Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter VTEC
Jeg har ikke noget info om forbruget med de forskellige modes, men jeg synes ikke der er den helt store forskel at spotte, det jeg kan se er at billedet gøres en anelse mindre lysstærkt, altså som om kontrasten sænkes en smule.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu har jeg målingen af lysstyrke for LX5090 i sparemode 2 liggende her, og det er helt klart lysstyrken der er lavere. Jeg kunne heller ikke få gammakurven til at ligge helt på 2.2 i sparemode 2. Dog er farvene spot-on og gammaforløbet er stort set vandret på 2.15.

Min største bekymring mht. sparemode 2, var egentlig at det ville blive umuligt at kalibrere den ordenligt, fordi der måske blev rodet med lineariteten af visse af kurverne, men det var ikke tilfældet. Billedet kunne sagtens kalibreres op til at vise et temmelig korrekt billede - også med et minimum af indsats. Hvis man bruger de settings som der kan findes på AVforums, så er man faktisk i hus. Der er nogle enkelte justeringer med høj/lav værdierne for visse af grundfarverne, men det er petitesser vi snakker om. Jeg fletter en lille artikel sammen om selve kalibreringsprocessen, som Rasmus og jeg rodede med i går, som kommer op i løbet af en uges tid. Det vil dog blive en anelse teknisk, så det er ikke sikkert at alle får lige meget ud af det.
Af Peter VTEC
Yakken:

Hvad har du sat din Gamma indstilling til i billedemenuen for at ramme 2,2 så præcist som muligt, jeg kører med den på 3.
Af TvHomer
Jeg ved ikke om det kan hjælpe nogen noget, men mit eksemplar larmer ikke specialt meget i mod1, men kan da høres svagt ca. 3,5 meter væk. I mod2 skal jeg næsten helt hen til skærmen for at høre det.

Det er selvfølgelig uden lyd, for med lyd kan jeg ikke høre noget.
Af Jumle
yakken skrev:(...)Jeg fletter en lille artikel sammen om selve kalibreringsprocessen, som Rasmus og jeg rodede med i går, som kommer op i løbet af en uges tid. Det vil dog blive en anelse teknisk, så det er ikke sikkert at alle får lige meget ud af det.
Glæder jeg mig til at læse, hvis jeg da forstår det :)
Af bantam
Peter VTEC skrev:Jeg har ikke noget info om forbruget med de forskellige modes, men jeg synes ikke der er den helt store forskel at spotte, det jeg kan se er at billedet gøres en anelse mindre lysstærkt, altså som om kontrasten sænkes en smule.
Det er faktisk APL (Average Picture Level) der stilles på, når man ændrer mellem mode 0, 1 og 2.

Alle de plasmapaneler, jeg har målt på, fungerer på den måde, at de ikke leverer samme lysstyrke ved f.eks. et helt hvidt billede og et hvidt rektangel som måske fylder 15% af hele billedet.

På Pio'en leverer mode 0 mest muligt lys ved fuld skærm, mens mode 1 og mode 2 leverer mindre lys (der er ikke den store forskel på mode 1 og mode 2). Mode 0 svarer i store træk til den måde et Panasonic plasmapanel fungerer på.

Man kan ikke opnå det samme ved at stille opad på kontrasten i mode 2, da det ødelægger hvidbalancen. Rent kalibreringsmæssigt skal der være nogen forskel på gamma'en - men man ser det ikke når man måler på små rektangler, som man normalt gør på plasmapaneler. Derfor skal man faktisk anvende nogle helt specielle testbilleder til at måle og kalibrere gamma på plasmapaneler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg var af den opfattelse at man netop skulle benytte eks. DVE-diskens mindre rektangler til kalibrering, så man ikke fik et fuldt hvidt billede på skærmen?
Af bantam
yakken skrev:Jeg var af den opfattelse at man netop skulle benytte eks. DVE-diskens mindre rektangler til kalibrering, så man ikke fik et fuldt hvidt billede på skærmen?
Det er også generelt en god og anvendelig måde - men den er af natur ikke representativ for et fuldt skærmbillede, da APL i denne situation er aktiv ved højere belasning og derfor påvirker det resulterende lys fra panelet forskelligt afhængigt af, hvilken gråtone man måler på (altså hvor meget panelet belastes).

De felter, der ligger på f.eks. ColorHCFR-disken, er lidt for små - men til brug med DVD-afspiller som kilde kan man jo blive nødt til at bruge dem - og DVE kan så supplere med f.eks. PLUGE-billederne - men man vil sandsynligvis få forskellige resultater ved brug af de to typer felter.

Hvis man vil have en bedre (men ikke perfekt) idé om, hvordan gamma-forløbet er, mener jeg, at man med fordel kan bruge APL-billederne på AVCHD v1.3 (til BD-afspiller), som alt andet lige altid belaster panelet ens, uanset hvilken gråtone man måler på. Der mangler desværre APL-felter til farvemætningen, hvilket i tilfælde af ulinearitet i farvegengivelsen (som. f.eks. på LG PG6000) gør det meget svært at kalibrere farverne bedst muligt/vælge det mindste onde.

Jeg mener i virkeligheden ikke, der er nogen silver bullet til gamma-måling, når panelerne har APL og dertil ofte dynamisk gamma/dynamisk kontrast - det sidste måske endda for at korrigere for APL(?).

Hele denne diskussion er i øvrigt kun rigtig interessant, hvis man har en fungerende gamma-equalizer til rådighed i signalkæden ved kalibreringen - eller evt. ved valg mellem gamma presets - ligesom APL-mønstrene kan bruges til kontrol af, hvordan hvidbalance opfører sig i rummet mellem yderpunkterne mht. belastning af panelet.
Af Blitz24
homer simpson skrev:
yakken skrev:Nej, for d... da. Det er i sparemode 2. TV'et larmer alt for meget i de to andre til, at jeg kan holde det ud.
Betyder det at TV'et også "larmer" i sparemode 2? Hvad er din se afstand til TV'et?

I en anden tråd http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 1840#69619 er der en der skriver at det øger risikoen for burn-in når TV'et køre i sparemode 2. Det er du ikke nervøs for?
Det er naturligvis ikke noget at være bange for med hensyn til burn-in så længe at du passer på dit tv. Det eneste han sagde var, at det øger større risiko fordi panelet kunne ikke "afvise" det helt så godt som i sparemode 1 (Men det jo klart når den ikke lyser panelet op for fuld styrke).

Never the less, så larmer mit på mode 2 så det kan høres, og jeg sidder 2,70 m væk.
Af bantam
Jeg har gravet lidt dybere ned i anbefalinger vedr. måling af gråtoneskalaen (inkl. gamma). Der findes en rekommendation fra EBU ("EBU – TECH 3325: Methods for the Measurement of the performance of Studio Monitors"), som anbefaler, at man ikke belaster mere end 1% af billedarealet ved måling af gamma. Samme rekommendation anbefaler i øvrigt gamma=2.35+/-0.15.

Det skal dog bemærkes, at der er tale om studiemonitorer i dokumentet - men det må være helt OK at tage udgangspunkt i rekommendationen til brug i hjemmebiografen (med forbehold for at gamma=2.20 kan fungere bedre, hvilket iøvrigt falder indenfor rekommendationens anbefaling).

Det betyder, at jeg ville anbefale at bruge ColorHCFR DVD'en til gråtoneskala/gamma-kalibrering frem for DVD/DVE HD Basics/AVCHD, så fremt man ønsker at følge rekommendationen fra EBU.

Når det er sagt er det dog langt fra sikkert, at hvidbalancen giver samme resultat, hvis man anvender ColorHCFR-testmønstrene i forhold til at anvende DVE elelr ACVHD (evt. APL-mønstrene). Gamma'en bør dog være den samme uanset mønstret - men det er ikke givet.

Derfor må man vælge, om man vil kalibrere gamms og hvidbalance med en meget lille belastning af panelets billede (1% af arealet) eller man vil benytte en mere gennemsnitlig belastning som f.eks. billederne fra DVE eller AVCHD (f.eks. APL).

Jeg har været i gang med at analysere, hvordan LX-5090H reagerer på forskellige belastninger og kan se, at dette TV tilsyneladende sagtens kan belastes på op mod 40% af skærmarealet, før APL'en for alvor aktiveres. I forbindelse med ISF-kalibrering er dette dog ikke tilfældet - der ville jeg gå ned under at bruge 15% af billedarealet til målingerne.