selv til 5 stk af slagsen - Alle kører uden probs.....
therunemeister skrev:Hvilken af disse to modeller ville i vælge? Begge opfylder teknisk de krav jeg har til en 50" skærm, men jeg kan ikke finde noget sted hvor man kan sammenligne de to. Jeg har allerede et Pana G10, så der er ingen grund til at forslå det istedet ;)

I må meget gerne begrunde jeres valg :)
Hvis du er vant til Pana G10, så skal du klart vælge Samsung'en. De 2 er meget ens når vi snakker ren billedekvalitet. LG'en er ikke helt i samme klasse, som Samsung'en og Pana G10.
Brugeravatar
Af truehorses
I det aktuelle valg imellem PS8000 og B650 syntes at LGèn klarer sig bedst...Hvis tvét er kalibreret ordentligt har den et eminent billede...

Du skal op i den næste serie hos Samsung for at få det bedre....men ellers ville jeg nok vælge V10 fra Pana i stedet....Men så er prisen også steget....
Af kskruger
truehorses skrev:I det aktuelle valg imellem PS8000 og B650 syntes at LGèn klarer sig bedst...Hvis tvét er kalibreret ordentligt har den et eminent billede...

Du skal op i den næste serie hos Samsung for at få det bedre....men ellers ville jeg nok vælge V10 fra Pana i stedet....Men så er prisen også steget....
Jeg meget uenig i, at LG'en gør det bedre. Der er 2 store elementer, som gør at LG'en er en middelmådige skærm. 1. den har meget dithering (plasma-støj) i billedet, hvilket ses tydligt især på SD signal. Desværre går dithering støjen igen på alle LG's plasma skærme.
2. Den kan ikke gengive dyb sort, hvilket i míne øjne er et stort problem.

Selv er jeg på mit 4 plasma skærm, først en Samsung Q97 derefter en LG PQ6000, så en Panasonic PZ85 og nu en Samsung 50B850. LG havde jeg under 1 mdr. hvorefter den blev hurtigt solgt, den var klart den dårligeste skærm af de 4. Den havde de samme problemer som PS8000 har, nemlig alt for meget dithering og for ringe sort gengivelse.

Det er ikke uden grund, at Rasmus Larsen her fra flatpanels.dk har udtalt sig positiv om Samsung 50B65x i en skærmtest i EkstraBladet. Faktisk har den næsten samme billede kvalitet som 50B850/855.

"Konklusion, Med Samsungs nye B655 serie, leverer firmaet et 50 tommer tv, der virkelig overbeviser. Det er ikke så tyndt som Samsungs LED-tv, men kan du leve med det, får du altså et tv, der leverer utrolig flot billedkvalitet, med klare farver, høj kontrast og god responstid. Samtidig får du et stort tv, der ikke koster mere end mange af de nye 40/42 tommer modeller. Samsungs tv er en vinder og meget anbefalelsesværdig."
http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/e ... 224384.ece
Af sketchpad
Jeg kan godt læse der er en hel del "ikke-LG ejere" her som udtaler sig om ting de ikke har en DØJT forstand på.

LG (efter 6000 serien og opad) har slet ikke den IR og støj i snakker om, desuden har den Deep-Color support så du tror det er løgn.

De Panasonic jeg har set, er GRÅ i skærmen i forhold til min 50PG6000, 50PG3000 derimod sucks donkey balls, så der ER forskel.

Jeg har hverken dithering problemer eller synlig "IR", det kan jeg jo se på hvide subtitles mod sort baggrund, og "end-credits" på slutningen af hver film, der er hverken spor af "grønt/slæb" eller hvad det nu kaldes, det har jeg heller ikke set meget af på Panasonic, men selve billede er en smags sag. Jeg synes Panasonic giver et FLOT resultat, men at sige det er så meget bedre end de seneste LG...Naaaah, det er visst nogen der er stuck i FanBoy land. ;)
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Angående retention: Jeg kan blot sige at mit LG 50PS8000 får det lynhurtigt. Hvis jeg ser en times EuroSport, går der let 10-12 timer før kanallogoet er væk. Jeg har haft sendt det tilbage til Cinemagic, men deres værksted mente ikke at det var en decideret fejl.
Mine indstillinger er særdeles lave mht. lys. Jeg kan forstå på TYBO at han har samme problem med sit LG 50PS8000, så der er ikke kun mit den er gal med.

Ud over det, er det et smukt tv. Sort kunne måske være en anelse bedre. Dithering ser man kun hvis man sidder 20 cm fra skærmen, og det gør man jo sjældent.
Af kskruger
sketchpad skrev:Jeg kan godt læse der er en hel del "ikke-LG ejere" her som udtaler sig om ting de ikke har en DØJT forstand på.

LG (efter 6000 serien og opad) har slet ikke den IR og støj i snakker om, desuden har den Deep-Color support så du tror det er løgn.

De Panasonic jeg har set, er GRÅ i skærmen i forhold til min 50PG6000, 50PG3000 derimod sucks donkey balls, så der ER forskel.

Jeg har hverken dithering problemer eller synlig "IR", det kan jeg jo se på hvide subtitles mod sort baggrund, og "end-credits" på slutningen af hver film, der er hverken spor af "grønt/slæb" eller hvad det nu kaldes, det har jeg heller ikke set meget af på Panasonic, men selve billede er en smags sag. Jeg synes Panasonic giver et FLOT resultat, men at sige det er så meget bedre end de seneste LG...Naaaah, det er visst nogen der er stuck i FanBoy land. ;)
Jeg kan kun sige, at jeg har været LG ejer, en 42PQ6000, som efter kun 1 mdr. bliv solgt videre. Fordi billedekvalitetet var langt dårligere end jeg havde forventet. Den kunne slet ikke hamle op den 2 år ældre Samsung Q97, som jeg ellers havde stående.

sketchpad og truehorses, det er dejligt at i begge er tilfredse med jeres skærme, hvilket jo er det vigtigeste. Personlig, efter at ha haft - både en LG - Samsung - Panasonic, så må jeg sige, at LG ikke lever op til mine krav når vi snakker ren billedekvalitet.
Bemærk også, at LG 50PS8000 er testet her på flatpanels.dk og at den ikke fik nogle "Top Anbefaling"
Senest rettet af kskruger 25 okt 2009, 08:57, rettet i alt 1 gang.