Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af azAAzin
JanTheMan skrev:
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Hvis det er igennem LG support, skal du nok regne med at skærmen skal sendes ind til servicecenter og panelet bliver udskiftet.
Er det noget du ved med sikkerhed? POWER medarbejderen sagde, at LG havde kørende service på skærme over 50".
Af Simon R.
JanTheMan skrev:
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Hvis det er igennem LG support, skal du nok regne med at skærmen skal sendes ind til servicecenter og panelet bliver udskiftet.
Det ville jeg ikke acceptere. Man har krav på et helt nyt produkt (en ombytning), når det er helt nyt, og de ikke har "unødigt store udgifter" ved det. Og det har de jo næppe når de bare skal have et nyt af LG og sende det gamle/fejlbehæftede tilbage. Det kan de i hvert fald ikke seriøst argumentere for.
Af KBW
Både LG og Power har masser af erfaring med uniformity på LGs OLEDs.

De lyver herom! Der er masser af tråde herom herinde!

Få et nyt eller pengene retur.

65 G6 har ikke de samme problemer (det har 55 E heller ikke), det fremgår af de udenlandske fora. Her er dog ikke mange eksempler på color cast, derimod masser med banding og vignetting.

Om det er fordi de beste paneler udvælges til de dyre modeller, eller fordi de bliver bedre kalibreret (som Rasmus siger) ved jeg ikke.

Men man skal ikke acceptere reparation af helt nyt fjernsyn.
Jeg ved ikke helt hvor i har det fra, at man kan kræve en ombytning, hvis man har købt det hos en forhandler som lover eks. en returret på 14 dage, så kan man aflevere det indenfor de 14 dage, er det gået udover de 14 dage, så gælder købeloven og den siger at forhandleren har 1-2 forsøg på at udbedre fejlen, manglen, og lykkedes det ikke kan man kræve, at handlen skal annulleres og man kan få beløbet refunderet, vil forhandleren ikke dette, eller man ikke kan finde en løsning, kan man køre en sag igennem Center For Klageløsning, og finder man ikke en frivillig løsning, så kan man videreføre sagen igennem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som kan tage op mod 1 år før en afgørelse.

Men vil forhandleren, eller i dette tilfælde LG tilbyde en ombytning efter de 14 dage helt op til dem, men man kan ikke kræve det.
Af Simon R.
JanTheMan skrev:Jeg ved ikke helt hvor i har det fra, at man kan kræve en ombytning, hvis man har købt det hos en forhandler som lover eks. en returret på 14 dage, så kan man aflevere det indenfor de 14 dage, er det gået udover de 14 dage, så gælder købeloven og den siger at forhandleren har 1-2 forsøg på at udbedre fejlen, manglen, og lykkedes det ikke kan man kræve, at handlen skal annulleres og man kan få beløbet refunderet, vil forhandleren ikke dette, eller man ikke kan finde en løsning, kan man køre en sag igennem Center For Klageløsning, og finder man ikke en frivillig løsning, så kan man videreføre sagen igennem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som kan tage op mod 1 år før en afgørelse.

Men vil forhandleren, eller i dette tilfælde LG tilbyde en ombytning efter de 14 dage helt op til dem, men man kan ikke kræve det.
Det har intet med 14-dages fortrydelsesret at gøre. Hvis der er fejl/mangler ved produktet (og det er der klart i det her tilfælde), så skal man have et nyt produkt. Læs selv købeloven...
Simon R. skrev:
Det har intet med 14-dages fortrydelsesret at gøre. Hvis der er fejl/mangler ved produktet (og det er der klart i det her tilfælde), så skal man have et nyt produkt. Læs selv købeloven...
Nu taler jeg af erfaring fra egen sag, du har ingen krav på nyt produkt, forhandler har ret til at forsøge at udbedre fejl, mangel 1-2 gange.
Af Simon R.
JanTheMan skrev:
Simon R. skrev:
Nu taler jeg af erfaring fra egen sag, du har ingen krav på nyt produkt, forhandler har ret til at forsøge at udbedre fejl, mangel 1-2 gange.
Jo du har - igen - læs købeloven. Men selvfølgelig er der mange, der vil forsøge at omgå den...

Jeg hjælper dig lige med et link: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... r-bestemme
Her er et link til hjælp.

http://www.forbrug.dk/Raad-og-rettighed ... n/Koebelov

Og hvis varen er under 6 mdr.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og- ... 1A55EC0D6A

"Hvis sælger afviser din klage

Er der tale om en fabrikations- eller materialefejl, skal sælgeren inden for rimelig tid afhjælpe fejlen, fx ved at reparere eller ombytte varen. Hvis sælgeren ikke gør det, kan du hæve købet."

Det er slet ikke så simpel som du vil gøre det til, hvorfor tror du der har været så mange klagesager ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis man bare kunne kræve en varen ombyttet, eller få handlen annulleret, det er grundet uenighed imellem forhandler og forbruger.

Hvis man som forbrugere er utilfreds med en vare skal repareres, kan man køre en sag igennem en klageinstans, men det kan tage lang tid før der bliver truffet en afgørelse.

Tag en snak med dem på dette link, de kan svare på dit,dine spørgsmål, måske de kan overbevise dig, de fortalte mig at forhandleren ved min klage, havde lov til at reparerer en vare op til 2 gange, derefter havde jeg krav på ombytning eller pengene refunderet.

http://www.forbrug.dk/Forbrugerhotlinen/Chat

Jeg taler om personlig erfaring med klagesager hos ELGiganten, de har aldrig bare ombyttet til nyt tv, eller refunderet beløbet, har skulle køre klagesager, et med et Samsung 8005 som tog 7 mdr. for at få beløbet refunderet, her sidst et LG950V som fik skiftet panel 2 gange, der valgt jeg at køre en klagesag, denne gang tog det 1 måned, uden klagesager havde jeg aldrig fået pengene refunderet.

Måske er POWER bedre til at behandle klagesager, og har en bedre kundeservice som ombytter eller refundere uden problemer.
Af Simon R.
Jeg har slet ikke taget stilling til, hvad der faktisk sker. Jeg har taget stilling til, hvad loven siger, og der har jeg ret. Jeg er udmærket klar over, at nogle forhandlere vil forsøge at glide af og smyge sig udenom. Det skrev jeg jo også. Så glem lige alt det der, med klageinstanser osv. Det er jeg udmærket klar over. Det har intet at gøre med min pointe, nemlig at du har loven på din side, hvis du beder om en ombytning. Om de så vil følge det eller ej er en anden snak...
Af duskern
Nu bliver jeg da helt nervøs. Har netop købt et 55B6 for en måneds tid siden. Jeg har ikke testet det med komplet hvid osv. Var jeg ikke klar over at man skulle. Hvad bør jeg gøre?
Af KBW
duskern skrev:Nu bliver jeg da helt nervøs. Har netop købt et 55B6 for en måneds tid siden. Jeg har ikke testet det med komplet hvid osv. Var jeg ikke klar over at man skulle. Hvad bør jeg gøre?
Vil forslå du vedbliver med at nyde dit fjernsyn. :)

Det er mest 65" der har problemer med uniformitet (banding og vignetting - ikke hørt om at color cast skulle være problematisk på 2016 skærmene).

Under alle omstændigheder har man kun et problem hvis man ser det ved almindelig brug, ikke ved de testbilleder.
Af azAAzin
Jeg har fået besked fra LG. Jeg havde sendt dem billedet fra tidligere plus eksempler fra fodboldkampe, hvor banen fremstår mere gullig i det berørte område (se vedhæftet billed - venstre side af skærmen). LG valgte dog ikke at anerkende problemet som en produktionsfejl.

Jeg kunne anmode om at få en tekniker sendt ud, men jeg ville skulle betale et gebyr, hvis de stadig ikke så det som en produktionsfejl. Det lød ikke særlig attraktivt, da de sikkert står fast.

Jeg kan heller ikke returnere tv'et, da der er gået mere end de 14 dage. Og POWER siger, at de ikke kan gøre nogen undtagelse i mit tilfælde.

Herved hænger jeg på TV'et, selvom jeg synes oplevelsen bliver en anelse ødelagt ved fodboldkampe. Og jeg ser en del fodbold. Det er godt nok frustrerende, når man betaler 18.000kr for et tv.

Alt i alt kan jeg kun anbefale folk at returnere deres tv med det samme, hvis de opdager uniformity problemer, som de ikke kan leve med. LG er nemlig ikke til at tale med, hvis man klager.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (182.88 KiB) Vist 2702 gange