Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

G80 skrev: 22 sep 2025, 11:36 Jeg har bemærket at alle channels i TVapp fra 3. part også samtidig har app tilgængelig i appstore. Er der nogen der ved om der er forskel på at køre TVapp channel vs deres egen app fra appstore?
Hvis tjenesten har en "kanal" i Apple TV appen, så hoster Apples servere indholdet. Det kan være enkodet i bedre/dårligere kvalitet. I deres egen app hoster de selv (eller har en partner som ikke er Apple).
Jeg testede lidt da Apple TV appen begyndte at få kanaler i Danmark. Så vidt jeg husker havde Apple lidt højere bitrate og film lå i den rigtige billedfrekvens (24fps), selv når tjenestens egen app havde indholdet i konverteret 24->25fps.

Men jeg har ikke lavet systematisk test :)

Hvis man tegner abonnement til kanal i Apple TV appen, så får man typisk ikke adgang via udbyderens egen app.
Apple forklarer CNBC en af fordelene ved deres nye N1 netværkschip:

"We are able to co-design our SoC, A19 Pro, with N1 to build power management capabilities that allow us to keep the application processor, the big SoC A19 Pro, mostly asleep while the wireless is running. But quietly we can build in co-designed interfaces into that N1 that allow us to do processing on the SoC at extremely low energy for background tasks. So we can be, for example, allowing the device to sort of track location with high accuracy so your device can be more intelligent about where you are."
Kilde: https://www.cnbc.com/2025/09/21/apple-n ... loads.html

De har jo talt om, at deres egne funktioner såsom AirDrop kommer til at fungere bedre. Vi må se, hvad det konkret betyder, når Apple TV får N1 chippen, ifølge rygterne.
Rasmus Larsen skrev: 23 sep 2025, 11:33 Apple forklarer CNBC en af fordelene ved deres nye N1 netværkschip:

"We are able to co-design our SoC, A19 Pro, with N1 to build power management capabilities that allow us to keep the application processor, the big SoC A19 Pro, mostly asleep while the wireless is running. But quietly we can build in co-designed interfaces into that N1 that allow us to do processing on the SoC at extremely low energy for background tasks. So we can be, for example, allowing the device to sort of track location with high accuracy so your device can be more intelligent about where you are."
Kilde: https://www.cnbc.com/2025/09/21/apple-n ... loads.html

De har jo talt om, at deres egne funktioner såsom AirDrop kommer til at fungere bedre. Vi må se, hvad det konkret betyder, når Apple TV får N1 chippen, ifølge rygterne.
Måske trådløs lossless lyd med det nye Apple TV? Det ville være ret vildt.
Airplay kan allerede klare tabsfri lyd. I praksis i dag er det jo så kun musikstreaming. Fordi der ikke rigtig er andre scenarier. Og selv det scenarie, kabler man med HDMI. Med mindre man har homepods. Men homepods er nok lidt begrænset man kan drage nytte af tabsfri lyd :).

Men man kunne forestille sig at ATV kunne blive til en hub med flere trådsløse surround højtalere som feks Sony's BRAVIA Theater Quad. Men det ville så kræve at der også kom nogle højtalere til ATV. Jeg er ikke chip ingenør, så jeg ved ikke om det behøver at have noget med N1 at gøre.
Og med alt det kunne Apple så benytte lejligheden til at slippe tabsfri lydkvalitet løs i sine filmstreaming services.
Men jeg tvivler på at N1 behøver at have noget med alt det at gøre.
Hvis N1 kommer i ATV kunne man som det mindste håbe udover spændende nye funktioner at alt det trådløse bliver bedre. Hvis Apple formår at gøre det bedre. Ikke fordi der er noget der driller mig. Borset fra bluetooth kan godt drille engang imellem. Men der er vel altid plads til forbedringer. Så noget tyder på umiddelbart at N1 skal bruges til at få bedre styr og få kontrol over de trådløse funktioner og udvikling af nye som feks Airplay 3 og bedre integration af disse netværksfunktioner i eget system, kunne man forestille sig hvis det kommer til ATV. også set i forhold til hvis ATV skal blive mere integreret i Homesmart universet.

Men forestiller mig ikke at N1 har en særlig rolle i ATV, i forhold til den udtalelse vi har fået indtil videre.
Det her er godt nok et ønske til tvOS generelt og ikke til ATV 4K, men jeg kunne godt bruge muligheden for at skjule apps helt eller kun vise for bestemte brugere.

Youtube frister ungerne lidt for meget til, at vi har det installeret som app, og det er lidt bøvlet at skulle installere op til flere gange om ugen, hvis man selv vil se et eller andet :)
Ja der mangler mere robust multibruger support, men det vil nok kræve noget smart autentificering. Selvfølgelig kunne man bare have en PIN-kode på voksenbrugerne, men måske de pønser på noget smartere ("multi Face ID" via indbygget kamera)?

Vi har på også YouTube fra alle TV-skærme herhjemme pga. børnene. De har sidenhen set meget bedre og mere lærende børne.tv fra bl.a. DR, TV 2, Netflix og Apple (som i øvrigt kan sættes til dansk sprog).
Inden jeg prøver at resette boksen, vil jeg lige høre om jeg er den eneste der oplever sløv søgefelt i tvOS 26 altså Apples søgefelter eller de steder hvor man skal bruge keyboard, både i indstillingsmenugrupperne hvis man kan finde en der, men ellers er der en i tvapp søgning på film. Det er når man scroller efter bokstaver at den er lidt tung.
Feks på YouTube app søgefelt er den ikke sløv.
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 118