Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TYBO
Det er kun 3030D som har digital tuner ik ?
Det har 3000P ikke ?
Af ullum
32C3030D kan nu købes ved www.easyshopping.dk

Prisen er fornuftig dog lidt højere end den kan købes til i tyskland.
Af ullum
TYBO skrev:Det er kun 3030D som har digital tuner ik ?
Det har 3000P ikke ?
Jo kun digital tuner i 3030D !
Af JelleW
TYBO skrev:Jeg skal til at bestille en 37C3030D
http://www.easyshopping.dk/default.asp? ... &catid=356

Men hvor finder man billigst vægbeslag til sådan en fætter og hvilken type skal man bruge....det er et must at den skal op og hænge og der skal kunne tippes.
Nogen der kender til den butik Easyshopping.dk? Er det et fint nok sted at handle?

/ JelleW
Af Amtus
Nej det er godt nok en skuffende test.. nu skal jeg til at vente på der kommer nogle flere tilbagemeldinger før jeg tør købe noget, for hvis man skal tro dem så er det jo lidt noget skrammel..
Af Kief
Amtus skrev:Nej det er godt nok en skuffende test.. nu skal jeg til at vente på der kommer nogle flere tilbagemeldinger før jeg tør købe noget, for hvis man skal tro dem så er det jo lidt noget skrammel..
Man skal huske på at den side for det meste tester skærme i den højere pris-ende og derfor skal man også tage anmeldeser som disse med en gran salt.

Den bedste reference jeg kan få er det min ven har. Dog har jeg ikke set det da han bor i Jylland, men at forstå på ham, så er det er rigtig godt køb.
Af TYBO
Tjaaa nu må vi se...jeg regner med at få skærmen (37C3030D) i denne uge.
Så må jeg vel skrive hvad jeg synes om den :)
Af Otto J
pinkytk skrev:Så kom testen http://www.hdtvtest.co.uk/Toshiba-32C3030D/
Det virker ikke som noget super tv.
Jeg klippe-klistrer lige et svar jeg netop har skrevet i et andet forum:

Uden at jeg har set den nye Toshiba, så synes jeg at anmeldelsen på dén side er et godt eksempel på at når man læser anmeldelser, er det særdeles vigtigt at man indregner hvilke forudsætninger produktet anmeldes ud fra. Det skinner meget igennem at testeren ikke har den store erfaring med andre billige produkter, men sammenligner direkte imod high-end produkter. Hér falder Toshibaen "selvfølgelig" igennem, man skal ikke forvente at det er markedets bedste tv uanset pris. Det var den gamle heller ikke - den var bare suveræn til prisen. Og netop dét synes jeg pågældende anmelder ikke kan udtale sig troværdigt om, da han ikke har erfaring med andre tv i den prisklasse. Så "hård medfart" skal forstås sådan at det ikke matcher de bedste, men derfor kan det sagtens tænkes at Toshiba fastholder positionen som det bedste i prisklassen.

Bortset fra dét, så er der et par ting der gør at jeg stiller mindre spørgsmålstegn ved testerens evne til at vurdere tv'ets egenskaber: Der lægges vægt på tv'ets evne til at gengive billedet korrekt efter kalibrering - men testeren har ikke den fulde forståelse for hvordan et korrekt billede hænger sammen, og hvordan et tv med de justeringsmuligheder Toshiba'en har, skal kalibreres. Derfor mener jeg ikke at deres vurdering af tv'ets kvalitet efter kalibrering er retvisende, i forhold til hvordan tv'et vil yde efter en kalibrering. Det er mindre relevant for den almindelige forbruger der ikke har mere forstand på tingene end anmelderen, og ikke vil betale sig fra en kalibrering, men når det nu er dét de lægger mere vægt på end hvordan tv'et vil arte sig hos en almindelig forbruger, så er det lidt et problem. Der er generelt på Toshiba'erne meget stor forskel på ydelsen "ud af kassen", og efter kalibrering - men netop fordi de giver nogle ret unikke justeringsmuligheder, er det svært at udnytte.

Toshiba leverer som de eneste jeg kender i den prisklasse et fuldt Color Management System (CMS), som rent faktisk fungerer (stort set) som det skal. Det er noget som ikke engang Pioneer hidtil har kunnet stille med, det findes mig bekendt kun i high-end løsninger som Runco og, såvidt jeg er oplyst, Planar (som jeg forventer at vi skal vænne os til at høre mere om...). Alene dét at det ikke fremhæves i anmeldelserne af Toshiba tv, tyder på at anmelderne ikke har forståelse for hvad det er de har i fingrene. Anmelderen skriver direkte at han ikke har nogen idé om hvad "brightness" i CMS-systemet gør, og derfor ikke har pillet ved den. Hvis man bruger CMS-systemet forkert, kan det gøre farverne værre, og dét han kalder Red Push, som han fokuserer meget på, er _netop_ dét CMS systemet kan afhjælpe, hvis man ved hvordan det virker og har måleudstyret til det. Oveni dét, så laver han den klassiske fejl med at fokusere på farvetemperaturen, som i sig selv ikke siger hele historien om hvorvidt gråskalaen er rigtig eller forkert.

Kort sagt: Jeg er overbevist om at anmelderen ikke har set tv'et yde sit fulde potentiale. Derfor kan man spørge sig selv hvem der har glæde af dén anmeldelse: Kunden der ikke piller det store i indstillingerne og bare vil have et billigt og rimeligt fornuftigt tv, kan han ikke rådgive da han ikke kender konkurrencen. Og kunden der køber en kalibrering, vil få et bedre tv end dét anmelderen har oplevet (forudsat at ham der foretager kalibreringen ved hvad han laver, selvfølgelig...).

Igen, ovenstående skriver jeg uden at have set dén model, men dén Red Push som de skriver ikke kan fjernes, og som er et af deres væsentlige kritikpunkter, kan altså godt fjernes på et WL66, så det vil undre mig hvis det ikke kan lade sig gøre på den nye model, eftersom den har de samme justeringsmuligheder. Jeg vil ikke garantere at gråskalaen kan blive perfekt, men det bør man heller ikke forvente af et LCD i denne prisklasse.
Af thomashansen
Som mange andre overvejer jeg også stærkt dette tv (eller 3001P uden DVB-T tuner).
Jeg er dog meget interesseret i at høre om det understøtter 1:1 pixelmapping over hdmi porten. Er der nogle af tv'ets indehavere der kan bekræfte dette.
Det kan vist testes ved at slå antialiasing fra i windows skrivebord, så teksten under ikonerne er hakket og pixeleret på computerskærmen. Hvis denne tekst fremstår ligeså på LCD tv'et kører apparatet med 1:1 pixelmapping. Hvis der er interpoleret mellem pixels har apparatets billed engine processeret billedet, og det viser ikke 1:1. (I al fald ikke ved denne konfiguration).

ps: hvis tv'et overscanner over hdmi er det allerede ikke 1:1.

Hvis nogen har rettelser til dette, så oplys endelig

mvh Thomas
Af thomashansen
Har lige læst i manualen online, at der skulle være et menu punkt der hedder Exact scan, er der nogle ejere der kan bekræfte dette?
Af Amtus
AV Precision skrev:
pinkytk skrev:Så kom testen http://www.hdtvtest.co.uk/Toshiba-32C3030D/
Det virker ikke som noget super tv.
Jeg klippe-klistrer lige et svar jeg netop har skrevet i et andet forum:

Uden at jeg har set den nye Toshiba, så synes jeg at anmeldelsen på dén side er et godt eksempel på at når man læser anmeldelser, er det særdeles vigtigt at man indregner hvilke forudsætninger produktet anmeldes ud fra. Det skinner meget igennem at testeren ikke har den store erfaring med andre billige produkter, men sammenligner direkte imod high-end produkter. Hér falder Toshibaen "selvfølgelig" igennem, man skal ikke forvente at det er markedets bedste tv uanset pris. Det var den gamle heller ikke - den var bare suveræn til prisen. Og netop dét synes jeg pågældende anmelder ikke kan udtale sig troværdigt om, da han ikke har erfaring med andre tv i den prisklasse. Så "hård medfart" skal forstås sådan at det ikke matcher de bedste, men derfor kan det sagtens tænkes at Toshiba fastholder positionen som det bedste i prisklassen.

Bortset fra dét, så er der et par ting der gør at jeg stiller mindre spørgsmålstegn ved testerens evne til at vurdere tv'ets egenskaber: Der lægges vægt på tv'ets evne til at gengive billedet korrekt efter kalibrering - men testeren har ikke den fulde forståelse for hvordan et korrekt billede hænger sammen, og hvordan et tv med de justeringsmuligheder Toshiba'en har, skal kalibreres. Derfor mener jeg ikke at deres vurdering af tv'ets kvalitet efter kalibrering er retvisende, i forhold til hvordan tv'et vil yde efter en kalibrering. Det er mindre relevant for den almindelige forbruger der ikke har mere forstand på tingene end anmelderen, og ikke vil betale sig fra en kalibrering, men når det nu er dét de lægger mere vægt på end hvordan tv'et vil arte sig hos en almindelig forbruger, så er det lidt et problem. Der er generelt på Toshiba'erne meget stor forskel på ydelsen "ud af kassen", og efter kalibrering - men netop fordi de giver nogle ret unikke justeringsmuligheder, er det svært at udnytte.

Toshiba leverer som de eneste jeg kender i den prisklasse et fuldt Color Management System (CMS), som rent faktisk fungerer (stort set) som det skal. Det er noget som ikke engang Pioneer hidtil har kunnet stille med, det findes mig bekendt kun i high-end løsninger som Runco og, såvidt jeg er oplyst, Planar (som jeg forventer at vi skal vænne os til at høre mere om...). Alene dét at det ikke fremhæves i anmeldelserne af Toshiba tv, tyder på at anmelderne ikke har forståelse for hvad det er de har i fingrene. Anmelderen skriver direkte at han ikke har nogen idé om hvad "brightness" i CMS-systemet gør, og derfor ikke har pillet ved den. Hvis man bruger CMS-systemet forkert, kan det gøre farverne værre, og dét han kalder Red Push, som han fokuserer meget på, er _netop_ dét CMS systemet kan afhjælpe, hvis man ved hvordan det virker og har måleudstyret til det. Oveni dét, så laver han den klassiske fejl med at fokusere på farvetemperaturen, som i sig selv ikke siger hele historien om hvorvidt gråskalaen er rigtig eller forkert.

Kort sagt: Jeg er overbevist om at anmelderen ikke har set tv'et yde sit fulde potentiale. Derfor kan man spørge sig selv hvem der har glæde af dén anmeldelse: Kunden der ikke piller det store i indstillingerne og bare vil have et billigt og rimeligt fornuftigt tv, kan han ikke rådgive da han ikke kender konkurrencen. Og kunden der køber en kalibrering, vil få et bedre tv end dét anmelderen har oplevet (forudsat at ham der foretager kalibreringen ved hvad han laver, selvfølgelig...).

Igen, ovenstående skriver jeg uden at have set dén model, men dén Red Push som de skriver ikke kan fjernes, og som er et af deres væsentlige kritikpunkter, kan altså godt fjernes på et WL66, så det vil undre mig hvis det ikke kan lade sig gøre på den nye model, eftersom den har de samme justeringsmuligheder. Jeg vil ikke garantere at gråskalaen kan blive perfekt, men det bør man heller ikke forvente af et LCD i denne prisklasse.
Det du bl.a. siger er vel at det er utroligt vigtigt at man ved hvordan man skal indstille fjernsynet ikke? Er det muligt at indstille efter andre, altså hvis f.eks. en der havde forstand på det indstillede fjernsynet, kunne jeg så kopiere disse indstillinger og få et lignende godt resultat? For hvis jeg selv skal gøre sådan noget, så tror jeg bare det bliver værre;)
Af Otto J
Amtus skrev:
Det du bl.a. siger er vel at det er utroligt vigtigt at man ved hvordan man skal indstille fjernsynet ikke? Er det muligt at indstille efter andre, altså hvis f.eks. en der havde forstand på det indstillede fjernsynet, kunne jeg så kopiere disse indstillinger og få et lignende godt resultat? For hvis jeg selv skal gøre sådan noget, så tror jeg bare det bliver værre;)
Lidt justering er bedre end ingen justering - hvis det bliver gjort nogenlunde ordentligt. Min pointe er lidt, at efterhånden som tv'ene bliver mere og mere avancerede, især mht. CMS-systemer som Toshibas, så skal der lidt mere til end at have leget lidt med en test-DVD en gang imellem. Bare fordi nogen lyder som om de har prøvet det før, kan de ikke nødvendigvis få det optimale ud af tv'et. Bortset fra dét: Der er, især på LCD-tv, rimeligt store udsving fra tv til tv, og visse justeringer kan ødelægge billedkvaliteten rimeligt meget, med bare et enkelt eller to hak forkert. Et eksempel er gråskala: Hvis du har for meget blå, så gør det ikke særligt stor forskel om du har 20 eller 25% for meget - det er meget svært at se forskel på. Men hvis du har præcis den rigtige mængde blå, så gør det en temmeligt stor forskel om du i stedet har 5% for meget, eller især 5% for lidt. Dette er én af årsagerne til at tv'ene sjældent er godt justeret fra fabrikken - man vælger en opsætning hvor der er "lidt at give af" - det er mindre problematisk at ramme 5% forkert i forhold til en i forvejen forkert opsætning, end at ramme 5% forkert i forhold til en korrekt opsætning. Det kan lyde bizart for uindviede, men det er sådan det hænger sammen.

Jeg har flere gange oplevet at ellers ganske entusiastiske kunder, med DVE-skiver og det hele, er nået frem til indstillinger der i mine øjne var ringere end standard-indstillingen... Men alligevel klart foretrak den indstilling jeg nåede frem til, så det drejede sig ikke om forskellige præferencer for hvordan det skulle se ud.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13