Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af skagbo
Set skrev:Så fik jeg hentet min 8809.

Indtil videre er jeg positivt overrasket. Fik de der lyd problemer med det samme, men fik det fjernet i indstillingerne.

Alt andet virker ok, glæder mig til deres software og firmware update i marts.

Pt har jeg valgt ikke at opdatere den.
Min opdatere selv til den nye og har ikke set nogen problemer i det endnu, hvad skulle være problemet i den opdatering.
Fik du sammenlignet med hu7505 i butikken
Af Morlin
Jeg var i butikken for at sammenligne, men umiddelbart gjorde det mig ikke specielt klogere. Og det var ikke det samme der blev vist på skærmene, så svært at sammenligne de to skærme.
Nu er jeg samtidig faldet over LG 55ub850v, som også ser ud til at være en glimrende fladskærm. Nogle der har erfaringer med den model?
Af Grandahl
Morlin skrev:Jeg var i butikken for at sammenligne, men umiddelbart gjorde det mig ikke specielt klogere. Og det var ikke det samme der blev vist på skærmene, så svært at sammenligne de to skærme.
Nu er jeg samtidig faldet over LG 55ub850v, som også ser ud til at være en glimrende fladskærm. Nogle der har erfaringer med den model?
The_Red_Viper har beskrevet denne model her i dette link

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=33137
Af PeterD
Du kan IKKE vurderer nogen ting andet end skærmstørrelse og måske tykkelse, når du går i en butik...

Designet kan du se på nettet og ligeledes hvor godt billedet er ved at læse tests...

Du risikerer bare at løbe ind i en hurtigsnakkende og måske for overbevisende sælger...
Af Insignia
AX900 serien fra Panasonic før den taes bort fra markedet. Dette er muligens verdens best 4K tv.
Af troopa85
AX900 serien fra Panasonic før den taes bort fra markedet. Dette er muligens verdens best 4K tv.

Og det med afstand dyreste. AX900 koster 30.000 kr i 55", ikke noget jeg ville springe på. Har man 30.000 kr til et TV, går der nok ikke længe før et 4k OLED TV kan fås i det prisleje. Ser langt mere værdi i AX800 eller X9005/HU7505 afhængigt af præferencer.
Af Insignia
troopa85 skrev:

Og det med afstand dyreste. AX900 koster 30.000 kr i 55", ikke noget jeg ville springe på. Har man 30.000 kr til et TV, går der nok ikke længe før et 4k OLED TV kan fås i det prisleje. Ser langt mere værdi i AX800 eller X9005/HU7505 afhængigt af præferencer.

At denne koster så mye er fordi den har FALD. Dette koster mye mer en Edge LED gjør.
Hvis man tenker Oled så bør du også tenke på innbrennings problemer. Dette slipper du med AX900. Selv tester sier at billedkvalitet er bedre en dagens Oled foruten at sort nivå er noe bedre på Oled.
Kan ikke sammenligne AX900 med AX800 da 800 ikke er FALD
Og ikke å glemme at AX900 har IPS panel, hvor bildekvaliteten er 99% av perfekt hvis man sitter på siden. Slikt for du ikke X9005 eller HU7505. Der må du sitte rett foran for å få best mulig bildet, hvis ikke mister du sort nivå og også farver/kontrast
Af troopa85
Insignia skrev:
troopa85 skrev:

At denne koster så mye er fordi den har FALD. Dette koster mye mer en Edge LED gjør.
Hvis man tenker Oled så bør du også tenke på innbrennings problemer. Dette slipper du med AX900. Selv tester sier at billedkvalitet er bedre en dagens Oled foruten at sort nivå er noe bedre på Oled.
Kan ikke sammenligne AX900 med AX800 da 800 ikke er FALD
Og ikke å glemme at AX900 har IPS panel, hvor bildekvaliteten er 99% av perfekt hvis man sitter på siden. Slikt for du ikke X9005 eller HU7505. Der må du sitte rett foran for å få best mulig bildet, hvis ikke mister du sort nivå og også farver/kontrast
Vi er enige i at det er et godt TV, min subjektive holding er bare at det ikke er 30.000 værd. Jeg ved heller ikke hvor du har set en sammenligning med OLED og AX900 ?? har jeg i hvertfald ikke set, og jeg er sikker på at et 4k oled vil være bedre på langt de fleste punkter.

Det er rigtigt at IPS har sine fordele ift betragtnings vinkler, og ax900 har avancerede dimming systemer som gør at sort niveauet også er rigtigt godt for et IPS panel, men det er bare ikke værd at give 15.000kr ekstra ift. konkurrenterne.
Af Insignia
et er ikke direkte tester ved siden av værandre, men noen tids skrifter i Norge som har testet OLED tvn til 20K og mener at AX900 er bedre på en del punkter en Oled tvn..

FALD systemet har sine fordeler og også bakdeler som jeg ser, da jeg selv har denne hjemme i min stue. Vant med VT60 serien-men orket ikke mer innbrenninger. Skeptisk til AX900 i starten da jeg ikke liker LED - men denne er fantastisk bra. Farver så overgår denne VT60-sortnivå nesten like bra-bedre detalj gjengivelser på AX900 en på VT60.Eneste store minus er som med LED generelt trur jeg, og det er at sort kan flyte ut(for en del forstyrrelser)

Enig at (33 000,00 NOK)at dette er en meget dyr tv.
Oled er nok fremtiden, men blir ikke aktuelt før de kan garantere for 100% fri for innbrenning
Af JesperAndersen
-kan nogen fortælle mig hvad FALD er ?????????????
Af troopa85
JesperAndersen skrev:-kan nogen fortælle mig hvad FALD er ?????????????
FALD er kort for full array local dimming, og det er den måde TVet er baggrunds belyst. Normalt bruger man edge LED, altså placeret langs kanten af TVet, det gør at TVet kan laves tyndere da man ikke behøver have led lys bag panelt, men det kan også gøre at lyset bliver mere ujævnt.

Ved FALD vil der være led lys umiddelbart bag ved hele panelet, og derfor vil der være mere jævnt lys og bedre mulighed for at dæmpe lyset når der skal procuderes helt mørke billeder(sort). Dette kan så laves i flere lag, for en meget jævn belysning. Grunden til at flere lag er bedre er at led er større end pixels på TVet, og derfor kan man ikke lave det 1 til 1. Så ved brug af flere lag, kan man komme tættere på en 1:1 fordeling af led lys og pixels, og derfor kunne opnå en meget bedre lysfordeling og kontrol af dimming funktioner mv, men også med tykkere panel til følge, samt dyrere at producere.
Senest rettet af troopa85 11 feb 2015, 18:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Johnhother
Jeg ville nu nok alvorligt tage et kig på Pana AX800. Det har sine LCD fejl med Dirty Screen, som hos mig kun typisk opstår ved low quality video. Ser jeg BD yderst sjældent og ved 4K aldrig. Så er der den med begrænsningerne i betragtningsviklen. Jo men nu har jeg nok et ret normalt stuemiljø med en sofa og 1 lænestol på hver side - intet problem.

Jeg har kigget på både AX800 og 900 side by side i samme indstilling , og ingen tvivl om at AX900 er det bedste TV, måske det bedste LED overhovedet. Men det er i mine øjne ikke merprisen bedre end AX800.

Som jeg har oplevet mit AX800 har jeg været meget tilfreds. Flot billede med mange detaljer og fine farver, fornuftigt sortniveau og en meget flot byggekvalitet.