Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af skn
Hej.

Jeg er den glade ejer af en nyt P37X10Y købt i det lokaler Panasonic Center. Dog der der gået lidt skår i glæden efter jeg er begyndt at lægge mærke til at TV'et har en kraftig komponent summen når TV's volumen er skruet ned til lige under almindelig styrke (den er der også når man skruer op men der overdøver lyden summen og man lægger ikke mærke til det).

Nogen der ved noget om dette fænomen, er det en fejl eller må man lære at leve med det (syntes der er ret irriterende). Kan der gøres noget ved det.

Håber der er nogen der har et hint

mvh
SKN
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre helt almindeligt på plasma TV.
Af danji
Der er helt klart forskel enhederne imellem for både G10'erne og V10'erne. Nogle støjer en del andre støjer mindre. Hvis det er tydeligt, selv ved almindelig volume, så er det en mandagsmodel. Om din forhandler (eller panasonic) så vil bytte det, er en anden sag, der afhænger af hvor du har købt det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du kan ikke kalde det en mandagsmodel blot fordi den ene støjer mere end den anden. Det er acceptabelt indenfor tolerencerne, at et TV udsender "brum". Jeg har haft 2 forskellige LX5090 hjemme og mit første eksemplar var klart mere støjsvagt end det jeg har nu, men det er ikke noget der er unormalt for denne type TV. Du kan ikke forvente at få det byttet alene på det grundlag.
Af danji
Jeg forbeholder mig retten til at være uenig. Jeg har haft G10'ere hjemme (ok, een, og testet flere i butikken) som støjer uacceptablet meget. Jeg synes desuden du kaster dig lidt løst rundt med påstande om at TV'erne støjer inden for tolerancer. Hvad ved du om hvorvidt TV'erne støjer mere eller mindre inden for tolerancer, og hvilken tolrenacegrænse er det lige du kender til? Jeg mener ikke man kan komme med en sådan udtalelse uden at uddybe det med nogle fakta (dvs. specificationer på max støjniveau og målinger af det faktiske niveau).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg taler ikke om støjgrænser og jeg tvivler meget stærkt på at der overhovedet er fastsat nogen officielt. Det er dog beskrevet i manualerne til de fleste plasma-TV, at du kan risikere at TV'et brummer fra selve panelet, og at dette ikke er unormalt. Det i sig selv er jo en disclaimer, der gør det lidt sværere at klage over, med mindre man er blevet vildledt i butikken.