Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Erstatningen skal være baseret på den indgåede aftale. I disse forsikringsbetingelser vil erstatningsreglerne fremgå.
1. Må vi høre,hvad der står under dette punkt? Uden det har vi ingen grundlag for at bedømme.
2. Ud over model navn må vi også kende alderen på TVet.
Af erstatningsreglerne vil det muligvis også fremgå at nyværdi fx kun erstattes det første år samt afskrivningsprocenter de følgende år.

Af Forsikringsaftaleloven, der danner grundlaget for al forsikring i Danmark, fremgår, at forsikring ikke må medføre vinding. Man må altså ikke opnå en værdimæssig fordel.
D.V.S. at der skal afskrives, hvilket typisk vil ske senest efter det første år. En afskrivning på 20% årligt de første fire år er ikke unormalt.
Forsikringsselskabet kan iøvrigt selv vælge om det vil erstatte med et tilsvarende brugt. Da sidstnævnte ofte medfører utilfredshed, findes erstatningen ofte ud fra, hvad et tilsvarende brugt TV med samme alder kan købes for i aviser mv.
Senest rettet af bentpetersson 28 jun 2016, 18:02, rettet i alt 1 gang.
At vurdere prisen ud fra hvad eks. DBA angiver er jo omsonst. Der kan være både hælervarer, som er prissat for lavt, og de sædvanlige fantaster, der ikke aner hvad deres gamle elektronik reelt er værd og dermed er prissat for højt.
Nej. Sådan foregår det ikke.
Man foretager en bred bedømmelse. Aldrig en enkelt.
Man tager samtidig udgangspunkt i oprindelig købspris og de for branchen benyttede afskrivninger, der er blevet til i samarbejde med brancheorganisationer.

Alt sammen danner grundlaget for at kunne forsvare den fastsatte erstatning
Enig i det Bent skriver. Hvis trådstarter får 5000 med udgangspunkt i afskrivning på et Samsung 6075, lyder dette ikke korrekt, da nyprisen på plasma-tv'et må have været højere end den nuværende pris på et 6075.

Mvh Martin
Af Turbo
Torben Rasmussen skrev:Kunne I ikke gemme den krigeriske attitude til et andet forum?
Har du forstået mit indlæg sådan, så har jeg skrevet det forkert eller det er blevet opfattet forkert, det må du selvom :)

Manualen på Samsung's HP er fra 2010.
Jeg kan ikke finde prisen på den i 2010 men et gæt, ca. 15k.

Som Bent skriver er det meget normalt man afskriver 20% de første år - så 5k er faktisk en god pris trådstarteren har fået.

6 år med 20% afskrivning pr. år så er vi i dag nede på 3932,16 kr. udregnet fra 15k.
Det her med afskrivningen er jo pt. rent gætværk. Trådstarter må, som nævnt tidligere, dele lidt af vilkårene for forsikringsaftalen før det kan vurderes om 5.000 kr. er en fair pris for TV'et og samtidigt også skrive hvad nyprisen var på.

Kald mig pessimist, men jeg tvivler på, at du kunne få et 63" TV til 15.000 kr. for 6 år siden med mindre der var tale om oprydningsudsalg. TV'et kostede 30.000 kr. ved lanceringen i 2010 og endte omkring de 20.000 kr. før den udgik. Hvis vi lader den afskrives med 20% om året i 6 år (igen, så ved vi ikke hvad %'en er), så har du godt 7.800 kr. tilbage. Fik trådstarter den til 20.000 kr. så rammer vi dog tættere på de 5.000 kr. i dag, men i så fald, så har den nok ikke været afskrevet over 6 år, men nærmere 5, da den så er købt sidst på sæsonen, og det giver en pris på 6.500 kr i dag. Det er vel igen noget trådstarter kan opklare for os.
Af daneinsg
Jeg har haft et Samsung 64" plasma (D8005) hvor panelet gik i stykker efter ca 2.5 år. Jeg havde købt udvidet dækning fra Infocare og de gav mig fuld købspris (ca kr 17k) retur da tv'et ikke kunne repareres.
Ud over fortsat at deltage i sin egen tråd skylder trådstarter at fortælle, hvad man i forsikringssproget kalder for erstatningsgrundlaget.
Dvs. hvorledes har forsikringsselsskabet foretaget erstatningsudregningen samt givet en begrundelse, der relaterer til såvel den aftalte police samt de gældende forsikringsbetingelser. Dette svar sker normalt skriftligt, men kan muligvis være foregået mundtligt via en telefon. Uanset så findes erstatningsgrundlaget stadigvæk i forsikringsselskabets skadesdatabase. Hvis trådstarter ikke kan huske dette, kan han ringe til sit selskab. Dvs at trådstarter er i stand til at oplyse os fuldt ud om svaret fra forsikringsselskabet.
I svaret vil det samtidig være oplyst om, der fx er aftalt en selvrisiko for at opnå besparelse. Hvis der fx er tegnet en selvrisiko på kr 5000, hvor er vort gætteri så henne?