Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Sidder her i mine boksere og surfer lidt morgen-hifi-nyheder. Jeg har i et par måneder nu brugt meget tid på den slags da jeg godt kan lide at sætte mig rigtig meget ind i tingene før jeg køber. Jeg var totalt grøn da jeg for et par måneder siden opdagede bla. flatpanels og recordere. Jeg er nu meget klogere end jeg var og er sågar begyndt at komme med rådgivende kommentarer til andre nybegyndere, når nu jeg er blevet så klog.
Jeg føler mig dog stadig ret dum i mange henseender og det kan være lidt svært at følge med når yakken, bantam og andre begynder at blive rigtig tekniske :)

Samtidig med det er der en konstant tørst efter grundlæggende viden omkring kalibrering af tv, hvilke kabler gør hvad og flere ihærdige forsøg på at forklare med ord præcist hvor meget disse ting kan betyde for billede, lyd osv.

Og så slog det mig.... hvorfor er der ikke nogen, der arrangerer nogle workshops hvor man over nogle timer får gennemgået en mængde af disse ting så man selv kan være med til at se hvordan man får det bedste ud af sin skærm, sin afspiller mm.

Man kunne fx. starte med at gennemgå hvad en kalibrering gør og hvorfor det kan være vigtigt at gøre det.
Noget om hvad lysstyrke, farve, skarphed og kontrast gør for billedet. Der kan gås mere i dybden med hvordan øjet fungere og opfatter bevægelse og farver og hvordan de forskellige teknologier producenterne indbygger i deres tv virker til at omgå (snyde)os for diverse hakken osv.
Herefter en praktisk demonstration af hvor meget en sådan kalibrering kan betyde for billedet.

Der kan lægges masser af andre ting ind i dette som fx, forskellige kablers indflydelse på disse ting. Man kan afslutte med en spørgesession, eller dette kan sågar gøres undervejs.

Det kan godt være jeg ikke er helt vågen endnu og at dette måske er et totalt forkert fora at lufte en sådan idé. Eller at det bare er utopisk :)

Jeg ved bare at jeg ville betale for sådan et "crash course". Det er så meget nemmere at sidde og lytte, se det ske og kunne deltage i et interaktiv arrangement frem for at skulle lære det hele gennem en skærm og noget tekst.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Idéen fejler ikke noget. Vi foretrækker dog at skrive om disse emner i eksempelvis vores fokusartikler, som så vil være tilgængelige for en lidt bredere skare. Dit eget eksempel med kalibrering er netop vores næste fokusartikel, som udkommer i næste uge, hvor vi forklarer hvordan en kalibrering foregår, og hvordan før/efter resultatet er. Det vil være muligt for dig at kopiere vores fremgangsmåde og bruge den derhjemme, hvis du lyster.

Vi har allerede en del baggrundsartikler i vores fokusarkiv, som du sikkert har kigget på. Idéen med en artikel om optisk bedrag, og hvordan øjnene fungerer var ikke dårlig - den vil jeg tage til mig, og se lidt nærmere på.

Der findes jo allerede forskellige workshops, arrangeret af forhandlere, hvor du kan få indblik i forskellige aspekter af AV-verdenen. AV-Precision holder jævnligt sådanne sessioner.

At gabe over alle de emner du foreslår, vil dog kræve noget mere end blot en enkelt aftens program. At tale om øjet og dets egenskaber er jo et helaftens foretagende alene. Det samme er en demonstration af kalibrering.

Bottom line: Vi er ikke afvisende overfor forslaget, men der er en del logistisk arbejde, der skal falde i hak før noget sådant er klart. Her taler vi om lokaler (som vi ikke har til rådighed), indhentning af TV til foredraget (som vi ikke har stående), styring af tilmeldinger osv. Det er en god mundfuld, hvis man tager det i betragtning at denne side drives i fritiden, og ikke som et 9-17 job. Min kone mener i hvert fald, at der går tid nok med det i forvejen :)